skip to main content
Stationstoegang Parnassusweg alweer in gebruik

De werkzaamheden in de Parnassusweg, pal voor de opgang naar de treinperrons van station Amsterdam Zuid, verliepen soepel. De grootste meevaller: we hadden geen tegenvallers. Daardoor konden we de stationstoegang al op maandag 21 augustus 2023 om 07.00 uur vrijgeven – twee weken eerder dan verwacht. Daarmee is ook het fietspad aan de oostzijde van de Parnassusweg weer open (richting de stad). Dat hebben we iets verlegd om de bouw van CubeHouse mogelijk te maken. De vijftien fietsenrekken met plek voor zo’n 480 fietsen zijn ook weer terug op hun plek.

Voorspoedig

We werkten zelfs enkele weekenden door om het werk tijdens de relatief rustig vakantieperiode af te krijgen en zo de hinder te beperken. En er moest best wat gebeuren. Zo haalden we op het relatief korte stuk tussen de noord- en zuidkant van het viaduct 43 in elkaar gevlochten buizen (zogeheten ‘ducts’) met maar liefst 7.740 meter aan telecomkabels uit de grond. De kabels waren niet meer nodig omdat we de tracés eerder al hadden verlegd als onderdeel van het Masterplan Energie en Nutsvoorzieningen Zuidas (kortweg MENZ). Naast deze kleurrijke spaghetti verwijderden we een drinkwaterleiding van één meter doorsnede, deden we aanpassingen aan het riool en voerde Liander enkele midden- en laagspanningskabels af.

Ruimte maken voor snelwegtunnels A10 Zuid

Met het verwijderen van oude kabels en leidingen hebben we meer ruimte voor het toekomstige, serieuzere werk: over een jaar of vijf, zo rond 2028, start Zuidasdok daar met de bouw van een tunnel waarin we de A10 ondergronds gaan brengen. Ter hoogte van het centrum van Zuidas gaat de snelweg over een lengte van ruim één kilometer onder de grond. Hierdoor winnen we bovengronds meer dan 100.000 vierkante meter aan openbare ruimte. Niet alleen ruimte voor een groter station, met een bus- en tramstation bij de station entree, maar ook meer groene ruimte voor fietsers en voetgangers. De aanbesteding voor die megaklus is pas geleden gestart. De oplevering van de zuidelijke tunnel staat gepland voor 2034, de noordelijke tunnel voor 2035. Deze tunnels liggen evenwijdig aan de trein- en metrosporen.

Geef uw mening

Henk

Er is ook hier totaal geen prioriteit op handhaving en verwijderen van afval. Er ligt enorm veel oud blad maar inderdaad ook plastic rotzooi in en tussen de fietsenrekken. Fietsen zijn lastig in de rekken te plaatsten ook. Graag schoonmaken tussen de rekken. Dit jaar is het gebladerte ook niet met bladblazers weggehaald. Graag actie hier @zuidas

Imce, Zuidasdok

Beste Henk, Dankjewel voor jouw melding. Ik geef het door aan de gemeente, omdat het hier om de openbare ruimte gaat. Het helpt als dit ook doet door dit formulier in te vullen: https://meldingen.amsterdam.nl/incident/beschrijf.

Marie

Het is op deze plek weer razendsnel een grote vuilnishoop met veel plastic en fastfoodverpakkingen, peuken en ander zwerfafval. Maar ook omdat er geen afvalbakken staan worden lege bekers en troep gewoon op de grond en tussen de fietsenrekken gegooid. In zo’n 4 maanden een grote zwijnenkeet geworden. Kunnen jullie voor afvalbakken zorgen en frequenter reinigingsacties?

Imce, Zuidasdok

Beste Marie, het zwerfvuil wordt door de wind weggeblazen en blijft hangen tussen de fietsenrekken. Ik ben het met je eens dat het er rommelig uitziet. Ik heb jouw verzoek voor extra afvalbakken en veegacties doorgestuurd naar de gemeente, omdat het hier om de openbare ruimte gaat. Het helpt als jij hiervan zelf ook een melding doet via dit formulier. https://meldingen.amsterdam.nl/incident/beschrijf

Johan

Mooi werk. Ik ben blij dat de stations ingang weer gebruikt kan worden.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Bedankt Johan.

Stephan

Mooi! Zijn de fietsenrekken in de tussentijd ook gereviseerd? Er zaten namelijk wel een paar kapotte items tussen

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Stephan, nee dat is niet gebeurd. Ik heb een collega gevraagd even ter plekke te checken deze week. Als er een flink aantal stuk is dan knappen we de rekken op.