skip to main content
Graven, graven, graven voor extra stationspassage

Vier jaar lang hebben we hard gebouwd aan het dak van de Brittenpassage, de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid. Zo schoven we afgelopen zomer nog twee gigantische dakdelen van samen zeven miljoen kilo beton onder de A10 en een treinspoor. We moesten er (tijdelijk) een stuk snelweg en het spoor voor verwijderen, maar bouwden de boel na afloop netjes terug. Voor het blote oog bleef lange tijd onzichtbaar hoeveel werk we ondergronds verrichten, en daar is nu verandering in gekomen. Met het verwijderen van in totaal 50.000 kuub zand onder de A10, de metro- en treinsporen worden de eerste contouren van de toekomstige Brittenpassage dan eindelijk zichtbaar. Een mijlpaal.

Amstelveenboog en oude damwanden

Ze zijn al op de helft, de werkers van bouwcombinatie Nieuw-Zuid (BCNZ). Zo’n 25.000 kuub zand groeven ze al af – vergis je niet, dat zijn snel zo’n 1250 vrachtwagens vol. Onder de joekels van dakdelen die we de afgelopen jaren ingeschoven openbaart zich een geheel nieuwe wereld die langzaam maar zeker vorm krijgt. Er wordt niet alleen zand weggehaald: een van de ondergrondse verrassingen zijn de intact gebleven restanten van de vroegere Amstelveenboog, de tunnel waar tot begin 2019 metro- en tramlijn 51 doorheen liep. De wanden vol graffiti moeten allemaal worden verwijderd – net als de damwanden die over de gehele breedte van de nieuwe reizigerstunnel staan. Jaren geleden werden ze ingebracht om een deel van de fundering voor de dakdelen te kunnen bouwen, maar nu zijn ze overbodig geworden. 

Lassen, lassen, lassen

Er gaan ook weer heel veel damwanden de grond in, maar dan aan weerszijden van de passage. Die moeten voorkomen dat de grond naar ‘binnen’ valt tijdens het graven. Ze markeren bovendien waar de zijwanden van de passage komen. Het inbrengen van die damwanden is nogal een klus – ze moeten zo’n 23 meter de grond in, terwijl de hoogte in de passage momenteel maar 3 meter bedraagt. Om die reden worden de damwanden (en de buispalen die ze met elkaar verbinden) in stukken van 1,80 meter door een speciale machine met vijzels de grond in gedrukt. Het volgende stuk wordt erbovenop gelast en ook weer ingedrukt, en zo door. Per damwand en buispaal moeten zo’n 12 delen aan elkaar vastgemaakt worden: heel veel lassen dus.

Graven, fundering, tussensteunpunten

Zodra de damwanden aan weerszijden staan, kan er verder worden uitgegraven. De nieuwe Brittenpassage wordt uiteindelijk zo’n 5 meter hoog, maar we graven nog veel dieper – onder andere om de fundering te kunnen bouwen en technische installaties in de kruipruimte onder de passage te kunnen aanleggen. Eind november verwachten we de eerste boorpalen voor de fundering aan te brengen. In februari 2024 bouwen we grote poeren (zeer stevige betonnen constructies) waar bovenop we kolommen gaan bouwen die de nieuwe tussensteunpunten voor de passage zullen vormen. Zodra deze nieuwe tussensteunpunten staan, kunnen de oude steunpalen eruit. 

Vijf van de zeven dakdelen op plek

Vijf van de zeven dakdelen voor de nieuwe Brittenpassage liggen inmiddels op hun plek. Onder deze dakdelen – aan de zuidkant van de passage – graven we momenteel de reizigerstunnel uit. Het zesde dakdeel is klaar, maar ligt nog niet op zijn definitieve locatie. Het wordt nu nog gebruikt als bouwweg naar ons werkterrein tussen de sporen in. Deze maand nog starten we met de bouw van het meest noordelijke dakdeel. In 2024 schuiven we deze laatste twee betonnen platen noordwaarts, waarna het uitgraven aan de noordkant kan beginnen. Uiterlijk in 2027 gaat de Brittenpassage open.

Geef uw mening

Jitse Buwalda

Hi Imce, jullie zijn goed bezig! Erg leuk om Zuidasdok nu te volgen vanuit ministerie. Succes en kom snel eens kijken.

Reint

Prachtig om gefaseerd te zien wat het resultaat wordt van dit immense project! Maar ook bovendeks is te zie wat de noodzaak is: uit treinen worden soms meer dan honderd mensen geteld! Vooral in de langdurige spits is dat duidelijk te zien.

Imce, Zuidasdok

Je hebt het goed gezien, Reint. Dagelijks maken 80.000 treinreizigers gebruik van het station. En het wordt alleen nog maar drukker.

Robbert

Dag Imce, mooie foto's, hoor, en (nog steeds) een zeer indrukwekkend project. Overigens: wanneer wordt er begonnen aan het dakdeel voor boven de minerva passage, onder spoor M1?

Imce, Zuidasdok

Blijf ons volgen Robbert, want het nieuwe dakdeel (M1) voor boven de Minervapassage wordt in de zomer van 2025 ingeschoven.

Marco Cappelletto

Will you also build any of the support structures/foundations for the future A10 tunnel?

Imce, Zuidasdok

Hi Marco, no we don’t build foundations doe the future A10 tunnel.

Henk R.

Prachtige inkijk 'onderdecks' hartelijk dank.. Wanneer is de 'handshaking' noord-zuid?

Imce, Zuidasdok

Nog even geduld Henk. De handshake staat pas over een jaar gepland. Eerst moet het meest noordelijke metrospoor (M2) op het juiste niveau worden gebracht.

Freddy

Mooi overzicht,wat een klus,volg het trouw,bedankt.