skip to main content
9 dagen metrowerk station Amsterdam Zuid

We gaan het perron verlengen waar metrolijnen 50 en 51 richting Gein en Centraal Station vertrekken. Het perron wordt uitgebreid richting de Beethovenstraat, zodat metro’s in het vervolg een stukje oostelijker kunnen stoppen. Op die manier ontstaat ruimte voor de vernieuwing van de Minervapassage, de huidige stationspassage van station Amsterdam Zuid. Die wordt in de toekomst veel breder en hoger dan nu, en daarom vervangen we een deel van het dak.

Aangepaste dienstregeling en andere bouwwerkzaamheden

Van 19 tot en met 27 augustus rijdt metrolijn 50 een aangepaste dienstregeling en rijdt metrolijn 51 in beide richtingen niet. Ook is gedurende twee dagen een treinspoor buitendienst. Daarnaast gebruiken we deze negen dagen voor het uitvoeren van grootschalige werkzaamheden bij de Parnassusweg. We brengen hier onder andere damwanden aan tussen de metrosporen om een bouwkuip te bouwen.

Wilt u weten wat de invloed van het werk tussen 19 en 27 augustus is op uw reis per metro of trein? Raadpleeg dan de NS reisplanner of 9292.nl.

Meer dakdelen voor de Minervapassage

In juni 2023 schoven we het eerste gigantisch betonnen dakdeel voor de Minervapassage op zijn plek. Volgens de huidige planning schuiven we in 2024 nog een dakdeel onder het meest noordelijke metrospoor van station Amsterdam Zuid, waarna in 2025 het dakdeel onder het meest zuidelijke metrospoor volgt. Met de huidige perronverlenging maken we vast ruimte voor dit derde dakdeel. De dakdelen voor de treinsporen liggen al op de juiste hoogte maar moeten ook worden vernieuwd. Dat doen we in een latere fase.

Het inschuiven van het eerste nieuwe dakdeel voor de Minervapassage, juni 2023

Metroperrons naar de andere kant

Het verlengde metroperron heeft een tijdelijke status: in de nieuwe situatie komen alle metroperrons aan de westkant van de huidige stationspassage te liggen. Ze liggen dan tussen de Minervapassage en de tweede reizigerstunnel, de Brittenpassage, zodat de perrons vanuit beide passages te benaderen zijn. De Brittenpassage gaat uiterlijk in 2027 open. De bouw van de tweede stationspassage is een cruciale stap in de capaciteitsuitbreiding van het drukke station Amsterdam Zuid. Het station is na de vernieuwing in reizigersaantallen vergelijkbaar met station Amsterdam Centraal.

Impressie van vernieuwde Minervapassage vanaf het Gustav Mahlerplein

Geef uw mening

Tom

Dat wist ik nog niet, dat de trein dakdelen van de Minervapassage ook vernieuwd moeten gaan worden. Wordt dat weer net zo ingrijpend, met afgraven van de A10?

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Tom, omdat de passage zo veel breder wordt, moeten ook de dakdelen voor de trein worden aangepast. Ze moeten immers de volledige passage overspannen. Zodra de nieuwe passage in gebruik genomen wordt, verschuift het station daar naartoe en zal de huidige passage sluiten en in verbouwing gaan. De bouw van de treindekken kan dan ter plaatste gedaan worden zodat we geen ingrijpende schuifacties meer nodig hebben.