skip to main content
8 dagen werk onder A10 Zuid liep gesmeerd

Update woensdag 16 augustus 2023
De luchtfoto's zijn binnen! Kijk vooral ook onderaan de pagina voor een spectaculair kijkje op de werkzaamheden.

Het (dak) zit erop! Met het inschuiven van twee loeizware dakdelen voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, zijn onze 8-daagse werkzaamheden volledig geslaagd. En dus raasde het autoverkeer in de vroege ochtend van maandag 14 augustus 2023 over het kakelverse asfalt van de A10 Zuid. Niet veel later reden ook alle treinen weer volgens de normale dienstregeling. Een heidense klus met trots geklaard.

8-dagen werk in twee minuten

De laatste twee dagen brachten we alles in gereedheid voor het heropenen van de treinsporen en de A10 Zuid. We brachten voegen in het asfalt aan die het krimpen en uitzetten van het asfalt kunnen opvangen (zogenaamde dilatatievoegen), en werkten met man en macht om de laatste tegels van het terug te bouwen treinperron te leggen. Bij het krieken van de maandag gingen de rode kruizen boven de weg uit en gaven we de weg vrij.

Herfstige start

Het werk begon in natte omstandigheden, nadat we het asfalt laag voor laag verwijderd hadden en we de dijk waarop de A10 ligt over 100 meter lengte hadden afgegraven. Een echte modderpoel was het.

Oude bekenden

We borduurden voort op het werk dat we vorig jaar deden, nu met soms wel zo’n 200 collega’s op een dag. Zo plaatsten we de glijbanen voor de schuifoperatie van de dakdelen op de funderingsbuizen die we vorig jaar in de grond brachten. We verwijderden gelijk het laatste restje van de oude Amstelveenboog. Zo werkten we zorgvuldig toe naar het inschuiven van de dakdelen.

Inschuiven dakdelen

Op woensdag 9 augustus was het zover: onder toeziend oog van publiek en pers schoven we de dakdelen met een snelheid van zo’n 8 meter per uur naar hun plek. Vier hydraulische vijzels duwden de twee gevaarten van achtereenvolgens 3 en 4 miljoen kilo zo’n 33 meter noordwaarts naar hun plek onder de treinsporen en de A10. Op donderdag 10 augustus was de belangrijkste klus tijdens de 8-daagse afsluiting van de A10 Zuid gedaan.

Extra klus: perronverbreding en flauwe bocht in de A10

Nu we toch bezig waren, namen we de tijd voor een extra klus. Om de groeiende groep reizigers (nu 80.000 per dag, maar zo’n 250.000-300.000 per dag in 2030) veilig en comfortabel in en over te kunnen laten stappen, verbreedden we in één moeite door het treinperron. Om daarvoor ruimte te maken brachten we ook een flauwe bocht in de A10 aan.

Volgende stap: uitgraven van de Brittenpassage

Met vijf van de zes dakdelen op hun plek zit het er voor ons nog niet op. In zekere zin gaat het echte werk nu beginnen: het uitgraven van de Brittenpassage onder de dakdelen. Daar starten we bijna gelijk mee. Meer nieuws volgt spoedig.

Geef uw mening

HvI

Bravo. Complimenten.

Inge

Niets dan lof, hoor, maar ik heb een vraag. Over de dilatatievoegen. Er was wat mee. 12 aug. 11.09 uur was die voeg goed te zien. Om 16.47 was er gewoon overheen geasfalteerd. Om 21.28 waren de verkeerslijnen ook allemaal aangebracht. 13 augustus 10.28 uur was de voeg weer zichtbaar. Rowij is tot bijna 15.00 uur met die voeg bezig geweest. Op die tijd werden allerlei afdekmiddelen op de weg weer opgepakt en in de vrachtwagen gedeponeerd. Daarna is er over die voeg wat (??) aangebracht, maar geen asfalt. Elke auto hoor je eroverheen rijden. Net als vroeger bij de betonplaten op de wegen. Blijft dat zo tot.... ja, tot wanneer? De tijdstippen, die ik noem, waren uiteraard de tijdstippen dat ik weer ging kijken. Ik ben zeer benieuwd wat er nu precies aan de hand was.

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Inge, leuk om te lezen dat je het werk zo gevolgd hebt. Hoewel we het dak van een stationspassage maken, moet je net als bij een viaduct een voeg aanbrengen tussen het dakdeel en het landhoofd. We gaan onder het dek de grond immers weggraven. Die voeg maken we door er eerst overheen te asfalteren - de voeg wordt dan afgedekt - zodat het asfalt aan beide zijden van de voeg op gelijke hoogte komt. Vervolgens verwijderen we het asfalt op de plek waar de voeg moet komen en maken de voeg, onder andere met rubberen strips. Ik vermoed dat je dat hebt gezien. Deze situatie blijft zo totdat de snelweg in Zuidas is ondertunneld.

Hesper

Fantastisch, heel indrukwekkend !!