skip to main content
In het hart van Zuidas gaat de A10 ondergronds

Tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel verbreden we de A10 Zuid. We starten bij knooppunt De Nieuwe Meer en eindigen bij knooppunt Amstel. De bestaande wegen, viaducten en fly-overs in de knooppunten passen we aan, zodat ze straks goed aansluiten op de nieuwe A10 Zuid.

Van 4 naar 6 rijstroken

Aan de huidige vier rijstroken per rijrichting voegen we twee rijstroken toe: in totaal dus zes rijstroken per rijrichting. Om de doorstroming en de veiligheid te verbeteren, scheiden we het doorgaand verkeer en het bestemmingsverkeer. Voor het doorgaand verkeer zijn vier rijstroken beschikbaar en voor het bestemmingsverkeer (de op- en afritten S108 en S109) twee rijstroken.

A10 Zuid in tunnels

In het centrumgebied van Zuidas verdwijnt de A10 Zuid in tunnels, om ruimte te maken voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid. Het stuk snelweg, tussen de begraafplaats Buitenveldert en het Beatrixpark, wordt in twee tunnels ondergebracht. Hierdoor ontstaat bovengronds ruimte voor een hoogwaardig vervoersknooppunt van trein, metro, bus en trams.

Betere bereikbaarheid

De A10 Zuid is een van de drukste snelwegen van Nederland. De bereikbaarheid van Amsterdam en de Randstad is erg afhankelijk van dit stuk snelweg. Als het verkeer hier vaststaat, is dat direct merkbaar op de A4, de A9 en de A2. Met name bij de afritten S108 en S109 loopt het regelmatig vast tijdens de spits. Een goede doorstroming van het verkeer is essentieel. Het scheiden van doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer helpt daarbij. Nu nog moet het verkeer kruisend de weg over om in de juiste rijstrook te komen, wat leidt tot opstoppingen en onveilige situaties. De aanpassingen maken de weg veiliger. Bovenal maken we Amsterdam, de Randstad en Nederland beter bereikbaar.

Artist impression knooppunt De Nieuwe Meer