skip to main content
Loodzwaar precisiewerk bij station Amsterdam Zuid

Van de zeven reusachtige dakdelen van de extra reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, liggen er inmiddels drie op hun plek. Tijdens de 8-daagse afsluiting van de A10 Zuid in augustus schuiven we ook het vierde en vijfde dakdeel naar hun plek. Die liggen al klaar op ons werkterrein aan de Arnold Schönberglaan, net ten zuiden van de A10. De twee betonnen reuzen liggen te wachten om een stuk noordwaarts geschoven te worden. Maar voordat het inschuiven kan beginnen, moet er nog best wat gebeuren. ‘Het daadwerkelijke inschuiven is bijzonder om te zien, maar eigenlijk is het voor ons een rustmomentje’, lacht Geo van Tintelen, projectleider bij Bouwcombinatie Nieuw-Zuid. ‘De voorbereiding is het echte precisiewerk: dan komt het aan op millimeters.’

Afgraven, frontwanden en Amstelveenboog slopen

Op 5 augustus om 22:00 uur sluiten we de A10 Zuid af, waarna we deze over een lengte van ongeveer 100 meter afgraven. Ook verwijderen we twee treinsporen en het tijdelijke perron. Vervolgens slopen we een deel van  de oude Amstelveenboog, de tunnel waar tot begin 2019 metro- en tramlijn 51 doorheen reed. Gelijktijdig beginnen we met het aanbrengen van frontwanden bij de landhoofden die we in de zomer van vorig jaar bouwden. De landhoofden zijn er om de zware dakdelen aan weerszijden te dragen, de frontwanden zorgen voor een scheiding tussen de constructie en de daarachter gelegen grond. ‘Maar je kunt het dakdeel niet zomaar even op een landhoofd laten rusten’, legt Van Tintelen uit. ‘Tussen het landhoofd en het dakdeel heb je een zogenaamde oplegging nodig. En daar wordt het een uitdaging.’

Plaatsen loodzware opleggingen

Zo’n oplegging zorgt letterlijk voor bewegingsvrijheid van het dakdeel. Van Tintelen: ‘Je moet je voorstellen dat het betonnen dakdeel kan uitzetten en inkrimpen door weersinvloeden. Ook krijgt het een gigantische verkeersbelasting te dragen: het moet dus een beetje kunnen bewegen. De oplegging verdeelt als het ware de krachten.’ Met name het plaatsen van de opleggingen voor het vijfde en meest zuidelijke dakdeel, het grootste dakdeel tot nu toe, vereist nogal wat accuratesse. ‘Voor kleinere dakdelen kun je een staalgewapend elastomeer oplegblok als oplegging gebruiken. Dat bestaat uit rubber en staal. Voor dit grotere dakdeel is dat niet afdoende en hebben we een bolsegment oplegging nodig. Zo’n oplegging bestaat uit stalen delen van 3,5 ton per stuk die we op de millimeter nauwkeurig moeten plaatsen.’

Schuiven maar

Tegelijk met het plaatsen van de opleggingen, brengen we ook schuifbanen aan waaroverheen we de dakdelen naar hun plek schuiven. Met dat schuiven starten we naar verwachting op 9 augustus. We schuiven de dakdelen los van elkaar, omdat ze te zwaar zijn om tegelijkertijd in te schuiven. Per dakdeel doen we daar als het goed is een uur of vier over. Zodra de dakdelen op hun plek liggen, kunnen we de schuifbanen weer verwijderen en storten we de opleggingen aan. Hiervoor gebruiken we een speciale betonstort die binnen zo’n acht uur uithardt. Vervolgens kunnen we verder met het terugbouwen van de A10, het spoor en het perron. We bouwen de A10 terug met flauw bochtje, zodat we het (tijdelijke) treinperron verbreed kunnen terugbouwen. In de ochtendspits van maandag 14 augustus rijden automobilisten weer over een verse laag asfalt.

Vijf van de zeven dakdelen straks op plek

Het eerste dakdeel voor de Brittenpassage bouwden we in 2019. In november 2019 brachten we dit dakdeel aan onder de treinsporen 2 en 3. In augustus 2021 volgden dakdelen voor onder treinspoor 4 en onder een metrospoor. In augustus 2023 schuiven we het vierde en vijfde dakdeel in onder treinspoor 1 en de toekomstige sporen 5 en 6.

Stel uw vraag

Reizigers kunnen tijdens de 8-daagse afsluiting van de A10 gebruikmaken van de service Ask&Go Zuidasdok, en via Whatsapp vragen stellen over het rijden en reizen tijdens de werkzaamheden. Dat kan op twee manieren:

  • Scan de QR-code
  • Start een Whatsapp chat met Ask&Go Zuidasdok (085-0659091)

Geef uw mening

Arie Werner

Beste lezer Maken jullie straks nog een time lap voor de mensen die niet continu tijd hadden om de webcam te bestuderen?

