skip to main content
Bouwen aan de ‘zomerdoorbraak’ van de Brittenpassage

Nog zo’n 30 meter graven en dan breekt de toekomstige Brittenpassage door in de voormalige Atriumgarage, aan de noordkant van station Amsterdam Zuid. Voor deze ‘handshake’ tussen zuid en noord liggen nog wel enkele damwanden en een metrospoor in de weg. In de zomer van 2024 nemen we het meest noordelijke metrospoor zeven weken buitengebruik om ook die hindernis te nemen. Werkvoorbereider Ivanka Schutrups van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis, Van Gelder) neemt ons mee de tunnel in, terwijl over onze hoofden de treinen, metro’s en auto’s naar hun bestemming zoeven.

Tot hier en niet verder

Een lichte zwavelgeur komt ons tegemoet als we vanaf de Arnold Schönberglaan, aan de zuidkant van het station, de tunnel inlopen. ‘Dat is van het laswerk dat hier en daar nog moet gebeuren, zoals aan de funderingspalen voor de passagevloer’, zegt Schutrups. We passeren een groepje mannen in oranje overalls en met veiligheidshelmen. Na een meter of 70 stuiten we op een tientallen meters breed en metershoog damwandscherm. Schutrups legt uit dat even daarachter, vanaf onze positie niet te zien, nog zo’n damwandscherm in de grond steekt: ‘Samen vormen ze een soort kist, met tussen de damwanden een aarden wal van ruim zes meter hoog waarop het metrospoor ligt. Dat is het laatste grote obstakel tussen ons en het einde van de tunnel. Alleen de damwand van de Atriumgarage staat dan nog in de weg.’

Verwijderen metrospoor en kistdam

Het noordelijke metrospoor, waarover metro 50 en 51 rijden richting Isolatorweg, verwijderen we deze zomer. Daarna verlagen we de grond in de kistdam tot hetzelfde niveau als de grond eromheen – op zo’n drie meter boven de uiteindelijke passagevloer. Dan ligt het bovenste deel van de kistdam bloot en in het weekend van zaterdag 13 juli trekken we alle damwandplanken uit de grond. Daarvoor gaat de A10 richting de A4 Schiphol/Den Haag twee dagen dicht. Waarom graven we de grond niet gelijk af tot aan de toekomstige passagevloer? Schutrups: ‘Dan bestaat de kans dat de constructie instort, inclusief de kraan die we gebruiken voor het verwijderen van de kist.’

Horizontale ankerstangen
Dwars door de kistdam heen zijn horizontale ankerstangen geboord. Die zijn aan beide zijden van de constructie vastgedraaid met een moer op grote stalen gordingen. Zo wordt de grond in de kistdam opgesloten, met als gevolg een extra stabiele ondergrond voor het metrospoor. Om die stangen te verwijderen zetten we een boorstelling in de Atriumgarage. Dat is een spannende klus: de boor gaat namelijk eerst door de wand van de garage heen. Daarna zweeft de boor enkele meters in het luchtledige, om vervolgens de stangen op de kistdam te bereiken. Zo hebben we de stangen ook geplaatst. Maar ze op dezelfde manier verwijderen is nog niet eerder gedaan.

Horizontale ankerstangen steken uit de kistdam

Overgangsconstructies

‘Aan weerszijden van de tunnel bouwen we een overgangsconstructie,’ gaat Schutrups verder, ‘zodat we het spoor bovenop het nieuwe metrodek later probleemloos aan de rest van het spoor kunnen koppelen.’ Aan de westzijde bij de Parnassusweg komt een eenvoudige, dragende stootplaat. Maar aan de oostzijde loopt het spoor over een ruimte met belangrijke installaties voor onder andere elektra – de techniekdoos. Schutrups: ‘Dat is eigenlijk een betonnen bak, met een waterdichte ruimte voor de sprinklerinstallatie en een extra stevig dak. Daarbovenop komt een zettingsvrije plaat die alle krachten van het metroverkeer opvangt.’

In de Atriumgarage aan de noordzijde bouwen we ook technische ruimtes

Schuiven laatste dakdeel

Als de kistdam met het spoor verwijderd is, dan is de tunnel volgens Schutrups tot aan de A10 obstakelvrij: ‘Dan bouwen we het metrospoor terug. Het spoor komt iets noordelijker te liggen dan voorheen, bovenop het zevende en laatste dakdeel van de Brittenpassage. Dat dakdeel ligt al klaar op ons werkterrein tussen de metrosporen. In de lengterichting van de tunnel leggen we twee rijen steunpunten met daarop schuifbanen aan. Met hydraulische vijzels duwen we het dakdeel vervolgens naar zijn plek, zoals we dat vorig jaar augustus aan de andere kant van de passage gedaan hebben.’

