De reiziger op station Amsterdam Zuid merkt steeds meer van de verbouwingswerkzaamheden; tijdelijke perrons, omleidingen, bouwhekken en soms afsluitingen. Daar gaan altijd uitvoeringsplannen aan vooraf waar naast techniek aandacht is voor omgevingsveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied verleent, namens de gemeente Amsterdam, voor veel werk de vergunning en ziet erop toe dat wij bij de bouw onze verplichtingen nakomen. ‘Ik ben constructeur en adviseur constructieve veiligheid. Ik beoordeel de constructieve documenten die de aannemer bij ons indient. Ik werk nauw samen met Pascal, hij werkt buiten en ik binnen’, aldus Alem. Pascal: ‘Ik houd toezicht als bouwinspecteur. Ik kijk of er conform vergunning wordt gebouwd. We controleren op de omgevingsveiligheid, constructieve veiligheid en brandveiligheid, maar bijvoorbeeld ook of er binnen de geluidsontheffingen en bouwveiligheidsplannen wordt gewerkt.’
Goede balans
Pascal: ‘Het is een complexe bouwopgave, gezien de ligging in druk stedelijk gebied, de beperkte werkruimte en het feit dat het verkeer en vervoer in het gebied doorgang moeten kunnen blijven vinden. De winkel blijft open terwijl hij verbouwd wordt en dat zorgt voor een spanningsveld. Om het verkeer zo min mogelijk te hinderen kan het beste in de nacht worden gewerkt, maar daar heeft de omgeving dan weer meer last van. Je moet hier dus een goede balans in vinden. We zien alle belangen en kijken vanuit onze onafhankelijke rol kritisch en constructief naar oplossingen. We brengen kennis en deskundigheid in en we zorgen met de betrokken partijen voor een goed proces, waarin aandacht is voor de constructieve veiligheid en gebruiksveiligheid tijdens de uitvoering en in de eindsituatie, maar ook voor de belangen van de omgeving.’
Stiller en schoner
Pascal: ‘Er moet zo stil mogelijk gebouwd worden. We hebben veel contact met onze geluidsspecialisten. We werken met geluidsprognoses, waarmee we vooraf nauwkeurig inschatten hoeveel geluid iets mag opleveren. Bouwcombinatie Nieuw-Zuid en Zuidasdok monitoren de werkzaamheden en hierdoor worden prognoses beter. Daarnaast moet steeds meer gebruik gemaakt worden van elektrische machines, die stiller zijn en minder uitstoten. Alleen zijn er van zo’n machine soms maar twee exemplaren in Nederland, dat maakt het lastig. De overgangsperiode naar stiller en schoner bouwmaterieel zal nog wel even duren, maar we vragen daar wel aandacht voor in het werk en bij aanvragen om een geluidsontheffing.’
Samenwerking
Pascal: ‘Wat mooi is om te zien, is dat er geacteerd wordt als wij dingen signaleren en aankaarten. Zoals secuur omgaan met geluid en trillingen voor de omgeving. Ook hebben ze op onze vraag een coördinerend constructeur voor buiten aangenomen. In het verleden kwam het wel eens voor dat zaken die wij aangaven niet werden opgepakt. Nu komt alles op een lijst en we krijgen daar ook terugkoppeling op. We merken ook dat de overleggen over veilig werken leiden tot een groter veiligheidsbewustzijn en aantoonbaar veilige oplossingen.’
Focus
Pascal: ‘Veiligheid is het allerbelangrijkste, voor de reizigers, de weggebruikers, mensen die werken op de Zuidas en voorbijgangers en de veiligheid van de constructies zodat de bouwwerken meer dan 100 jaar meekunnen.’ Hiervoor moet het ontwerp voor de uitwerking van de constructie voor uitvoering berekend en gecontroleerd zijn door Bouwcombinatie Nieuw-Zuid, Zuidasdok en de omgevingsdienst. Voor de veiligheid van reizigers, weggebruikers en voorbijgangers is het belangrijk dat er geen risico is op vallende delen tijdens hijswerkzaamheden, daarvoor moeten soms bepaalde stukken worden afgezet voor publiek. Alem: ‘Het is van belang om alles integraal te bekijken. Als het in het verleden fout ging, dan kwam dat vaak doordat alleen gekeken werd naar het eigen deel. Pascal kijkt ter plaatse en ziet dat er rondom een activiteit iets is waar rekening mee gehouden moet worden en bespreekt dat met de bouwcombinatie en Zuidasdok.’
Risicogericht toezicht
Pascal: ‘In het werkgebied staan grote kranen die vaak zwaar materieel hijsen. Voor deze kraanopstellingen is een geotechnische beschouwing en een stabiliteitsberekening nodig. Dan moet je integraal kijken naar de situering en raakvlakken met bijvoorbeeld keerwanden. Daarnaast moet de kraan ook op de berekende situatie staan. Wij houden risicogericht en steekproefsgewijs toezicht. De verantwoordelijkheid voor dagelijks toezicht ligt bij de aannemer en Zuidasdok. Als we situaties zien die niet overeenkomen met de berekende situatie, wordt het werk stilgelegd. We zien dat genoemde partijen onze opmerkingen serieus nemen en verbeteringen treffen in het toezicht op kraanopstellingen en hijsveiligheid.’
Artikel delen:
Geef uw mening
Mooi verhaal, wat ook via de Webcams duidelijk waarneembaar is! Mijn complimenten voor deze aanpak en uitvoering!
Bedankt Henk!