skip to main content
Een metrospoor verhogen, hoe doe je dat?

Vanaf zaterdag 6 juli 2024 slopen we het meest noordelijke metrospoor en -perron, om het vervolgens zo’n 2 meter hoger terug te bouwen. Dat doen we over de hele lengte van het spoor, tussen de Parnassusweg en de Beethovenstraat. Als het werk klaar is, liggen drie van de vier metrosporen en -perrons op de hoogte die nodig is voor de vernieuwde Minervapassage, de hoofdentree van station Amsterdam Zuid.

Spoor en derde rail verwijderen

In de nacht van vrijdag 5 op zaterdag 6 juli 2024 gaat het meest noordelijke metrospoor (metro 50 en 51 richting Isolatorweg) buitendienst. Als eerste gaat het GVB aan de slag met het weghalen van de zogeheten ‘signalling & control’, zoals communicatiemasten langs de spoorbaan. ‘Tegelijkertijd beginnen wij met het ‘knippen’ verwijderen van de derde rail. Dat is het railsysteem dat parallel ligt aan de twee spoorrails waar de metro stroom van krijgt’, zegt Rodney Ikelaar, coördinator spoorwerk bij bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en van Gelder). Pas als dat gebeurd is, volgt het daadwerkelijke verwijderen van het metrospoor én de sloop van het metroperron. ‘Op zondagochtend 7 juli verwijderen we de spoorstaven, de dwarsliggers en de ballaststenen die het spoor op hun plek houden. Later bouwen we het spoor met nieuwe materialen terug: het huidige is verouderd.’

Het meest noordelijke metrospoor en -perron liggen nu nog een stuk lager dan het naastgelegen perron (van de Noord/Zuidlijn)

Zandbank verhogen

Maar voordat het spoor en perron teruggebouwd kunnen worden, verhogen we dus eerst de zandbank waar deze op ligt. ‘Dat doen we door steeds een laag zand van ongeveer een halve meter aan te brengen, en deze met een plaat aan te trillen. Tussendoor meten we of de grond goed verdicht is. Met name ter hoogte van het perron moet het spoor een flink stuk de lucht in: een meter of 2. Datzelfde geldt voor het metroperron zelf: dat bouwen we hoger terug, zodat het op gelijke hoogte komt te liggen als het perron van lijn 52 (de Noord/Zuidlijn) ernaast. Op andere delen, zoals  ter hoogte van de Parnassusweg en de Beethovenstraat, is het hoogteverschil aanzienlijk kleiner. Daar verhogen we het spoor maar met een halve meter.’

Dakdeel schuiven en aflaten

Zodra de zandbank voor het metrospoor op de juiste hoogte ligt, kunnen we een nieuw deel van het dak van de Minervapassage (dat nu klaarligt op ons werkterrein tussen de glazen koepels), hier bovenop schuiven. Daarvoor verwijderen we eerst de noordelijke glazen koepel en de perronkap. Het dakdeel bouwden we eerder al voor op schuifbanen, die we gaan verlengen nadat we het noordelijke metrospoor hebben weggehaald. Op 5 augustus schuiven we het dakdeel over deze schuifbanen enkele meters noordwaarts. Het ligt dan nog niet op zijn definitieve plek: we moeten het eerst nog zo’n 2 meter laten zakken. Dat komt omdat we dit dakdeel pal bovenop een ander dakdeel bouwden, vanwege de beperkte ruimte die we hebben op ons werkterrein tussen de sporen in. Het zogenaamde aflaten (laten zakken) van het loodzware dakdeel doen we door middel van vijzels. Die laten we geleidelijk zakken in kleine slagen, totdat het dakdeel op zijn plek ligt.

Stootplaten

‘Daarna brengen we zogenaamde stootplaten aan: dat zijn platen aan de voor- en achterkant van het dakdeel, die als het ware de klap opvangen van de rijdende metro’s. Daarmee voorkom je verzakking van het spoor.’ Vanaf 12 augustus bouwen we het metrospoor weer terug, waarna we het uitgebreid gaan testen. Vanaf 26 augustus 2024 rijden de metro’s weer volgens de gebruikelijke dienstregeling van en naar station Amsterdam Zuid.

Zomerwerk 6 juli t/m 25 augustus 2024
De zomerwerkzaamheden van 2024 hebben alles te maken met de grootschalige vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Vanaf 6 juli tot 26 augustus 2024 werken we 24 uur per dag, 7 dagen per week door op vier verschillende locaties: bij de Parnassusweg, de toekomstige Brittenpassage, de huidige reizigerspassage (Minervapassage) en bij de Beethovenstraat. Metro’s rijden in deze periode een aangepaste dienstregeling en er zijn afsluitingen van het station, de Parnassusweg en de A10 Zuid. Meer weten over het werk in de bestaande stationspassage en welke hinder u wanneer kunt verwachten? Klik hier.

Geef uw mening

Karel

Ik mis een actuele overzichtspagina waar duidelijk staat wat wanneer is afgesloten, maar ook (eigenlijk vooral) als er wijzigingen zijn in het schema. De trein opgang vanaf Parnassusweg zou vandaag nog open zijn, maar is al gesloten. Vanaf de tramhalte Parnassusweg naar ingang Mahlerplein is een dusdanig stuk langer dat dit voor gemiste treinen zorgt.

