Het was een bescheiden gevaarte dat we naar zijn plek schoven: zo’n 630.000 kilo zwaar. Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) heeft voor hetere vuren gestaan. Eerder schoven we betonnen platen van een paar miljoen kilo. Ook de af te leggen afstand was te overzien: 14 meter naar het noorden. Met andere dakdelen schoven we soms drie keer zo ver. Maar toch. Het blijft een fascinerend schouwspel.
Bekijk de timelapse
Na het ijzervlechten, stortten we in november 2023 het beton voor dit laatste dakdeel. Na verdere voorbereidingen lag het tegen de zomer klaar om naar zijn plek te worden geschoven, onder het metrospoor van lijn 50 en 51 richting Isolatorweg. Op 6 juli begon de sloop van dit metrospoor, onder meer om deze schuifoperatie mogelijk te maken.
Nadat de gele ‘glijbanen’ waren aangebracht, kon op 29 juli iets voor 9.00 uur de schuifoperatie van start gaan. Nog voor het middaguur lag het dakdeel op zijn plek, pal naast de A10. Een gedenkwaardig moment, want daarmee ligt het gehele dak van de Brittenpassage op z’n plek. Op nog één klusje na.
‘Klein klusje’
Er is nog één dakdeel, het zesde, dat niet helemaal op zijn plek ligt. We bouwden het in de zomer van 2023, voor onder de metrosporen 3 en 4. Dit zijn de toekomstige sporen van lijn 52 (de Noord/Zuidlijn), die nu eindigt bij station Amsterdam Zuid, maar mogelijk in de toekomst wordt doorgetrokken. Ook hebben we een van de twee sporen nodig om de metro’s na hun dienst naar het opstelterrein bij de Amstelveenseweg te kunnen brengen. We hebben deze twee metrosporen weggehaald, omdat we de ruimte nodig hadden voor de bouw van het Brittenpassage-dak. Doordat er geen metrosporen waren, konden we dit dakdeel min of meer op z’n definitieve plek bouwen. ‘Min of meer’, omdat dit deel nog niet helemaal goed ligt. Het is gebruikt als tijdelijke bouwweg richting de werkzaamheden bij de bestaande passage: de Minervapassage. We moeten dit zesde dakdeel nu nog een klein stukje noordwaarts schuiven.
Doorkijk Brittenstraat-Van Beinumstraat
Met de voltooiing van deze klus is het dak voor de Brittenpassage compleet. Na vijf jaar werk is er een doorkijk van de zuidkant (de Benjamin Brittenstraat, naamgever van de Brittenpassage) naar de noordkant (de Eduard van Beinumstraat), onder alle trein- en metrosporen en de rijbanen van de A10 door. Het eerste dakdeel schoven we in november 2019 onder de treinsporen 2 en 3. Het tweede en het derde dakdeel verdwenen in augustus 2021 onder treinspoor 4 en metrospoor 1. Het vierde en het vijfde dakdeel waren in augustus 2023 aan de beurt, onder treinspoor 1 en onder de A10 – de voorbereiding voor een vijfde en zesde treinspoor. Nu kunnen we in volle vaart door met de afbouw van de passage. De opening van de Brittenpassage staat gepland voor uiterlijk 2027.
Rondleidingen
We hopen later dit jaar rondleidingen door de Brittenpassage te kunnen organiseren. Dat kan uiteraard alleen wanneer dat veilig is en wanneer we het werk niet hinderen. Zodra we meer weten, melden we dat.

Artikel delen:
Geef uw mening
Ik neem aan dat Brittenpassage volledig overdekt wordt. Dat is toch nog niet het geval? Bij WTC zie ik overkappingen in aanbouw. Worden die daarvoor gebruikt?
Dag Peter, ja de Brittenpassage wordt een gesloten passage. Je kunt dat het beste zien op een artist impression. Hieronder zie je de link. Ongeveer ter hoogte van de witte bus (links op de afbeelding) ligt de Brittenpassage. De overkapping bestaat deels uit groen en deels uit glas en treinperrons. https://www.flickr.com/photos/amsterdamzuidas/51202630959/in/album-72157710767402942/
De grootst mogelijke bewondering!!!
Geweldig!!! Bedankt voor de foto's en het filmtje! Nog een sucsesvol project op de zuidas!!!
Waarom moest dat zand (2 meter hoog) tussen Brittenpl. En Parnassusweg weg , en nu word het weer vol gestort met zand van brittenpl ??
Dag F, we moesten daar eerst kraanopstelplaatsen maken, ankers aanbrengen en een landhoofd maken. Nu kunnen we het weer klaar maken voor de terugbouw van het noordelijke metrospoor.
Hallo Imce, wanneer krijgen we weer een nieuw timelapse van wat er in de Brittenpassage gebeurd? Groeten Martin
Hi Martin, jammer genoeg gaat dat een bijzonder saaite timelapse opleveren. Het camerabeeld laat nu zo ongeveer een blinde muur zien. De keuze voor goede plekken, waar het zicht ongehinderd blijft, is in zo'n bouwput helaas beperkt. We zoeken een nieuwe pek en gaan de camera verhangen maar daarvoor is het nu nog te druk. Mocht je in de buurt zijn, vanaf de Arnold Schönberglaan heb je mooi zicht door de passage heen.
Heel interessant om te lezen en zien! Dat zesde dak lijkt toch nog wel een heel stuk te moeten schuiven op de foto, hoeveel is de afstand te schuiven in vergelijking met dit 7e deel? Is er ook al bekend wanneer dit schuiven zal plaats vinden?
Beste Tim, dit dagdeel voor metrospoor 3 en 4 moet nog ongeveer 8 meter naar het noorden. Een precieze datum hebben we nog niet, maar volgens de huidige planning wordt het half oktober.
Altijd mooi en interessant.... als de buurtbewoners en gebruikers/ passengers by, geïnformeerd worden over de vooruitgang van de Zuidas en omgeving!!!! Dank hiervoor!
Reint 01-08-24 Imposante bouwwerken! Interessant te zien hoe alles gebeurt. Het voorbereidingswerk is niet te zien maar moet ook gigantisch zijn. Pluim op de hoed van al die mensen!