Imce, Zuidasdok

Dag Arie, Nog heel even geduld. Straks komt nog beeldverslag op onze website met timelapse en video.

Marga

Petje af voor deze complexe operatie. Straks rijdt iedereen hier weer over zonder misschien te beseffen hoeveel werk dit is geweest. Chapeau!

Ferry Wienneke

Het past!

gerrie

wanneer word die tijd weer goed bijgezet, en dat je de pagina niet meer hoeft te verversen

Imce, Hofman

Hoi Gerrie, vanaf maandag 14 augustus geeft de webcam weer ‘livebeelden’.

gerrie

ik moet de webcam heel dikwijls vernieuwen, heeft daar iemand anders ook last van of ligt het aan een instelling ??

Imce, Zuidasdok

Beste Gerrie, dit kun je misschien zelf nog doen. Met een up-to-date browser en een goede wifi/internetverbinding zou de livestream zonder haperingen te volgen moeten zijn. Sluit voor de zekerheid op uw computer nog programma’s af die de achtergrond draaien en voor extra vertraging kunnen zorgen. Wilt u dit nog controleren? Mocht het desondanks niet lukken, maandag kunt u op de website de timelapse van alle werkzaamheden zien.

Marga

Ik kijk op mijn ipad en los de stilstand als volgt op. Start met volledig scherm. Zodra dit stopt ga ik naar het scherm "noordzijde station zuid" en ga daarna weer terug naar het begin. Dit helpt wel, maar blijft een rare situatie.

Imce, Zuidasdok

Beste Gerrie, voor deze werkzaamheden zenden we de webcambeelden met een vertraging van 10 minuten uit. Je krijgt dus iedere keer een film van 10 minuten te zien. Dat is precies de reden dat na 10 minuten het beeld stilvalt. Je kunt het beeld op je PC actualiseren met bijvoorbeeld F5. We zenden met vertraging uit, omdat we bij ernstige calamiteiten de mogelijkheid willen hebben om de webcam uit te zetten. Ik hoop dat je dit begrijpt.

Marga

Vraag net als meerdere mensen waarom de camera niet doorloopt, héél irritant, is mijn vraag niet meer terug te vinden dus nogmaals hier gesteld. Ook wordt er nog steeds geen antwoord gegeven, terwijl het heel interessant is om alles te volgen. Graag een reactie.

gerrie

vind dit ook heel irritant om ieder 10 min te moeten vernieuwen dit was vorige keer volgens mij niet hoor ,maar heb het ook nog bij geen een bouwwebcam gezien zo. als het volgende keer zo nog is dan is het einde oefening voor mij denk

Imce, Zuidasdok

Goedemorgen Marga, wat leuk dat je ons volgt via de webcam. Jouw vraag van eerder deze ochtend staat onder een ander artikel. Ik heb onze leverancier geïnformeerd. Ik kom er zsm bij je op terug. Wij vinden het ook belangrijk dat de camera's goed werken. Morgenavond staat het schuiven van de twee dakdelen gepland.

Aron

We smachten naar meer nieuws over het derde treinperron... Zo belangrijk voor de stad (om alle plannen die van elkaar af hangen tot stand te laten komen) en toch wordt er zo geheimzinnig over gedaan.

Imce, Zuidasdok

Aron, er is niets geheimzinnig. Zuidasdok maakt het derde perron mogelijk door de fundering te bouwen. De uitvoering is pas als de auto's door de tunnel rijden. Overigens bedankt voor de tip, we zullen hier een artikel over maken.

Klaas

Dit artikel had eigenlijk afgesloten moeten worden met een alinea over de dakdelen zes en zeven. En de planning van de uitgraving onder de dakdelen. Dat zou het verhaal wat completer hebben gemaakt.

Imce, Zuidasdok

Beste Klaas, nog even geduld er volgt nog een uitgebreid artikel over dakdeel 6 en 7. Na het zomerwerk, waar we het in dit artikel over hebben, beginnen de graafwerkzaamheden voor de Brittenpassage.

Maurice

When will the roof sections 6 & 7 be built and moved? When is it expected the Brittenpassage will open?

Imce, Zuidasdok

Hi Maurice, the 6th roof section of the Britten passage is currently being built. You can follow the work in progress via the webcam 'Noordzijde station Amsterdam Zuid' at https://zuidas.nl/zuidasdok/. The construction of the 7th roof section will start in the spring of 2024. The Britten passage will open no later than 2027.

Alex Bor

Indrukwekkend!! Wat een knowhow om dit te kunnen uitdenken en uitvoeren!! Succes met dit imposante werk!

Mark

Fantastisch werk wordt er geleverd, mooi om het zo allemaal te kunnen volgen.