skip to main content
Bouw vijfde dakdeel Brittenpassage gestart

Kortgeleden schoven we onder het toeziend oog van tientallen enthousiaste bezoekers het 3.000.000 kilo wegende vierde dakdeel enkele meters richting de A10. Zo kwam de voorbouwtafel op ons werkterrein langs de Arnold Schönberglaan vrij om te beginnen aan het vijfde dakdeel. Is dat eenmaal gereed, dan liggen er twee enorme betonnen platen naast de A10. Deze schuiven we in de zomer onder de treinsporen en de A10 Zuid. Daarvoor sluiten we vanaf 5 augustus de A10 Zuid acht dagen af. Later dit jaar liggen dan zes van de zeven dakdelen van de nieuwe Brittenpassage op hun plek en starten we met het uitgraven van de reizigerstunnel.

Bekisting

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid start deze maand nog met het werk aan de bekisting (een gigantische houten mal waarin het beton gestort wordt) en het vlechten van de stalen wapening voor het vijfde dakdeel. Dit hebben we al vaker gedaan, en ook nu zijn de bouwactiviteiten op de voorbouwtafel live op onze webcam te zien. Als de bekisting gereed is volgt de betonstort.

Extra palen en ingangen nodig

Was het vorige dakdeel al enorm, dit vijfde deel bestaat uit twee aan elkaar gekoppelde platen die samen 18,5 meter breed zijn; zo’n vier meter breder dan het vorige dakdeel. Afgelopen november brachten we daarom al vier extra funderingspalen de grond in. Ook was het nodig om twee extra doorgangen op ons werkterrein langs de Arnold Schönberglaan te maken. We hebben namelijk de ‘glijbaan’ tussen de voorbouwtafel en het dakdeel naast de A10 verstevigd, waardoor we langs die weg geen bouwmaterialen meer van de ene naar de andere kant van het werkterrein kunnen vervoeren.

Slinger in de A10

Het vijfde dakdeel komt in augustus onder het meest zuidelijke toekomstige treinspoor en de A10 te liggen. Dit moment grijpen we ook aan om het bijbehorende treinperron te verbreden, net zoals we dat eerder voor het andere treinperron hebben gedaan. Verbreding is noodzakelijk om het groeiende aantal reizigers op station Amsterdam Zuid (nu 80.000 per dag naar 250.000 in 2030) ook in de toekomst comfort en veiligheid te bieden. Om voor die perronverbreding ruimte te maken moet de A10 in de rijrichting Groningen/Hengelo/Utrecht een klein stuk wijken, grofweg tussen de Parnassusweg en de Beethovenstraat. De weg maakt dan ter hoogte van de Parnassusweg een kleine ‘slinger’ naar rechts en vanaf dat punt wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 90 km/u. Ter hoogte van de Beethovenstraat slingert de A10 weer terug naar zijn bestaande route en kan er weer 100 km/u gereden worden.

Dak van de Brittenpassage

Het dak boven de Brittenpassage bestaat uit zeven dakdelen van verschillende grootten. In november 2019 schoven we het eerste dakdeel op zijn plaats en in augustus 2021 waren de twee dakdelen onder het naastgelegen trein- en metrospoor aan de beurt. In augustus 2023 schuiven we de volgende twee dakdelen naar hun plek boven de toekomstige Brittenpassage. Dit werk stond voor het Hemelvaartweekend in mei gepland, maar doen we nu in de autoluwe zomer zodat we wat meer tijd hebben voor deze omvangrijke klus. Het dakdeel dat nu naast de A10 ligt komt onder het huidige treinspoor (zie het kaartje hieronder: T1) en een van de twee toekomstige treinsporen (T6) te liggen. Nadat vervolgens het vijfde dakdeel onder het toekomstige treinspoor (T5) en de A10 is geschoven, beginnen we met het ontgraven van de Brittenpassage.

In het voorjaar van 2023 bouwen we het zesde dakdeel meteen op zijn plek onder de metrosporen M3 en M4. Als laatste gaan we aan de slag met het meest noordelijke dakdeel dat onder metrospoor M2 komt. Maar dan zitten we inmiddels in 2024.

Planning onder voorbehoud

Geef uw mening

Jos

Komt het toekomstige derde perron van het station dan (deels) op dakdeel T5/A10 te liggen als de A10 daar ondergronds is ?

Tim

Tof om te lezen (en te zien) dat het tempo er steeds meer in komt en het concreter wordt. Is er al meer te zeggen over het uitgraven van de passage en de fasering daarvan?

Imce, Zuidasdok

Beste Tim, het afgraven van de Brittenpassage kunnen we doen als de twee dakdelen op hun plek liggen. De twee dakdelen schuiven we in augustus onder de toekomstige treinsporen én onder de A10.

Aidan

Is het mogelijk dat alles eerder klaar zal zij voor 2036 of zelfs voor 2030!!!

Imce, Zuidasdok

Hi Aldan, we kunnen niet alles tegelijk aanpakken, omdat station Amsterdam Zuid open moet blijven voor de reizigers. In 2027 is de nieuwe stationspassage, de Brittenpassage, klaar. Op deze afbeelding zie je het hele overzicht: (helemaal naar beneden scrollen): https://zuidas.nl/zuidasdok-in-detail/

Bert v.d.Bus

Mogen er naast Britten ook andere wereldbewoners doorheen in de toekomst?

Imce, Zuidasdok

:-) Iedereen is welkom in de Brittenpassage, Bert.