Deze zomer verhogen we het spoor en perron van metrolijnen 50 en 51 richting Isolatorweg. Eerder waren de twee perrons van lijn 52 (de Noord/Zuidlijn) al aan de beurt. We doen dat om de stationspassage eronder, de Minervapassage, flink te kunnen verhogen. Camera’s, reclamezuilen, een glasvezelkabel – alle ICT-systemen voor de metro verhuizen mee. De lift is ondertussen terug naar de fabriek voor een grote beurt.
Lift en roltrap
De huidige lift is te laag voor het verhoogde perron. We takelden daarom de volledige liftschacht uit zijn voegen, waarna hij terugging naar de werkplaats om er een stuk aan te bouwen. Later hijsen we de verhoogde liftschaft vanaf de A10 weer terug op zijn plek. De trap en de roltrap laten we ongemoeid. Die zijn namelijk hoog genoeg – maar daarover meer in een toekomstig artikel. ‘De roltrap is wel zeven weken buiten gebruik’, zegt Andries Bleijerveld, technisch manager voor metro gerelateerde ICT-systemen. ‘Toch laten we de roltrap een keer in de week draaien. Doen we dat niet, dan kan het onderliggende mechaniek ‘inklinken’ en krijgen we hem niet meer op gang.’ De stalen aan/uit-zuil bovenaan de roltrap (groen licht als de roltrap in gebruik is) moeten wel tijdelijk wijken. Bleijerveld: ‘Op 5 augustus schuiven we het nieuwe dak van de stationspassage namelijk op zijn plek, vlak over de leuningen van de roltrap heen. Alleen die zuil is dus iets te hoog.’
We schuiven het dak (rechts op de foto) over de ingepakte roltrap heen.

ICT-systemen
Het metroperron komt vol te hangen met informatie- en veiligheidssystemen, zoals toezichtcamera’s, verlichting, digitale reclamezuilen en schermen met actuele reizigersinformatie. Die hebben we allemaal verwijderd om het metroperron en -spoor te kunnen slopen. Beneden in de passage moesten een paar OV-poortjes plaatsmaken. Alle apparaten, systemen en OV-poortjes komen volgens Bleijerveld terug in de nieuwe situatie, alleen niet altijd op dezelfde plek: ‘We hebben bijvoorbeeld goed gekeken naar waar de toezichtcamera’s komen te hangen, zodat ze nog een beter zicht bieden op het perron, de (rol)trap en de passage. ’
‘Trein tv’
Op een paar van die camera’s kan de metrobestuurder vanuit de cabine zien of alle deuren vrij zijn bij vertrek. Dat systeem, ‘trein tv’ geheten, maakt via een antenne tussen de spoorstaven in draadloos contact met de metro zodra deze het station binnenrijdt. ‘Die antenne noemen we de ‘kabouterrail’. Die zendt een signaal uit dat voor de metrobestuurder wordt omgezet in livebeeld van het perron’, legt Bleijerveld uit. ‘Het is een oude, vertrouwde techniek die nog prima werkt.’ En dus verhuist de kabouterrail mee.
Glasvezelkabel
Langs het noordelijke metrospoor lag ook een belangrijke glasvezelkabel. Daarmee zijn alle ICT-systemen op het station aangesloten op de GVB-centrale, zoals de roestvrijstalen SOS-intercomzuilen en de toezichtcamera’s. Bleijerveld: ‘Aan beide kanten van het station staat een netwerkkast waarop het dataverkeer het station binnenkomt: vanaf de Amstelveenseweg aan de ene kant en vanaf station Amsterdam RAI aan de andere kant. Zo blijven de systemen altijd minstens via een van de twee netwerkverbindingen in de lucht – ook als de kabel ergens beschadigd raakt.’ Die twee schakelkasten zijn aangesloten op alle metrosystemen van station Amsterdam Zuid, en zijn onderling verbonden door een glasvezelkabel. ‘Maar juist die kabel lag naast het spoor dat we gaan slopen. Dus hebben we die verplaatst naar een plek naast het zuidelijke metrospoor – daar gaan we voorlopig namelijk niet aan het werk.’
Verhogen perrons voor vernieuwing station Amsterdam Zuid
We willen genoeg ruimte hebben voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid: de bestaande Minervapassage wordt breder en hoger, en uiterlijk in 2027 opent de nieuwe Brittenpassage. Daarom is in 2025 ook het laatste metroperron aan de beurt, nadat we eerder al de twee perrons van de Noord/Zuidlijn verhoogden. Dan liggen alle trein- en metrosporen en perrons op de juiste hoogte voor de stationsvernieuwing.
Artikel delen:
Geef uw mening
Daarom is in 2025 het laatste metroperron AAN DE beurt etc...
Beste Engberts, dank voor uw opmerkzaamheid. En aangepast.