Imce, Zuidasdok

Goedemorgen Karel, Dank voor je oplettendheid. Mijn collega's waren nog niet helemaal wakker vanmorgen en hebben te vroeg de opgang naar het treinperron afgesloten. Sorry! De afsluiting wordt/is verwijderd. Vanaf morgenochtend is de opgang naar het treinperron het hele weekend dicht. Hier kun je de actuele overzichtspagina vinden: https://zuidas.nl/werkzaamheden-minervapassage/

Rodenhuis

Het blijft interessant om de ontwikkelingen rondom dIt project te volgen. Ook als je niet in de omgeving woont en heel soms langs deze werkzaamheden rijdt. Ik volgde de ontwikkelingen tot enige tijd geleden ook via de webcams. Maar waar ik de link naar de webcams tegenwoordig vinden?

Imce, Zuidasdok

Goedemorgen Rodenhuis, Wat leuk dat je ons project volgt. Breng ook eens een bezoek aan ons informatiecentrum. Dat vind je ook vast interessant. Je kunt de webcams volgen via onze website. Als je op onze Zuidasdok pagina komt (https://zuidas.nl/zuidasdok/) dan staat er nu een grote foto, maar onderaan de foto staan witte blokjes die je aan kunt klikken. Zo kun je switchen tussen de webcams. Veel kijkplezier!

Robin

Wat een elende voor de reizigers vandaag. Een heleboel passagiers hebben hun trein gemist want we stonden meer dan een kwartier te wachten om het perron af te komen. Er komen drie metros aan en er is maar één trap om.naar boven en naar beneden te gaan door passagiers die willen instappen en uitstappen. De roltrap was afgesloten. Dit station was qua design al een drama maar nu is het een ramp. Dit is zelfs gevaarlijk. Mensen dringen voor en er ontstaan ruzies terwijl niemand een kant op kan. 50 cm verhoging? Maak eens fatsoenlijke in en uitgangen die de hoofdgang verbreden in plaats van versmallen.

Imce, Zuidasdok

Beste Robin, je hebt helemaal gelijk, het was ellende. Gisteren was de eerste dag van een nieuwe situatie voor reizigers en dat is in de spits altijd pittig, omdat reizigers zoekende zijn. Juist op dat moment werd de roltrap uitgeschakeld vanwege een losse trede. Tot overmaat van ramp bleek er ook een verstoring in het metronetwerk te zijn bij Overamstel waardoor er minder metro’s reden en het perron volstroomde. Een samenloop van omstandigheden die voor veel ellende heeft gezorgd. Excuses daarvoor. Gelukkig ging het vanmorgen beter, ik hoop dat jij dat ook hebt ervaren. Goed om te weten, met de huidige werkzaamheden verhogen we niet alleen het metrospoor, maar kunnen we ook de huidige stationspassage breder maken waardoor er in de toekomst meer ruimte komt voor de reiziger. Want dat is het doel.

MvdH

In de tekst staat dat ter hoogte van de Parnassusweg en de Beethovenstraat de sporen een halve meter worden opgehoogd. Een stuk minder dan bij de Minervapassage maar nog steeds aanzienlijk. Ik zie nergens dat de bestaande viaducten aldaar opgevijzeld worden, dus hoe wordt dit opgelost? En is het niet zo dat het huidige spoor nu al de definitieve hoogte heeft (in Westelijke richting) ter hoogte van de Brittenpassage? Het spoor heeft nu een duidelijke helling omhoog van de Minervapassage naar de Brittenpassage, maar lijkt daarna vlak.

Imce, Zuidasdok

Beste MvdH, Tussen de Beethovenstraat en de Parnassusweg ligt het metrospoor nog niet op de juiste hoogte. Dat gaan we deze periode doen. Bij het metroviaduct over de Beethovenstraat vijzelen we het viaduct omhoog en plaatsen daarna steunpunten. Deze werkzaamheden beginnen binnenkort.

Daniel

What is the purpose of reconstruction? Why is it needed to make the platform higher? I have not found any information about that.

Imce. Zuidasdok

Hi Daniël, We are raising the metro platforms to the same height as the train platforms. We will do this with new, longer roof sections. This allows us to increase the height of the current station passage (from 2.5m to approximately 4m) and widen it (from 15m to approximately 40m).

Lourens Bosch

Ik volg jullie werk met bewondering vanuit Groningen via de weBcams en nieuwsbrief. Blijft bij mij de vraag:: wat is de reden voor die verhoging ?

Imce, Zuidasdok

Wat leuk dat je ons op afstand volgt Lourens! We verhogen de metroperrons tot dezelfde hoogte als de treinperrons. Dat doen we met nieuwe langere dakdelen. Zo kunnen we de huidige stationspassage verhogen (van 2,5m naar circa 4m) en verbreden (van 15m naar circa 40m).

Bert van de Bus

Veel graafwerk in de Beethovenstraat onder de spoorviaducten.Worden deze "opgetopt" o.i.d.?

Imce, Zuidasdok

Dag Bert, De werkwijze verschilt per locatie. Voor de ene locatie vijzelen we het metroviaduct over de Beethovenstraat omhoog en plaatsen daarna steunpunten. Op een andere locatie storten we beton. Op deze manier kunnen we het metroviaduct met meer dan 50 cm verhogen.