skip to main content

Langzaam maar zeker gaan trein- en metroreizigers meer hinder ondervinden van de vernieuwing van de Minervapassage, de bestaande entree van station Amsterdam Zuid. We maken de passage veel breder (nu 12 meter, straks 40 meter) en hoger (nu 2,5 meter onder de metrosporen, straks ruim 4 meter). Om dit te kunnen doen, moeten we een nieuw dak bouwen voor de Minervapassage. Dat doen we in delen. Het eerste dakdeel schoven we in juni 2023 vanaf ons werkterrein over de passage heen. Het ligt nu onder de toekomstige metrosporen van lijn 52. We werken nu aan een tweede dakdeel. Dat schuiven we in augustus 2024 naar zijn plek, onder het meest noordelijke metrospoor (voor de lijnen 50 en 51 richting Isolatorweg). Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en van Gelder) bouwt dit tweede dakdeel momenteel op de bouwlocatie tussen de metrosporen.

Werken in de Minervapassage

Het dakdeel is maar liefst 100 meter lang. De metro’s rijden er straks overheen, dus het moet nogal wat kunnen dragen. Daarom heeft het dakdeel twee extra steunpunten nodig. Die komen precies in het reizigersgebied van de Minervapassage. We deden dit ook in 2023, voor het eerste dakdeel. Vanaf 13 mei maken we in de Minervapassage een klein werkterrein. Dat komt te liggen achter de nieuwe balie van GVB Service & Tickets en loopt door tot de opgang naar de metrosporen. Een rij metropoortjes moet wijken voor dit werkterrein. Ook versmallen we dit stukje van de passage in de luwe uren tot zo’n 6 meter.

Op deze locatie in de Minervapassage komt een werkterrein

Vloer open

Zodra het werkterrein is afgezet, breken we de vloer open. We moeten achter de afzetting verschillende werkzaamheden uitvoeren om daarna op deze locatie de extra steunpunten voor het dakdeel te kunnen bouwen. Zo lopen er allerlei kabels en leidingen die we gaan verleggen. Verder versterken we een damwand, die al jaren de grond tegenhoudt van de A10 Zuid. Nu we gaan graven, moeten we deze damwand van diagonale verankering voorzien, met zogeheten groutankers. Verder gaan we een technische ruimte, ongeveer achter de GVB Service & Tickets ruimte, in bescherming nemen. Terwijl we in de zomer het bestaande dak slopen, moet het dak van deze technische ruimte namelijk nog wel intact blijven. Hiervoor bouwen we een tijdelijke ondersteuningsconstructie.

Schuiven tweede dakdeel

Deze voorbereidingen lopen door tot begin juli. Daarna begint een zeven weken durende periode met veel werkzaamheden, waaronder het op zijn plaats schuiven van het tweede dakdeel voor de vernieuwing van de Minervapassage. We komen er nog uitgebreid op terug.

Geef uw mening

Ben

Hoe lang duurt deze afsluiting? 2 maanden of meer?

Imce, Zuidas

Goedemiddag Ben, De afsluiting in de Minerapassage duurt langer dan 2 maanden, maar de impact is niet continu hetzelfde. 13 mei plaatsen we de bouwhekken in de passage bij de eerste rij metropoortjes (gezien vanaf het Zuidplein). Dan zijn beide (rol)trappen en liften beschikbaar. Vanaf 6 juli begint het zomerwerk en wordt het werkterrein groter. Op 26 augustus rijden alle metro's weer volgens de normale dienstregeling. De metropoortjes worden zo snel mogelijk daarna teruggeplaatst.