skip to main content
9 t/m 11 juni: opnieuw omleiding stationspassage

In het eerste weekend van mei 2023 startten we met het vervangen van het dak van de Minervapassage, dat in de toekomst twee keer zo hoog wordt als nu. Net als toen geldt vanaf vrijdagavond 9 tot en met zondag 11 juni weer een omleidingsroute via de metroperrons. Alleen vanaf het Gustav Mahlerplein kunt u gebruikmaken van een lift om naar de metroperrons te komen. De andere lift is buitengebruik vanwege de werkzaamheden. Aan het Mathijs Vermeulenpad en aan de Arnold Schönberglaan staan taxibusjes klaar om mensen die slecht ter been zijn van het Zuidplein (WTC) naar het Mahlerplein te rijden en vice versa. In het station zullen stewards helpen met zware koffers en kinderwagens. Reizigers die met hun fiets het metroperron op willen, kunnen het beste gebruikmaken van de entree aan het Gustav Mahlerplein om vanaf die kant de lift te nemen. Metro’s en treinen blijven rijden volgens de normale dienstregeling.

Stewards wijzen de weg tijdens omleiding Minervapassage in mei 2023

9 juni: schuiven dakdeel Minervapassage

De vernieuwing van de Minervapassage is nodig om de groeiende reizigersstroom op station Amsterdam Zuid aan te kunnen. Om dezelfde reden bouwen we al sinds 2019 aan een tweede passage: de Brittenpassage. De Minervapassage is straks maar liefst 40 meter breed (nu zo’n 12 meter), en zo’n 4.20 meter hoog. Tijdens de weekendafsluiting in mei sloopten we met succes een deel van het oude dak waar de metro’s overheen reden. Een pittige klus, omdat we de twintig meter lange betonnen balken van het dak (zogenaamde liggers) van hun plek moesten hijsen en afvoeren. De afgelopen weken gebruikten we onder andere om midden in de Minervapassage een extra steunpunt te bouwen voor het nieuwe dak. In onderstaande video ziet u hoe we het beton stortten voor dit extra steunpunt.

Schuifoperatie

Op vrijdagavond 9 juni schuiven we het nieuwe dakdeel, dat al een poosje klaarligt op ons bouwterrein tussen de glazen koepels, naar zijn definitieve plek. Dit dakdeel komt onder het spoor van de Noord/Zuidlijn (lijn 52) te liggen. Wilt u zien hoe dit schuiven in zijn werk gaat? Meldt u zich dan aan en kom kijken op vrijdagavond (tussen 21:30 en 01:00 uur ’s nachts).

114 meter naar het oosten

Voordat we de honderd meter lange betonnen plaat naar zijn plek kunnen schuiven, moeten we eerst schuifbanen aanbrengen. Grotendeels hebben we die al neergelegd, behalve bij het deel direct boven de passage. Daar plaatsten we, na het verwijderen van het oude dak in mei, een tijdelijk dak dat we eerst moeten weghalen om er schuifbanen neer te kunnen leggen. Daarmee starten we al in de nachten vóór 9 juni, waardoor er enkele dagen geen dak zal zijn in dit deel van de Minervapassage. Op 9 juni om 21:00 uur beginnen we vervolgens met het duwen van het betonnen gevaarte, dat zo’n 114 meter naar het oosten moet schuiven. Rond 21:00 uur gaat de omleidingsroute in de passage gelden. Voor het schuiven verwachten we ongeveer 10 uur nodig te hebben, wat betekent dat het zaterdagochtend op zijn definitieve plek ligt. Maar dan zijn we nog niet klaar.

Voorspannen, oplegblokken en laten zakken

Als het dakdeel op zijn plek ligt, gaan we hem voorspannen. We trekken kabels door de holle kanalen die we eerder hebben aangebracht, waarmee we het dakdeel op spanning zetten. Door die voorspanning kan het dakdeel later een nog grotere belasting dragen. Vergelijk het met een rij naast elkaar staande boeken: door ze naar elkaar toe te drukken kun je ze makkelijker als geheel optillen. Het dakdeel ligt dan overigens nog steeds een paar centimeter te hoog. We schuiven ‘m bewust iets hoger in, zodat we oplegblokken kunnen bouwen tussen het dakdeel en de landhoofden en tussensteunpunten die we eerder bouwden. De landhoofden zijn er om het zware dakdeel aan weerszijden te kunnen dragen, de tussensteunpunten zijn nodig omdat het dakdeel zo lang is. De oplegblokken komen tussen het dakdeel en de steunpunten en landhoofden in te liggen. Zo’n oplegblok verdeelt de krachten en zorgt ervoor dat het zware dakdeel enigszins kan bewegen. Wanneer de opleggingen deels zijn gebouwd kunnen we de vijzels van de schuifbanen laten zakken, zodat het dakdeel langzaam op zijn steunpunten terechtkomt. Als het dek veilig en stabiel op zijn plek ligt, ruimen we de werkplek op. Op maandagochtend 12 juni is de passage dan weer open.

De bouw van een landhoofd voor het nieuwe dakdeel in maart 2023

Tot medio juli: terugbouwen

Als het schuifwerk klaar is, bouwen we de opleggingen verder af en richten we ondertussen de passage opnieuw in. We bouwen de OV-poortjes terug en betegelen de reizigerstunnel zodat deze er weer netjes uitziet. Ook maken we de noordelijke lift van de metroperrons (aan de kant van het Zuidplein) weer bereikbaar. Met het nieuwe dakdeel onder het spoor van de Noord/Zuidlijn is de vernieuwing van het dak van de Minervapassage nog niet afgerond. De komende jaren bouwen en schuiven we nog twee dakdelen onder de metrosporen. Uiteraard blijven we u op de hoogte houden.

Lees ook de bewonersbrieven:

Geef uw mening