Wanneer u vaak op de metroperrons van station Amsterdam Zuid komt, kan het u niet ontgaan zijn. De afgelopen weken werkten de bouwers van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en van Gelder) tussen de metrosporen aan een gigantisch dakdeel van zo’n 100 meter lang en 4 meter breed. Eerst vlochten ze duizenden staven betonijzer aan elkaar, waarna ze de bekisting bouwden en het dakdeel volstortten met zo’n 400 kuub aan beton. Dat is inmiddels uitgehard – het gevaarte wacht de komende tijd rustig op zijn plek, tot we het deze zomer zo’n 16 meter zuidwaarts schuiven, pal onder het meest zuidelijke metrospoor.
Vervangen dakdelen onder metrosporen
We vervangen een deel van het dak van de bestaande reizigerspassage van station Amsterdam Zuid (Minervapassage) omdat deze in de toekomst twee keer zo hoog en ruim drie keer zo breed wordt als nu. In de zomer van 2023 schoven we het eerste nieuwe dakdeel naar zijn definitieve plek. Hier bovenop komen in de toekomst de sporen voor lijn 52 te liggen (de Noord/Zuidlijn). Bovenop dit dakdeel bouwden we eerder aan het tweede dakdeel voor de Minervapassage, dat we in de zomer van 2024 noordwaarts schoven onder het metrospoor voor lijn 50 en 51 richting Isolatorweg. Nu ligt op dezelfde plek weer een nieuw dakdeel klaar, dat we in de zomer van 2025 onder het meest zuidelijke metrospoor schuiven (voor lijn 50 richting Gein en lijn 51 richting Amsterdam Centraal). Zodra dat op zijn plek ligt, zijn alle metrosporen van de Minervapassage op de juiste hoogte.
Sloop glazen koepel
Voordat we het dakdeel naar zijn definitieve plek kunnen schuiven is er nog wel wat werk aan de winkel. Zo moeten we eerst de zuidelijke glazen koepel en perronkap verwijderen (eerder deden we dat al met de noordelijke glazen koepel). Vooruitlopend op de schuifoperatie doen we een aantal voorbereidende werkzaamheden in de passage zelf, denk aan het verleggen van kabels en leidingen. Vervolgens bouwen we een nieuw steunpunt in de passage. Dat is nodig omdat het nieuwe dakdeel veel langer en zwaarder is dan het deel van het dak dat het gaat vervangen.
Treinsporen al op hoogte
De treinsporen van station Amsterdam Zuid liggen al op de juiste hoogte. Wel gaan we de dakdelen onder de treinsporen in de toekomst vernieuwen, omdat de Minervapassage veel breder wordt dan nu. De huidige passage is zo’n 12 meter en wordt in de toekomst 40 meter breed. Dat betekent dat de dakdelen onder de treinsporen even lang moeten worden als die onder de metrosporen, namelijk 100 meter. De grootschalige vernieuwing van station Amsterdam Zuid is nodig om de groeiende reizigersaantallen op te vangen.
Twee weekenden geen treinen
Vanwege de werkzaamheden rijden er geen treinen van en naar station Amsterdam Zuid in het Hemelvaartweekend (29 mei tot 2 juni 2025) en het weekend van 14 en 15 juni.
Grootschalige hinder 2025
We werken dit jaar hard aan de vernieuwing van station Amsterdam Zuid en de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Zo sluiten we op verschillende momenten de A10 Zuid en is er in bepaalde periodes beperkt trein- en metroverkeer. In dit overzicht (pdf) ziet u welke grootschalige hinder we in 2025 verwachten.
Artikel delen:
Geef uw mening