Op ons werkterrein ligt het nieuwe dakdeel klaar om geschoven te worden

Terugbouwen metrospoor

Ongeveer halverwege de zeven zomerweken aan werkzaamheden bij station Amsterdam Zuid schuiven we het dakdeel op zijn plek. En in de laatste week gaat het metrospoor daarbovenop. Vlak daarvoor komt zo’n anderhalf jaar graven tot zijn symbolische hoogtepunt. Schutrups: ‘Dan verwijderen we de damwand in de Atriumgarage en daarmee is de doorbraak compleet.’

Brittenpassage
Op zo’n tweehonderd meter van de bestaande Minervapassage opent uiterlijk in 2027 een extra, 130 meter lange reizigerstunnel: de Brittenpassage. Als u met ov-chipkaart of bankpas door de poortjes loopt, vindt u in de moderne stationspassage een inpandige fietsenstalling met twee verdiepingen (uiteindelijk 2.600 fietsen) en diverse winkels om te shoppen. Uiteraard kunt u via de (rol)trap of lift naar de perrons en is er een balie voor de aanschaf van uw openbaar vervoerstickets.

Geef uw mening

Jan Souillie

https://zuidas.nl/werkzaamheden-minervapassage/ Beste Fung Yee Liu Wellicht dat bij het raadplegen van bovenstaande verwijzing je zorgen zijn opgelost. In het verleden heb je je zorgen ook al geuit.

Fung Yee Liu

Waarvoor moet de metro 7 weken uit de relatie, belachelijk dat het zo lang moet duren echt belachelijk, anderhalf maand niet normaal De knip van metro 50 en 51 bij station zuid Metro 50 Gaasperplas naar zuid Metro 51 Isolatorweg naar station zuid. Dan wel 7 weken lang De drukte op metrolijn 54 wordt erger en erger en veel te druk mensen die richting Gein moeten met metro 54 naar Gein De metro 50 is dan 7 weken uit de relatie en rijdt andere route naar anderen kant van zuidoost en de drukte op lijn 54 wordt voller en voller tijdens dat metro 50 hier niet meer rijdt bij Gein Tijdens de spitstijd wordt metro 54 veel te vol en veel te druk en voelen ons niet veilig in de metro , de metro 50 rijdt dan 7 wekenlang niet meer De reizigers die van Gein naar van der Madeweg moeten dringend op metro 54 die dan erg vol is om naar van der Madeweg reizen en te druk op van der Madeweg station op metro 50 te wachten , metro 50 brengt maar tot zuid en daar overstappen op metro 51 naar Sloterdijk , dan ben wij veel tijd nodig om naar Sloterdijk zien te komen met de metro 51 , en te laat op het werk , dat wel 7 weken lang zo reizen en elk dag veel te laat op het werk, echt stom Amsterdam komt plat te liggen zonder mooi verbinding dan wel 7 weken lang hinder , geen metro 50 naar Gein 7 weken plat komen te liggen en veel overstap maken om naar Gein zien te komen , Soms heb je niet direct overstap en lang wachten op de metro Reizigers krijgen veel hinder dat anderhalf maand moet duren , en veel overlast bij station Gein die met metro 54 moeten om naar van der Madeweg moet zien te komen en als er een storing in metrotunnel is rijdt de metro 54 niet meer en rijdt de metro niet meer naar centraal station en ook niet meer naar Gein Gein heeft dan geen metro meer alles is verdwenen uit gein , dan kunnen wij geen metro meer pakken naar centrum en naar west

Amsterdammer

Je bent een brutaal ongeduldig kind. Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal, deal with it!

Ferry Wienneke

Toch komt het goed Fung Yee Liv! Op de lijst van de drukste stations ( wikipedia ) staat Amsterdam Zuid op een bescheiden 7e plaats met 68.699 passagiers, datum 11 juni. Utrecht CS blijft kampioen met 207.360, gevolgd door Amsterdam CS met 199.510. Wikipedia verwacht dat de groei van dit station zal stagneren door gebrek aan ruimte.