´Brandveiligheid moet je tijdens het maken van het ontwerp goed regelen’, zegt Jasper Nieuwenhuizen, adviseur Systeemveiligheid en Brandveiligheid bij Zuidasdok. Samen met de Omgevingsdienst, brandweer en betrokkenen zoals NS en ProRail, GVB/Metro en gemeente, maakte hij een plan voor de brandveiligheid van het station. ‘We werken met een model dat de ´bowtie´ heet, de vlinderdas. In dat model werk je met scenario’s – bijvoorbeeld een brand op een bepaalde plek – en tref je ter plaatse links en rechts maatregelen om de brand beheersbaar te houden. Je test daarvoor bijvoorbeeld materialen op brandbaarheid. Daar zijn Europese classificaties voor. Wij hebben alleen materialen gebruikt uit de klasse onbrandbaar of heel moeilijk brandbaar.’ Zo is de vloer in de passages van natuursteen. ‘Dat is onbrandbaar materiaal uit klasse A, dat kan niet in vlammen opgaan. En de plafondmaterialen zijn niet onbrandbaar maar wel heel moeilijk brandbaar, die vallen in klasse B. De plafonds zijn ook nog eens heel hoog, waardoor de kans dat daar brand ontstaat heel erg klein is.’ In de twee passages vind je als reiziger verder nauwelijks meubels, op een informatiebalie of een verkoopautomaat na. ‘Ook die zijn moeilijk brandbaar of kunnen hooguit leiden tot een klein brandje.’
Douchekopjes
Er komen wel winkels en technische ruimtes in de stationspassages. Nieuwenhuizen: ‘Dat zijn eigenlijk de enige plekken in het station waar vanwege de brandbare materialen die zich erin bevinden wel iets zou kunnen gebeuren. Daarom treffen we daar extra maatregelen. Zo komen er een brandmeldinstallatie en een sprinklerinstallatie. Deze laatste installatie heeft een soort douchekopjes die bij hitte springen en zo een brand blussen of klein houden. Met de sprinkler- en de brandmeldinstallatie hebben we twee goede beveiligingsmechanismes ingebouwd.’ Brand in een van de winkels die in de twee passages van station Amsterdam Zuid komen, kan rook veroorzaken. Dit mag de mogelijkheid tot vluchten niet beïnvloeden. ‘Door de grootte van de passages en doordat rook en warmte snel weg kunnen via de perronopgangen, zal het gevaar beperkt zijn. Zelfs als de sprinklerinstallatie zou falen, dan is de beschikbare tijd om te vluchten bij een brand vele malen langer dan nodig is. Dat maakt de passages heel veilig.’
De menselijke factor
Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat er een brand uitbreekt op een perron. Een treinbrand bijvoorbeeld. Ook daarover is nagedacht. De perronkappen zijn zes meter hoog. Die beschermen je als reiziger tegen de regen, maar bij een brand zullen rook en hitte er gemakkelijk onder vandaan stromen. Daarmee is er ook vrijwel onbeperkt tijd om het perron te verlaten in het geval van een brand.’ Met geavanceerde warmtestromingsmodellen en extra marge voor het menselijk gedrag bij een brand is veilig vluchten getest. ‘Want bij grote incidenten zijn mensen de grootste onzekerheid’, zegt Nieuwenhuizen. ‘We zijn geneigd te blijven kijken. Uit de modelberekeningen blijkt dat het nieuwe station Amsterdam Zuid zo brandveilig is ontworpen dat mensen ook bij dit gedrag voldoende ruimte en mogelijkheden hebben om veilig weg te komen.’
Tekst: Hilde Postma
Dit is de zesde aflevering in een serie over het werk achter de schermen aan de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Station Amsterdam Zuid groeit uit tot het vijfde station van Nederland, na Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Schiphol Airport. Hoe verander je een streekstation in een volwaardig openbaar vervoerknooppunt? De eerste aflevering ging over het ontwerpen van looproutes. De tweede aflevering over het ontwerpen van perronopgangen. De derde aflevering over de betegeling. De vierde aflevering over het bijna energieneutrale station. De vijfde aflevering over het onderhoud.
Artikel delen:
Geef uw mening
kunnen julie ook fotos laten zien en informatie van het metroperron die buiten gebruik zijn
Dag Joel, je moet me even helpen, waar zoek je een foto van? We hebben namelijk geen metroperrons buiten gebruik.
"In de twee passages vind je als reiziger verder nauwelijks meubels, op een informatiebalie of een verkoopautomaat na." Dus gewoon ergens beneden binnen op een bankje zitten is er niet bij met dit station? Als je op iemand moet ophalen of voor de regen wilt schuilen bijvoorbeeld.
Fantastisch als een basale behoefte zoals ergens kunnen zitten beneden nog ergens inpasbaar blijkt! Anders plan B: NS-medewerkers klapstoeltjes bij zich laten dragen. In navolging van de plaszak in de voormalige wc-loze Sprinters.
Klopt, dat is ook hoe het huidige ontwerp is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat we op dit punt mogelijk nog iets gaan aanpassen.
@Saskia Niet alleen op de impressies ontbreken zitplaatsen. Ook in de tekst hierboven wordt nadrukkelijk geschreven dat we straks in de twee passages nauwelijks meubels, op een informatiebalie of een verkoopautomaat na, terugvinden. Laten we hopen dat er beneden nog iets van bankjes van af kunnen.
Hi Daan, ik snap wat je bedoelt, enig zitcomfort is niet terug te zien op de artist impressions. Maar dat kan in werkelijkheid echt nog wel anders worden.
Zelf een brand meegemaankt en weet nu dat je altijd zoekt naar de ingang waardoor je naar binnen bent gekomen om eruit te kunnen
Dag Mieke, dat is eigenlijk ook zo'n logische neiging. En gelukkig bekend bij onze collega's die gaan over brandveiligheid. Op het nieuwe station zijn de ingangen ook de vluchtwegen.