skip to main content
Start aanbesteding tunnel A10 Zuid

De aankondiging voor de aanbesteding is op 26 juli 2023 gepubliceerd op TenderNed. Zuidasdok zoekt de beste bouwer voor het realiseren van een ongeveer één kilometer lange snelwegtunnel in het centrum van Zuidas, met buizen aan de noord- en zuidkant van station Amsterdam Zuid. Een behoorlijke opgave in een druk en dichtbebouwd gebied, dat ook tijdens de bouw van de tunnel een veilige en comfortabele plek moet blijven voor bewoners, werknemers, reizigers en studenten. Eind september 2023 worden maximaal drie bouwers geselecteerd, waarmee vervolgens vanaf eind oktober intensievere gesprekken zullen worden gevoerd.

Zorgvuldige aanbesteding

Na de succesvolle aanbestedingen voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid en de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer is dit de derde aanbesteding van Zuidasdok. En we gingen niet over een nacht ijs. Marktpartijen werden tot twee keer toe uitgenodigd voor een zogeheten Industry Day om kennis te maken met de plannen. Zo gaan de aanbiedingen zorgvuldig beoordeeld worden op de bouwmethode, om zo uiteindelijk tot het beste resultaat te komen. Het is namelijk nadrukkelijk de bedoeling dat de omliggende gebouwen en station Amsterdam Zuid kunnen blijven functioneren, tijdens de bouw en daarna. Ook moet de leefbaarheid van het gebied tijdens de bouw gewaarborgd blijven, we bouwen immers ‘met de winkel open’. Dit moet allemaal terugkomen in de aanbiedingen. Uit deze aanbiedingen maken we eind september 2023 een voorlopige selectie van maximaal drie bouwers met wie we verder in gesprek gaan.

Feedback van de markt

Tijdens de twee Industry Days presenteerden we niet alleen onze plannen. Ook haalden we reacties op van de aanwezige marktpartijen. Op basis daarvan hebben we de plannen op een aantal punten aangepast om het project voor de markt aantrekkelijker te maken. Zo worden de risico’s voor opdrachtgever Zuidasdok en de opdrachtnemer in balans gebracht. Tegelijkertijd zijn er duidelijke kaders afgesproken voor de eventuele winsten en verliezen voor de bouwer. Ook hebben we ervoor gekozen om de gespreksfase met de drie voorlopig geselecteerde bouwers (de tenderperiode) te verkorten. Dat doen we door het in detail uitwerken van het ontwerp pas te doen na definitieve gunning aan één partij, en niet tijdens de tenderperiode. Hierdoor vraagt de voorlopige selectiefase minder personeelscapaciteit van de marktpartijen.

Bouwteam

De risico’s kunnen worden herverdeeld, en de tenderperiode kan worden verkort, doordat Zuidasdok nog intensiever met de uiteindelijke bouwer gaat samenwerken. Gezamenlijk formeren we na de definitieve gunning een zogeheten bouwteam, waarin we samen gaan werken aan het ontwerp van de tunnel. Ieder levert de helft van de ontwerpers en specialisten, die tijdens deze bouwteamfase soms letterlijk samen aan één bureau zullen werken aan het ontwerp. Met een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Zo kunnen ervaringen van beide kanten, dus zowel van Zuidasdok als van de aannemer, doorlopend worden gedeeld. Met als doel om het project zo goed en beheerst mogelijk uit te voeren.

A10 Zuid verdwijnt in tunnel

Ter hoogte van het centrum van Zuidas gaat de snelweg over een lengte van ruim één kilometer onder de grond – met een meer autoluwe binnenstad en betere doorstroming in de noordelijke Randstad als gevolg. Door de ondertunneling van de A10 Zuid winnen we bovengronds meer dan 100.000 m2 openbare ruimte terug. Dat betekent ruimte voor een groter station met internationale treinverbindingen én een bus- en tramstation bij de station entrees. Daarmee worden Schiphol en Amsterdam Centraal ontlast. Ook komt er meer groene ruimte voor bewoners, fietsers en voetgangers. De geluidsoverlast van de A10 kunnen we door de komst van de tunnel juist verminderen. Dat alles in een bruisend stukje Amsterdam waar nu continu verkeer doorheen raast.

