Bereikbaarheid Zuidasdok

Een bredere ingang voor station Amsterdam Zuid

De breedte van de ingang van station Amsterdam Zuid aan de Mahlerplein-kant is meer dan verdubbeld. Op dinsdag 30 juli 2019 opende een tweede uitgang pal naast de bestaande. Dat betekent meer ruimte voor de gebruikers van het station.

Iedereen die geregeld vanaf station Amsterdam Zuid de trein of metro neemt, weet dat het in de spitsuren druk is. De hoofdentree – de Minervapassage geheten – is aan de kant van het Mahlerplein smal: ongeveer de helft van die aan de kant van het Zuidplein.

De A10 opzij

In het weekend van 25 en 26 mei, toen de A10 toch al was afgesloten vanwege het werk aan een nieuwe stationspassage, hees bouwcombinatie ZuidPlus tunnelelementen voor een extra uitgang op hun plek: naast de al bestaande uitgang aan het Mahlerplein. Een ingrijpende klus omdat hiervoor de A10 helemaal moest worden afgraven. In de afgelopen weken zijn de verschillende delen aan elkaar gekoppeld en is de tunnel bestraat, geschilderd, zijn installaties opgehangen en zijn een rolhek en bewegwijzering aangebracht. Het tunneltje naar het Mahlerplein is 5 meter breed. Daar is nu een in/uitgang van 6 meter bij gekomen.

De verbrede uitgang bestaat feitelijk uit twee tunneltjes die tegen elkaar aan liggen.

Tussenmuur

De nu verbrede uitgang bestaat feitelijk uit twee tunneltjes die tegen elkaar aan liggen. Wandel je vanuit het station naar de uitgang dan zie je dus een tussenwand. Die wand weghalen zodat een grote uitgang ontstaat, betekent constructief nogal wat. Op het dak van de tunnel ligt immers een grote hoeveelheid grond en rijden elk uur zo’n 8.000 auto’s. De dubbele tunnel is daarom niet meer dan een tussentijdse verbetering. Onderdeel van het project Zuidasdok is een veel omvangrijkere verbreding van de Minervapassage. Die wordt uiteindelijk maar liefst 40 meter breed, ongeveer net zo breed als het Zuidplein. Maar dat duurt nog even.

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

31 juli 2019 | 19:02

Bert

Ben benieuwd naar de oplossing van het maximaliseren van de tunnelbuizen. Heb ervaring met het tegen mensen stromen oplopen elders.

Schrijf een reactie
5
+1
30 juli 2019 | 22:30

dick

Zolang de rest van de zuidasdok bouw stil ligt hebben we een hoop overlast gehad voor dit tunneltje en is het een heel duur tunneltje geworden. Nu maar hopen dat Zuidplus en de opdrachtgevers weer snel met elkaar om de tafel gaan.

Schrijf een reactie
0
+1
30 juli 2019 | 10:11

Mark

Is het misschien slim om nu beide tunnels aan te duiden als een ingang en uitgang? Dat zou de doorstroom kunnen verbeteren en voorkomen dat mensen (verdiept in hun smartphone) tegen elkaar aanlopen.

Schrijf een reactie
12
+1
30 juli 2019 | 12:31

Kim | Amsterdam Zuidas

@Mark,
Het is wat hé, die ‘smombies’. We herkennen je verhaal. We wachten eerst af hoe de stroom zich nu gaat ontwikkelen. Dank voor je suggestie!

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Kim | Amsterdam Zuidas
31 juli 2019 | 00:20

Ton

In de ochtendspits lijkt mij dit geen effectieve maatregel. Ongetwijfeld zal het overgrote deel van de mensen richting het plein lopen. Je wil dan beide tunnels daarvoor benutten.

Schrijf een reactie
0
+1