skip to main content
1 februari: nieuwe Service & Tickets balie open

De afgelopen maanden is er hard gewerkt om de nieuwe GVB Tickets en Service balie, bij de entree naar het station vanaf het Zuidplein, gereed te maken. Op dit moment wordt de hand gelegd aan de laatste technische zaken, zoals het aanleggen van netwerkkabels. Volgende week wordt de ruimte ingericht. Vanaf donderdag 1 februari kunnen reizigers hier onder andere terecht voor reisadvies en de aanschaf van reisproducten. Vanaf die datum gaat de huidige balie (midden in de Minervapassage) voorgoed dicht. Later zullen we dit gebouw slopen om ruimte te maken voor werkzaamheden in de passage. Die zijn nodig voor de grootschalige vernieuwing van station Amsterdam Zuid.

Enkele jaren in gebruik

Het nieuwe onderkomen voor de GVB Service & Tickets balie is tijdelijk en zal naar verwachting enkele jaren in gebruik blijven. Deze balie wordt weer verwijderd wanneer de extra reizigerspassage van station Amsterdam Zuid (de Brittenpassage) opengaat, uiterlijk in 2027. Op dat moment gaan we de huidige reizigerspassage verbreden. De passage is nu nog zo’n 12 meter breed, tegenover maar liefst 40 meter in de nieuwe situatie.

Dakdelen Minervapassage

Ook wordt de bestaande Minervapassage veel hoger dan nu het geval is, en daarom moeten we een deel van het dak slopen en vervangen. In de zomer van 2023 schoven we het eerste nieuwe dakdeel voor de Minervapassage al op zijn plek. De komende jaren schuiven we hier nog twee dakdelen onder de metrosporen, waarvan één pal boven het bestaande gebouw van de GVB Service & Tickets balie. De grootschalige vernieuwing van station Amsterdam Zuid is nodig om de groeiende reizigersstroom op het station aan te kunnen.

Impressie van de vernieuwde Minervapassage

Geef uw mening

Mitchel

Als een “tijdelijke” situatie in een Amsterdams station zoals gepland slechts 3 jaar duurt zou dat werkelijk een godsend zijn. Verscheidene delen van het Centraal Station verkeren al 21 jaar in een “tijdelijke” situatie, waarbij het einde nog lang niet in zicht is. Dus ik bedoel maar. Fingers crossed in ieder geval! Je verbazen dat iets als dit in deze stad een half jaar moet duren staat ongeveer gelijk aan je iedere dag verbazen dat de zon op komt. Met de in beslag genomen ruimte valt het inderdaad best mee.

trolly

Begrijp ik goed dat er ruim een half jaar gewerkt is aan een ruimte die voor slechts drie jaar zo'n beetje de helft van een tunnel die al veel te smal was in beslag gaat nemen? Ik hoop dat er een ijzersterke logica achter dit project zit, die mij helaas compleet ontgaat.

Imce, Zuidasdok

Goedemorgen! We hebben gekeken naar verschillende alternatieven en dit was de beste optie.

trolly

Fijn om te lezen dat de doorstroom niet in het gedrang komt, Imce. Mijn eigen ervaring is nl. net iets anders. Ik heb er overigens alle begrip voor dat er van alles moet gebeuren en dat dat soms overlast geeft. Ik heb alleen grote twijfels over nut en noodzaak van dit bouwsel. Zou een container op het Zuidplein niet volstaan hebben?

Imce, Zuidasdok

Beste Trolly, Bouwen in een station met dagelijks 80.000 treinreizigers betekent dat je soms tijdelijke situaties krijgt. En dit is er zo één. De ruimte waar nu nog de huidige Service en Tickets van het GVB zit is nodig om op die plek een steunpunt te kunnen maken waar later een dakdeel op rust. Gelukkig is de nieuwe Service en Tickets niet zo groot zoals jij zegt. De doorstroming in de passage komt niet in het gedrang.