skip to main content
Weekendwerk bij station Amsterdam Zuid vlekkeloos verlopen

Op zaterdag, rond het middaguur, was het zo ver. Onder het toeziend oog van een groep belangstellenden begonnen twee aan elkaar geklonken betonnen kolossen aan hun laatste 15 meters. ‘Ja! Hij beweegt!’, riepen mensen vanaf het perron. ‘Jullie zijn de geluksgroep’, zei expert Marianne van Lochem die tekst en uitleg gaf. Rond 13.00 uur steeg er applaus op van de bouwplaats. Het schuifwerk was voltooid, missie geslaagd.

Bekijk het filmpje

Buiten gebruik

Het werk begon op donderdagavond 19 augustus. Treinspoor 4 en het daarnaast gelegen metrospoor gingen buiten gebruik, waarna de sporen en een deel van het treinperron werden verwijderd. Daarna reden vrachtwagens de circa 2.000 kubieke meter zand weg waarop normaal de sporen liggen.

Schuifbalken

Daarmee kwam de fundering bloot te liggen die onder meer in het Paasweekend 2021 al was aangebracht. Er ontstond ruimte om de vier schuifbalken aan te brengen: aan de beide uiteinden van de 70 meter lange betonnen dakdelen en twee daar tussenin. Daarover moesten de dakdelen in totaal zo’n 15 meter ‘glijden’, richting treinspoor 4.

Eerste duwtje

Op zaterdagochtend was alles in gereedheid voor het schuifwerk. Een belangrijke uitdaging was de zeer beperkte ruimte. De betonnen delen zijn tussen de metrosporen gebouwd, op een plek waar nauwelijks plek overbleef om ze het eerste duwtje te geven. Voor de eerste decimeters waren zogeheten ‘mini-grippers’ aangebracht. Nauwelijks zichtbaar schoven de betonnen bouwwerken een stukje naar voren.

Zweven

Naarmate er meer ruimte kwam, kon grover geschut worden ingezet. Na 3 trage meters schuiven ging het ineens snel. In ongeveer een uur bereikten de dakdelen hun eindbestemming: tegen het treinperron aan, onder treinspoor 4 en metrospoor 1. Daar zweefde het geheel nog een paar centimeter boven de fundering, onder andere om de schuifbalken te kunnen weghalen. Daarna zakte alles iets naar beneden. Meer dan 2 miljoen kilo beton paste exact op de plek waar het hoort.

Terugbouwen

Zaterdagmiddag al begon het terugbouwen. Zondag 22 augustus kwamen bovenop de nieuwe dakdelen ballast en sporen te liggen en werd de stroomvoorziening aangesloten. Verder begon ook het terug bouwen van het treinperron. Door het slechte weer ontstond wat vertraging. Dankzij de inzet van extra ploegen kon die alsnog worden ingelopen. In de vroege maandagochtend was het werk klaar en reden treinen en metro’s weer normaal.

Zeven delen

De Brittenpassage is de tweede reizigerstunnel die het nieuwe station Amsterdam Zuid krijgt. Over het dak van de passage rijden treinen en metro’s. De Brittenpassage is uiterlijk in 2027 klaar. De passage is dan meer dan een toegang tot de trein- en metroperrons. Er komen ook winkels en een fietsenstalling. Dat duurt dus nog even. Op dit moment liggen drie dakdelen op hun plek. Nog vier te gaan.

Geef uw mening

HvI

Is het 'om te klappen' metrostation straks gesitueerd boven de Brittenpassage, of daar net ten oosten van? Zijn de geplaatste dakdelen onder het metrospoor op een of andere manier al aangepast met het oog op de toekomstige metroperrons?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag HvL, de metrosporen komen na de 'omklap' tussen de passages te liggen dus inderdaad net ten oosten van de Brittenpassage. De dakdelen worden als het ware het plafond van de nieuwe passage en sluiten helemaal aan op die toekomstige metrosporen.

marcel chenevert

helaas kon ik deze keer niet aanwezig zijn voor de schuifoperatie.. heb wel eea kunnen zien via de webcam.... Hoe gaan jullie die (en wanneer?) volgende dakdelen plaatsen??? die moeten dan komen op de plek waar de laatste 2 gebouwd zijn??

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Marcel, jammer dat je er niet was want het gaat wel weer even duren voor we opnieuw kunnen schuiven. Voor de 7 dakdelen van de Brittenpassage werken we van binnen naar buiten. Dus we leggen eerst de middelste dakdelen op hun definitieve plek zodat er niets in de weg ligt voor het schuiven. De middelste 3 treinsporen hebben nu een dek en het middelste metrospoor. We gaan weer opnieuw schuiven in 2023. De periode ervoor gebruiken we om allerlei voorwaardelijk werk te doen aan de metrosporen en - perrons. Volgend jaar zomer brengen we funderingspalen in de grond en maken we de landhoofden voor de nieuwe dakdelen en we moeten ze natuurlijk nog bouwen. De eerstvolgende schuifoperatie gaat weer vanaf de zuidkant dwars door de A10.

Bert v.d.Bus

Huzarenstukje! Ik heb in afwachting van de trein een stukje meegekeken vanaf perron 1,waar overigens een flink gat in de houten perronvloer zat! Hopelijk geen sinkhole als gevolg van deze operatie.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Hi Bert, leuk dat je hebt mee kunnen kijken. Die kans krijg je niet elke dag. We hebben het ook gezien, het is geen sinkhole of een ander gevolg van afgelopen weekend. Het heeft onze aandacht en er zijn noodmaatregelen getroffen. Toch bedankt voor de tip.