skip to main content
5 tot en met 7 mei: omleiding Minervapassage

De omleidingsroute loopt via de metroperrons. Alleen vanaf het Gustav Mahlerplein kunt u gebruikmaken van een lift om naar de metroperrons te komen. De andere lift is buitengebruik vanwege de werkzaamheden. Aan het Mathijs Vermeulenpad en aan de Arnold Schönberglaan staan taxibusjes klaar om mensen die slecht ter been te zijn van het Zuidplein (WTC) naar het Mahlerplein te rijden en vice versa. In het station zullen stewards helpen met zware koffers. Reizigers die met hun fiets het metroperron op willen, kunnen het beste gebruik maken van de entree aan het Gustav Mahlerplein om daar de lift te nemen. Metro’s en treinen blijven volgens de normale dienstregeling rijden.

Oude dak slopen, nieuwe dak schuiven

De vernieuwing van de Minervapassage is nodig om de groeiende reizigersstroom op station Amsterdam Zuid aan te kunnen. Om dezelfde reden bouwen we al sinds 2019 aan een tweede passage: de Brittenpassage. De Minervapassage is straks maar liefst 40 meter breed (nu zo’n 12 meter), en zo’n 4.20 meter hoog. De bouw ervan begint met het dak. Het deel van de Minervapassage dat onder de metrosporen loopt, wordt twee keer zo hoog als nu. In het weekend van 5 t/m 7 mei sluiten we de Minervapassage deels af zodat we een deel van het dak kunnen slopen waar de metro’s overheen rijden. In het weekend van 9 tot en met 11 juni schuiven we vervolgens een nieuw dakdeel op zijn plek. Ook dan geldt de omleidingsroute in de Minervapassage.

Ruimte voor steunpunt in passage

In de tussenliggende zes weken zitten we uiteraard niet stil. We bouwen dan een extra steunpunt voor het nieuwe dakdeel midden in de passage. Het steunpunt is nodig om de 100 meter lange betonplaat te dragen. Een ingrijpende klus waar ruimte voor nodig is. Die ruimte maken we in het weekend van 5 t/m 7 mei. Houd u tot in de zomer daarom rekening met hinder in de Minervapassage.

5 t/m 7 mei 2023: omleidingsroute Minervapassage

Hoe slopen we het dak?

Het bestaande dak onder dit deel van het spoor bestaat uit een reeks lange betonnen balken van zo’n twintig meter lang, ook wel liggers genaamd. We beginnen met het inzagen van die liggers. Dat doen we tussen vrijdag 28 april en zondag 30 april. De precieze tijden vindt u hier. De werkzaamheden zorgen voor geluidsoverlast die we proberen te beperken met geluidswerende doeken. Maandagavond 1 mei t/m woensdagavond 3 mei (19.00 tot 23.00 uur) hebben we ingepland als reservedagen. Vrijdagavond 5 mei vanaf 21.00 uur hijsen we met een kraan de bestaande liggers uit. Deze werkzaamheden gaan door in de nacht vanwege de veiligheid. De bestaande liggers voeren we in hun geheel in de nacht af naar ons werkterrein aan de Eduard van Beinumstraat. Daar ‘knippen’ we ze ze doordeweeks in stukken en voeren ze af in containers. De rijbaan van de Parnassusweg in noordelijke richting zal hierdoor acht keer tien minuten worden gestremd. Op 6 en 7 mei boren we midden in de passage palen in de grond. Daarop komt een schuifbaan te liggen, die nodig is om in juni het nieuwe dak op zijn plek te kunnen schuiven.

Voorbereidingen en overige hinder

De voorbereidingen zijn al in volle gang. Zo bouwden we het nieuwe dakdeel, dat onder het spoor van de Noord/Zuidlijn (lijn 52) komt te liggen, al op ons bouwterrein tussen de metrosporen. Ook hebben we de Minervapassage deels afgezet en is nog maar één lift beschikbaar naar de metroperrons, zodat Bouwcombinatie Nieuw-Zuid veilig kan werken. Dit duurt nog tot half juli. Vanaf 24 april zijn er minder toegangspoortjes naar de metroperrons in gebruik. We demonteren de poortjes om ruimte te maken voor het aanbrengen van schuifbaanpalen, waar in juni het dakdeel overheen wordt geschoven.

Planning

Uiteraard houden we u op de hoogte van het inschuiven van het dakdeel in juni. Met het nieuwe dakdeel onder de Noord/Zuidlijn is het werk aan het dak van de Minervapassage overigens nog lang niet klaar: de komende jaren schuiven we nog twee dakdelen onder de metrosporen.

Geef uw mening

Inge

U schrijft dat een deel van het dak waarover de metro´s rijden wordt gesloopt in het weekend van 5 t/m 7 mei. In juni wordt het nieuwe dakdeel erin geschoven. Rijden de metro´s al die tijd niet? Heb ik een eerdere nieuwsbrief gemist?

Imce, Zuidasdok

Ja, klopt! :-)

Amsterdammer

Beste Inge, het betreft het deel 'in het verlengde van de M52-NoordZuidlijn' richting het westen, het middelste deel waar geen sporen liggen, voorbij de loopbrug. De buitenste sporen zijn voor de M50 en M51. Voor zover ik het begrijp ;-)

Imce, Zuidasdok

Dag Inge, de metro kan gewoon blijven rijden. We gaven al eerder een doorkijk naar deze werkzaamheden in de Minervapassage: https://zuidas.nl/blog/2023/02/10/ingrijpend-werk-in-passage-station-amsterdam-zuid/

Yvonne

Dank voor het bericht. Blijft het station tussen 5 t/m 7 mei bereikbaar via de noordingang/Zuidplein? Blijven de trappen naar de perrons van de treinen bruikbaar? Hoor het graag.

Imce, Zuidasdok

Goedemorgen Yvonne, in het weekend 5 tm 7 mei blijft de noordingang (Zuidplein) toegankelijk. Via de omleidingsroute kom je weer in de passage terecht. Vanaf daar kun je de trap naar de treinperrons gebruiken. Borden geven de omleidingsroute aan en er zijn ook stewards aanwezig om vragen te beantwoorden.