Over het viaduct rijden normaal gesproken de metrolijnen 50 en 51 richting Isolatorweg het station binnen. Op het eerste oog bestaat het viaduct uit één stuk, maar is zichtbaar dat het vier aparte delen zijn. De drie delen die het dichtst bij het station liggen, ieder 16 meter lang en 5,5 meter breed, moeten maximaal een halve meter worden opgehoogd. Aan de andere kant van het station boven de Parnassusweg pakken we het nog rigoureuzer aan: daar slopen we een deel van het viaduct om er een nieuw viaduct voor terug te bouwen.
Stap voor stap duwen het dek met vijzels omhoog. Na iedere stap draaien we borgringen aan, zodat het dek niet naar beneden kan komen als de druk in de vijzels onverhoopt wegvalt.
Ophogen steunpunten
Medio juli hoogden we met grote vijzels de drie viaductdelen boven de Beethovenstraat anderhalve meter op – een meter hoger dan uiteindelijk de bedoeling. Zo creëerden we de ruimte om de onderstaande steunpunten met nieuwe wapening en beton te kunnen verhogen. Op donderdag 8 en vrijdag 9 augustus laten we ze weer een meter zakken, tot op de inmiddels opgehoogde steunpunten. Per saldo ligt het viaduct dan dus een halve meter hoger. In het daaropvolgende weekend gaat de spoorbouwer aan de slag om het spoor terug te bouwen, zodat de metro’s in de ochtend van maandag 26 augustus kunnen beginnen aan de normale dienstregeling.
Waterpas
Voorheen reden de metro’s vanaf het viaduct met een lichte afdaling station Amsterdam Zuid binnen. Met het verhogen van het noordelijke metrospoor en de bijbehorende viaducten boven de Parnassusweg en de Beethovenstraat is dat verleden tijd. In de Beethovenstraat doen we dit door het viaductdeel aan de kant van Valley en de sportvelden van AFC (het hoogste deel) met slechts 7 centimeter omhoog te brengen. Het deel in het midden van de Beethovenstraat gaat al 25 centimeter de lucht in. Het derde en laagst gelegen viaductdeel, op het landhoofd in het talud aan de stationskant, verhogen we met 57 centimeter. Daarmee komt het metrospoor voor lijn 50 en 51 bij station Amsterdam Zuid min of meer waterpas te liggen.
Vernieuwing station Amsterdam Zuid
De ophoging is noodzakelijk voor de complete vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Zo wordt de bestaande Minervapassage twee keer zo hoog (van 2,5 naar 4 meter). Dat is even hoog als het dak van de nieuwe stationsentree die uiterlijk in 2027 opent: de Brittenpassage. Maar om dat te kunnen doen, moeten eerst alle metrosporen- en perrons op de juiste hoogte worden gebracht. De middelste twee sporen (de Noord/Zuidlijn) hebben we eerder al verhoogd. Deze zomer hogen we het noordelijke metrospoor op. Volgend jaar is het zuidelijke en laatste metrospoor aan beurt.
Artikel delen:
Geef uw mening