De geur van koffie en douchegel vult de vergaderruimte als bouwmanager Openbaar Vervoer Terminal (OVT) Jeroen Monnik om 07.30 uur aanschuift voor het eerste overleg van de dag. In straf tempo bespreken de aanwezigen de voorbereidingsplanning voor de werkzaamheden waarvoor de A10 Zuid in augustus acht dagen lang dichtgaat. Rond lunchtijd (en drie vergaderingen verder) weten we meer over Monniks rol in het geheel. ‘Zonder mijn eigen OVT-team, mijn collega’s van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid en al de werklui buiten krijg ik natuurlijk niets voor elkaar,‘ zegt hij. ‘Maar bij de uitvoering van deze klus ben ik namens de opdrachtgevers wel verantwoordelijk voor zo’n beetje alles.’
Inschuiven dak Brittenpassage
Monnik werkt vanuit ProRail voor Zuidasdok, het infrastructurele megaproject dat de vernieuwing van station Amsterdam Zuid omvat, en de verbreding en gedeeltelijke ondertunneling van de A10 Zuid. In augustus schuiven we twee reusachtige betonnen platen vanaf ons werkterrein aan de zuidkant van de ringweg naar hun definitieve plek: onder treinspoor 1 en de toekomstige treinsporen 5 en 6, en onder de A10. Ze vormen delen van het dak van de extra stationspassage die Amsterdam Zuid krijgt: de Brittenpassage. Als deze twee dakdelen op hun plek liggen, kunnen we daaronder de Brittenpassage uitgraven. Monnik is verantwoordelijk voor dit karwei – een stevige opgave in een dichtbebouwd gebied waarin veel werkzaamheden tegelijkertijd plaatsvinden. ‘Afstemming is daarom cruciaal’, aldus Monnik. ‘Na de werkzaamheden moeten we de A10 en de treinsporen immers weer netjes afleveren bij de beheerders Rijkswaterstaat en ProRail.’
Eén voor één schuiven
Monnik startte met de voorbereidingen direct na de werkzaamheden van vorig jaar zomer. We plaatsten toen de steunpunten waarop nu de twee dakdelen komen te rusten. ‘We hebben al vroeg besloten om de twee delen een voor een naar hun plek te duwen’, zegt Monnik. ‘Samen wegen ze namelijk ruim 6.000.000 kilo. Dat is domweg te veel gewicht om ze ineens te verplaatsen.’
Verbreden perron en slinger in de A10
Om de dakdelen naar hun plek te kunnen schuiven, graven we de A10 Zuid over zo’n 100 meter af. Dat biedt gelijk de kans om het zuidelijke treinperron (tussen spoor 1 en 2) te verbreden. Dat is geen overbodige luxe. De perrons zijn in de spits nu al overvol, terwijl er een reizigersgroei van 80.000 per dag nu naar 250.000 in 2030 wordt verwacht. Het verbreden van het perron betekent ook dat Bouwcombinatie Nieuw-Zuid de A10 Zuid richting Utrecht ter hoogte van het station een stukje gaat opschuiven: vanaf de Parnassusweg tot aan de Beethovenstraat maakt de A10 in de toekomst een kleine ‘slinger’ naar rechts. ‘Ook het treinspoor krijgt een lichte slinger’, zegt Monnik. ‘De maatvoering van het spoorwerk is natuurlijk essentieel: waar komt de slinger precies en hoe passen we het perron, de bovenleidingen en beveiligingsinstallaties daarop aan? Verder is het voor hen niet zo spannend of ze het spoor kaarsrecht of met een slinger terug moeten plaatsen. Ze hebben vaker met dit bijltje gehakt.’
Japanse duizendknoop
Uit eerder onderzoek bleek in het talud langs de A10 Zuid een oude bekende te groeien: de Japanse duizendknoop. Deze hardnekkige, exotische plantensoort kan schade toebrengen aan straattegels, kabels en leidingen, en zelfs aan funderingen van huizen en civiele constructies. Voor Monnik reden temeer om direct maatregelen te treffen: ‘We hebben het talud naast de klaarliggende dakdelen inmiddels gedeeltelijk afgegraven om de Japanse duizendknoop te verwijderen. Over een lengte van 30 meter storten we vervolgens grond terug om de ringweg te verbreden. Aan die grond voegen we een mengsel toe waardoor het zuurstofarm wordt en de duizendknoop moeilijker terug kan groeien. Tot slot dekken we de grond af met een folie die jarenlang in de grond blijft, eveneens om te voorkomen dat we de plant in de toekomst weer gaan tegenkomen.’
Tastbaar
Monnik is verder druk met veel voorbereidend papierwerk: het maken van werkplannen, het updaten van planningen en het aanvragen van vergunningen. Het echte werk moet dan nog beginnen. ‘Ik sta dan de hele dag paraat’, zegt hij. En niet voor niets, zoals tijdens de werkzaamheden van vorig jaar bleek. Toen kwam midden op het compacte werkterrein ineens ongewild groot materieel stil te staan – niet handig op een plek waar alles continu in beweging is en iedere vierkante meter telt. ‘Daarom willen we vier weken van tevoren klaar zijn met al het papierwerk, dan hebben we onze handen vrij om te acteren op alles wat onverwacht op ons pad komt.’
En dan werkt Monnik ook nog eens met een keiharde deadline: ‘Uiteindelijk is het mijn pakkie-an dat alles op maandagochtend 14 augustus weer rijdt. En dan bedoel ik zowel de treinen als het autoverkeer.’ Je zou voor minder zenuwachtig kunnen worden. Zoniet Jeroen Monnik, hij wordt er juist enthousiast van: ‘Ik werk aan iets tastbaars, aan een stationspassage die het voor gebruikers en reizigers op station Amsterdam Zuid veel comfortabeler gaat maken.’
Kom langs op de Zuidas Zomer Keet
Vanaf 20 juli 2023 staat de Zuidas Zomer Keet weer op het Gustav Mahlerplein. Daar vertellen we u alles over de zomerwerkzaamheden. Maar er is veel meer: rondleidingen, workshops en ritjes in een tuktuk. Bekijk het programma en kom langs!
Artikel delen:
Geef uw mening
Wordt er voor die tijd iets gedaan aan de geluidswanden op ringweg Noord? Door het afsluiten neemt de verkeersdruk, ondanks de vakantieperiode, flink toe en daarmee ook de geluidsoverlast en fijnstof.
Beste H.C.J. van der Wal, door de 8-daagse afsluiting op de A10 Zuid wordt het op de omleidingsroute zeker iets drukker dan normaal in de zomerperiode. Nog voor de zomervakantie brengt Rijkswaterstaat in twee weekenden stiller asfalt op de A10 aan dat de geluidsoverlast zal verminderen. Meer info over de geluidsschermen op de A10 Noord: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2023/03/stiller-asfalt-op-de-a10-noord
Komt er weer een publieke kijkdag net als bij het vorige schuiven?
Beste Willem Veenstra. Binnenkort (op vrijdag 9 juni) is er in ieder geval een publieksevent in verband met het inschuiven van het dakdeel boven de bestaande Minervapassage. Hier kun je je aanmelden: https://www.supersaas.nl/schedule/Zuidas/Schuiven_Minervapassage?view=free</a> Voor wat betreft de in het artikel genoemde werkzaamheden aan de nieuwe Brittenpassage: we zijn iets leuks aan het bedenken en houden je via deze website op de hoogte.