skip to main content

De Parnassusweg is op dit moment het middelpunt van een heleboel werkzaamheden. Dat is eigenlijk al zo sinds de zomer van 2023, toen we de weg twee maanden afsloten (stad uit) voor autoverkeer. We begonnen toen met de verbreding van het bestaande viaduct en de bouw van een nieuw metroviaduct over de weg. De verbreding van het bestaande viaduct waarover de metro’s richting Isolatorweg rijden, plus een kleine verplaatsing richting de A10, zijn nodig om ruimte te maken voor de nieuwe metroperrons van station Amsterdam Zuid. Nu liggen de metroperrons nog richting de Beethovenstraat, uiterlijk in 2027 bevinden ze zich recht tegenover de treinperrons, tussen de huidige Minervapassage en de nieuwe Brittenpassage in.

De Parnassusweg, juni 2023
De Parnassusweg afgesloten, juni 2023

Damwanden en steunpunten

Zoals zo veel werkzaamheden begon de bouw van de metroviaducten met het aanbrengen van damwanden en werk aan de fundering. Vanaf april tot de zomer 2024 bouwden we aan de steunpunten voor het nieuwe viaduct. In de zomer hebben we eerst een deel van het viaduct gesloopt en het nieuwe viaduct er direct naast gebouwd. Deze klus klaarden we eind augustus.

Technische ruimte

Eveneens aan de Parnassusweg verscheen een gloednieuwe technische ruimte, die onder meer de metro’s van stroom gaat voorzien. Alle systemen in het gebouwtje, dat zich bevindt tussen twee metroviaducten, worden momenteel getest. We nemen ze als het goed is eind dit jaar in gebruik.

Volgend metroviaduct

Daarmee zijn we er nog niet. Inmiddels is het werk aan de steunpunten voor het volgende metroviaduct vergevorderd. Dit viaduct is bedoeld voor lijn 52 (de Noord/Zuidlijn), die net als bij de andere metrostations van deze lijn ook bij het nieuwe station Amsterdam Zuid twee sporen krijgt. In 2025 en 2026 werken we aan de steunpunten aan de stationszijde. Als de Brittenpassage open is, bouwen het viaduct af.

Restwerk

En dan zijn er na het intensieve zomerwerk nog wat werkzaamheden overgebleven, die ook de nodige hinder opleveren voor verkeer. Denk aan werkzaamheden aan de leuningen van het viaduct boven de weg en tram. En aan herstel van het fiets- en voetpad aan de westzijde. Het fietspad gaat voor het eind van het jaar open.

Voorbereidingen bouw tunnel

Er zijn op de Parnassusweg niet alleen werkzaamheden ten behoeve van station Amsterdam Zuid. Ook is het begin gepland (deze planning is nog niet zeker) van voorbereidende werkzaamheden voor de komst van de tunnel waarin de A10 Zuid komt te liggen, in het hart van Zuidas. Deze voorbereidingen bestaan uit het verwijderen van kabels en leidingen die niet meer in gebruik zijn. Het gaat onder meer om een gasleiding, een waterleiding, datakabels, oude kabels voor de tram en een riool. Mogelijkerwijs zit er ook nog een oude damwand in de grond. Om dit te onderzoeken graven we zogeheten proefsleuven. Dit gaat hinder opleveren voor fietsers en voetgangers op de Parnassusweg. Ook gaan we vanaf half november fietsenrekken verwijderen. Daar komen we nog op terug.

The CubeHouse

Dan is ook nog de bouw van The CubeHouse in volle gang, op de hoek van de Parnassusweg en de Arnold Schönberglaan, dus eveneens vlak bij het viaduct waar al zo veel werkzaamheden zijn. Die brengen vrachtverkeer met zich mee, dat via de Parnassusweg – en binnenkort ook via de Benjamin Brittenstraat – wordt afgewikkeld. Materialen en materieel kunnen veilig gehesen worden binnen het bouwterrein. Er worden extra voorzorgsmaatregelen wanneer onverhoopt kleiner materiaal naar beneden komt. Om weggebruikers te beschermen, loopt de veiligheidszone gedeeltelijk over de Parnassusweg. Aannemer Visser & Smit Bouw plaatst aan de oostkant van de weg (stad in) een ‘crashdeck’: een overdekte tijdelijke stijgerconstructie die ervoor zorgt dat voorwerpen niet op de openbare weg terechtkomen. Dit crashdeck wordt geplaatst vanaf 21 oktober in de avonduren. Afhankelijk van de weersomstandigheden duren deze werkzaamheden een dag. Fietsers en voetgangers moeten dan oversteken naar de westkant van de Parnassusweg. Verkeersregelaars houden tijdens hijsmomenten auto’s en bussen kort tegen. Zodra het crashdeck klaar is, kunnen fietsers en voetgangers er veilig onderdoor.

Nog meer?

Ja, nog veel meer. Het werk aan het station gaat ook in 2025 en 2026 nog door en daar zullen gebruikers van de Parnassusweg hinder van ondervinden. En de bouw van de tunnel voor de A10 Zuid moet dan nog beginnen. Dat duurt nog even, maar het zal nog lang onrustig blijven op de Parnassusweg.

Geef uw mening