De bouw van het tweede definitieve treinperron voor spoor 1 en 2 boven de tweede reizigerstunnel de Brittenpassage verloopt volgens planning. Eerder werkte Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) al in de Brittenpassage aan de wanden waarop het nieuwe perron komt te rusten. Inmiddels zijn de bouwers boven de grond druk in de weer met het perron zelf. Op 27 maart is het nieuwe, definitieve treinperron weer toegankelijk en rijden ook de treinen van en naar station Amsterdam Zuid weer volgens de normale dienstregeling.
Staalconstructie en veel beton
De bouw van het nieuwe perron begon met een volledig nieuwe staalconstructie. Daarbovenop zijn prefab betonnen platen geplaatst. Weer daarbovenop vlechten we een laag wapening waar we beton op storten. Het perron moet straks namelijk stevig genoeg zijn om naast een groot aantal reizigers ook het gewicht van de nieuwe perronkappen te kunnen dragen. Zodra het beton is uitgehard, kan Bouwcombinatie Nieuw-Zuid starten met de afwerking van het perron, inclusief het aanbrengen van vakken met beloopbaar glas. Dit glas zorgt straks voor daglicht in de Brittenpassage. Het plaatsen van de perronkappen voor beide perrons volgt later in 2025.
Tweede treinperron
Precies dezelfde volgorde doorliepen we in januari al bij het andere treinperron van station Amsterdam Zuid (dat voor spoor 3 en 4). We vervingen dit tijdelijke treinperron boven de Brittenpassage ook voor een definitief perron. Ook toen reden treinen volgens een aangepaste dienstregeling. Deze periode was enkele dagen korter. Dat komt doordat ProRail van 12 tot en met 26 maart grootonderhoud uitvoert aan de verbinding van en naar Schiphol. Voor dat werk is het nodig één treinspoor bij station Amsterdam Zuid buitendienst te nemen. Wij maken dankbaar gebruik van de extra tijd die we hierdoor hebben om het nieuwe treinperron te bouwen.
Drukte station Amsterdam Zuid
Vanwege het afgesloten treinperron is het de afgelopen dagen op sommige momenten (met name tijdens de spits) erg druk op station Amsterdam Zuid. Met name bij de toegangspoortjes en op het treinperron heeft u dat misschien gemerkt. Treinen rijden van 12 tot en met 26 maart 2025 met een aangepaste dienstregeling. Bent u in de gelegenheid om de spits te mijden en/of thuis te werken, dan is dat aan te raden. Is dat niet mogelijk, raadpleeg dan enkele dagen vooraf de NS-reisplanner of kijk op 9292.nl.
Vernieuwing station Amsterdam Zuid
Station Amsterdam Zuid barst uit zijn voegen. Om het groeiend aantal reizigers te kunnen verwerken, bouwen we aan een extra toegang: de Brittenpassage. Deze wordt 15 meter breed en krijgt winkels en een fietsenstalling. Zodra de Brittenpassage open is, uiterlijk in 2027, begint grootschalig werk aan de bestaande passage: de Minervapassage. Deze verbreden we van 12 naar 40 meter, met aan weerszijden winkels en voorzieningen. De vernieuwing van station Amsterdam Zuid is onderdeel van Zuidasdok.
Artikel delen:
Geef uw mening