Voorbereidend werk

In november 2022 is besloten om de bouw van de noordelijke tunnelbuis te laten starten in het centrum van Zuidas. Afgelopen februari deden we hiervoor al wat voorbereidend werk op het Zuidplein. Begin augustus 2023 maken we pal naast het WTC een begin met het verwijderen van ondergrondse groutankers, kabels en leidingen die voor de tunnelbouw in de weg liggen. Deze aanbesteding betreft de snelwegtunnel die aan de noordkant van station Amsterdam Zuid gaat komen, pal naast het Zuidplein en het WTC.

Planning

De aanbesteding en gunning gaan ongeveer een jaar in beslag nemen. Daarna volgt eind 2024, begin 2025 een ontwerpfase van twee jaar. Daarin worden achtereenvolgens een schetsontwerp, een voorlopig ontwerp en een definitief ontwerp gemaakt. De bouwer heeft daarna ongeveer een halfjaar nodig om op te starten (personeel werven, werkterreinen optuigen), waarna naar verwachting in 2027 de bouw begint.

Geef uw mening

Jonathan

Aan de ene kant de bussen, en dan aan de andere kant de trams. Komen er dan ook van die loopbanden à la Schiphol? :P

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Jonathan, er komt veel maar die dan weer niet. Tussen het busstation en tramstation is de afstand gelukkig niet groot. Alleen de passage ligt ertussen, dus zo'n 150 meter.

Theo Kustet

Wordt er bij het bouwen van de Brittenpassage ( nu de dekken er in liggen) al vast een segment op -2 gebouwd voor de toekomstige autotunnels? Anders wordt het wel heel erg ingewikkeld….

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Theo, eenvoudig wordt de bouw van de autotunnel inderdaad niet maar deze komt gelukkig niet onder het station. De tunnel komt te liggen in de strook tussen het station en de omliggende gebouwen. Op het dak van de tunnel komt dan aan de ene zijde een busstation en aan de andere zijde een tramstation.

Aron

@Rutger; de voornaamste meerwaarde van een autotunnel is dat er dan meer ruimte voor het spoor komt.

Mitchel

We kijken al jaren tegen dezelfde, inmiddels verouderde, impressies aan te kijken. Wanneer kunnen we een actueler plaatje verwachten?

Redactie

Beste Mitchel, De aannemer die de bouw van de tunnels gegund krijgt, zal ook het ontwerp maken. Als dat ontwerp er is, kunnen we meer en betere impressies laten zien. Dat duurt dus nog wel even.

Bert van de Bus

Op de artist-impression ziet het er allemaal mooi en gelikt uit. Echter,we zijn dan wel van het autoverkeer af,maar als wisselgeld daarvoor het uitzicht op een mega-spooremplacement. Wat is er terechtgekomen van het voornemen op Amsterdam Nieuw Zuid en Buitenveldert aaneen te smeden? Dat was toch ooit het uitgangspunt?

Redactie

Beste Bert, Hier vind je meer over de geschiedenis van Zuidasdok (en van Zuidas) en de over de plannen die vooraf gingen aan wat we nu realiseren: https://zuidas.nl/geschiedenis-van-zuidas/

Rutger

Ja het is een enorme gemiste kans om niet ook meteen het spoor onder de grond te stoppen. En eventueel dan zelfs bebouwing eroverheen te leggen. Dat is natuurlijk veel duurder, maar anderzijds is het dan tenminste echt nuttig geweest. Nu is het alsnog vrij duur en zie ik totaal de meerwaarde er niet van in dat alleen de weg onder de grond ligt.

Mitchel

Ooit ja. Inmiddels is daar al heel lang geen sprake meer van. Gewoon een centenkwestie.