skip to main content
Betonstort zesde dakdeel extra passage Amsterdam Zuid

De bouw van het dak van de nieuwe Brittenpassage neemt een flinke vaart. Het dak van de extra reizigerspassage van station Amsterdam Zuid bestaat uit zeven gigantische betonnen platen, waarvan er inmiddels drie op hun plek liggen onder de trein- en metrosporen. In augustus 2023 schuiven we ook het vierde en vijfde dakdeel – die al klaarliggen op ons werkterrein aan de Arnold Schönberglaan – naar hun plek. Daarvoor moeten de zuidzijde van de A4 en A10 Zuid 8 dagen lang worden afgesloten. Hierna zijn nog maar twee dakdelen voor de Brittenpassage te gaan. Het zesde dakdeel, dat in de toekomst onder metrolijn 52 (Noord/Zuidlijn) komt te liggen, bouwen we nu al op zijn definitieve locatie.

Vlechten en storten van 500 kuub beton

Tussen de metrosporen is bouwcombinatie Nieuw-Zuid al een paar weken druk bezig met het vlechten van de wapening voor de betonplaat, die straks ruim een miljoen kilo weegt. Ook worden mantelbuizen aangebracht, waardoorheen we later kabels kunnen trekken om het dakdeel voor te spannen. Door die voorspanning kan het reusachtige dakdeel later een grotere belasting dragen. Dat is belangrijk, want er komt in de toekomst een enorme druk op te staan van metro’s die optrekken en remmen. Voordat we de kabels door de mantelbuizen trekken, bouwen we eerst de bekisting en storten we het dakdeel vol met zo’n 500 kuub beton. Nadat het beton is uitgehard kunnen we het dakdeel ‘vlinderen’: het egaliseren en verdichten van de plaat.

Zevende en laatste dakdeel Brittenpassage

Hoewel we het dakdeel op zijn definitieve plek bouwen, schuiven we het zodra het klaar is tijdelijk een stukje zuidwaarts. Op die manier ontstaat aan de noordkant ruimte voor de bouw van het laatste en meest noordelijke dakdeel van de Brittenpassage. Dat komt in de toekomst te liggen onder de metrosporen van de lijnen 50 en 51, richting Isolatorweg (voor de liefhebbers: zie kaartje, spoor M2). Het enkele meters zuidwaarts verschuiven van het dakdeel dat we nu bouwen heeft ook nog een andere functie: Op deze plek dient het als tijdelijke hulpbrug voor bouwverkeer dat vanuit de Parnassusweg het bouwterrein tussen de metrosporen op- en afrijdt. Na de zomer beginnen we met het uitgraven van de Brittenpassage, ook onder deze hulpbrug. De bouwplaats moet dan bereikbaar blijven en het bouwverkeer moet over een stevige weg kunnen blijven rijden.

De op- en afrit vanuit de Parnassusweg naar het bouwterrein tussen de metrosporen

Eind augustus: ontgraven Brittenpassage

Voordat we kunnen beginnen met het ontgraven van de Brittenpassage, schuiven we tussen 5 en 14 augustus eerst het vierde en het vijfde dakdeel aan de zuidkant van de passage naar hun plek. Deze komen onder treinspoor 1 en de toekomstige sporen 5 en 6 te liggen. Eind augustus beginnen we vanuit de Arnold Schönberglaan met het ontgraven, waarmee de contouren van de nieuwe reizigerspassage voor het eerst echt zichtbaar zullen worden. Tot aan januari 2024 verwachten we in totaal zo’n 50.000 kuub zand weg te halen, tot onder de sporen van metrolijnen 50 richting Gein en 51 richting Amsterdam Centraal (zie kaartje: spoor M1). Volgens de huidige planning kunnen we in de zomer van 2024 vervolgens de laatste twee noordelijke dakdelen beide weer een stukje noordwaarts schuiven, richting hun definitieve plek. Een echte mijlpaal, want dan is na jarenlang bouwen het dak van de Brittenpassage zo goed als klaar. Hierna kan ook het ontgraven vanuit de noordkant beginnen. De Brittenpassage gaat uiterlijk in 2027 open.

Hoe ziet de nieuwe reizigerstunnel er straks uit?

De Brittenpassage krijgt trappen, roltrappen en liften naar de metro- en treinperrons. In de passage komen onder meer winkels en een bewaakte fietsenstalling. Vanaf de Parnassusweg kunnen fietsers de stalling in, om daarna via de Brittenpassage naar hun trein of metro te lopen. Aan de noordkant van de passage komt het busstation, aan de zuidkant het tramstation.

Kom langs op de Zuidas Zomer Keet
Vanaf 20 juli 2023 staat de Zuidas Zomer Keet weer op het Gustav Mahlerplein. Daar vertellen we u alles over de zomerwerkzaamheden. Maar er is veel meer: rondleidingen, workshops en ritjes in een tuktuk. Bekijk het programma en kom langs!

Geef uw mening

Anton

wanneer wordt het dakdeel boven de A10 noordzijde geplaatst? Gaat de A10 dan aan de noordzijde gedurende de werkzaamheden dicht?

Saskia Blaas I Zuidasdok

Dag Anton, dat staat nu gepland voor volgend jaar. Wat de consequentie is voor de noordzijde van de A10 moeten we nog bepalen. Het dakdeel wordt in ieder geval van zuid naar noord geschoven, dus niet door het asfalt heen. Dat scheelt enorm.

Reint

Ik geniet elke dag even van dit magnifieke en ingewikkelde stuk infra. Complimenten dat het tijdsschema zo goed werkt! Tip: Wat zuid en noord is, is wel eens wat lastig.

Imce, Zuidasdok

Dankjewel voor het compliment Reint. En bedankt voor de tip. Daar gaan we op letten.

HvI

Allereerst, bedankt voor het artikel, informatief. Is bij de opening van de Brittenpassage ('uiterlijk 2027' ) het metrostation al verplaatst, omgeklapt, naar de westzijde van het station?

Imce, Zuidasdok

Goedemorgen Hvl, dank voor het compliment. En het klopt dat de metroperrons dan zijn verplaatst. Ze liggen dan tussen de Britten- en de Minervapassage.

Herman Stiekema

Hartelijk dank voor de prima uitleg! Compliment voor deze manier van communicatie van dit geweldige bouwproject !

Iris, redactie

Dank voor je oplettenheid Tim. Het kaartje is nu toegevoegd.

Tim

Volgens mij mist het kaartje met de sporen waarnaar verwezen wordt. Wel hee boeiend om te lezen wat ons te wachten staat de komende periode.