skip to main content

Vanaf vrijdagavond 5 mei werkten we een weekend lang aan het verwijderen van een deel van het dak van de Minervapassage. Zo maken we ruimte voor het nieuwe, twee keer zo hoge dak dat we in juni van dit jaar gaan inschuiven. Reizigers moesten wel even opletten, want de passage was deels afgesloten. Maar met de hulp van omleidingsborden, stewards en taxibusjes kon iedereen gelukkig toch komen waar hij of zij wezen moest. En het is allemaal niet voor niets geweest – de werkzaamheden zijn met succes afgerond.

Hijsen van liggers

Eind april hebben we de twintig meter lange betonnen balken van het dak, liggers genaamd, alvast een stuk ingezaagd. Dat werk ging voorspoedig, waardoor we geen gebruik hoefden te maken van de drie ingeplande reservedagen. Met een 700-tons kraan begonnen we op vrijdagavond met het van hun plek hijsen van de in totaal zeven liggers, en gingen daar de rest van de nacht mee door.

Afvoeren

Na het hijswerk voerden we de liggers, per stuk zo’n 25 meter lang en 55 ton zwaar, af naar ons werkterrein aan de Eduard van Beinumstraat. We sloten hiervoor de rijbaan van de Parnassusweg in noordelijke richting acht keer voor korte tijd af. Deze week knippen we de liggers op ons werkterrein in stukken en voeren we ze in containers af. Verder hebben we in de passage funderingspalen in de grond aangebracht waarop een extra steunpunt voor het nieuwe dakdeel komt. Net buiten de passage, in de buitenlucht, gingen enkele tijdelijke funderingspalen de grond in waarop vervolgens de schuifbaan voor het nieuwe dakdeel kwam te rusten.

Omleiding, stewards en taxibusjes

Door de werkzaamheden konden reizigers alleen via de metroperrons en het overloopperron van de ene naar de andere kant van de passage komen. Tot en met medio juli is ook maar één lift in gebruik om bij de metroperrons te komen – voor ons reden om tijdens het weekend taxibusjes in te zetten om mensen die moeilijk ter been zijn van het Zuidplein naar het Mahlerplein te brengen en andersom. Tien stewards hielpen met het tillen van zware koffers en wezen de weg.

Tijdelijke houten overkapping voor de dakloze passage

Vervolg

Afgelopen februari bouwden we het nieuwe dakdeel al op ons bouwterrein tussen de metrosporen. In juni schuiven we de 100 meter lange betonnen plaat op de plek waar in de toekomst, als het metrostation zijn definitieve plek tussen de nieuwe Brittenpassage en de Minervapassage krijgt, het spoor van de Noord/Zuidlijn (lijn 52) komt te liggen. Maar in de tussentijd zitten we niet stil. Houdt u daarom tot in de zomer rekening met hinder in de Minervapassage.

Uiteraard houden we u op de hoogte van het inschuiven van het dakdeel. Met het nieuwe dakdeel onder de Noord/Zuidlijn is het werk aan het dak van de Minervapassage overigens nog lang niet klaar: de komende jaren schuiven we nog twee dakdelen onder de metrosporen.

Geef uw mening

Peter

Geweldig mooie foto's!!