skip to main content
Omgevingsvergunning vernieuwing station intensief voorbereid

Begin juni 2021 stuurden we meer dan 300 documenten naar de Omgevingsdienst. Bij elkaar vormen ze de conceptaanvraag voor een omgevingsvergunning. Die vergunning is nodig om station Amsterdam Zuid te kunnen vernieuwen en om te vormen tot een openbaar vervoerknooppunt voor (internationale) treinen, metro’s, trams en bussen. Omgevingsvergunningen zijn er in alle maten en soorten, maar een aanvraag van deze omvang en complexiteit komt niet elke dag voorbij. ‘We hebben geen hele bibliotheek over de schutting gegooid hoor’, zegt Tijmen Steenge, namens Zuidasdok betrokken bij het opstellen van de vergunningaanvraag. ‘We hebben de afgelopen maanden intensief overleg gevoerd met de Omgevingsdienst. Wij hebben een toelichting gegeven op het ontwerp en de Omgevingsdienst heeft ons geïnformeerd over de wettelijke eisen waar het ontwerp aan moet voldoen. Hierdoor winnen we tijd.’ Om te beoordelen of de aanvraag compleet is, ligt nu eerst een concept vergunningaanvraag bij de Omgevingsdienst. Die kan nog om aanvullende documenten vragen. ‘We spreken elkaar iedere twee weken’, zegt Steenge. ‘Zeker weet je het natuurlijk nooit, maar door deze gedegen voorbereiding denk ik dat onze aanvraag behoorlijk volledig zal zijn.’ Hij verwacht de definitieve aanvraag voor de omgevingsvergunning medio juli te kunnen indienen.

Tientallen deskundigen

De afgelopen maanden waren er tientallen deskundigen bij betrokken. ‘Van onze kant waren dat constructeurs, installatie- en spoorontwerpers, architecten en diverse specialisten op terreinen als veiligheid, fasering en bouwfysica. Ook aan de kant van de Omgevingsdienst zaten specialisten aan tafel. De Omgevingsdienst toetst de aanvraag aan wettelijke eisen, zoals het bestemmingsplan, constructieve veiligheid en welstand. Deskundigen vroegen bijvoorbeeld naar de veiligheid van de plafonds die in de twee passages onder de perrons komen. Een deel daarvan bestaat uit beloopbaar glas. Hoe zit het met de draagkracht? Een ander deel is natuursteen. Hebben we de risico’s dat een natuurstenen plaat naar beneden komt wel voldoende ondervangen? Natuurlijk hebben we bij het ontwerp met dit soort aspecten rekening gehouden. Maar het is fijn dat dit al vroegtijdig in het proces met de Omgevingsdienst is besproken. Door ons in het vooroverleg te informeren over de eisen die aan de vergunningsaanvraag worden gesteld, konden we nog vóór de aanvraag een aantal onderdelen van het ontwerp verder aanscherpen.’

Nauw contact

Steenge verwacht dat de omgevingsvergunning nog dit jaar wordt verstrekt. Maar ook daarna blijft er veel contact met de Omgevingsdienst. ‘Ten eerste omdat we nu al weten dat we sommige aspecten, met name op het gebied van duurzaamheid, nog moeten uitwerken. Zo geldt sinds 1 januari 2021 dat aanvragen voor een omgevingsvergunning moeten voldoen aan de eisen voor bijna energieneutrale gebouwen: BENG. We hebben die nu wel op hoofdlijnen in beeld, maar die moeten we nog uitwerken. Ten tweede zal de Omgevingsdienst tijdens de bouw en de gefaseerde ingebruikname optreden als toezichthouder. We nemen telkens een deel van het nieuw gebouwde station in gebruik, terwijl er elders nog werkzaamheden gaande zijn. Gedurende dat proces moet het station wel aan alle veiligheidseisen blijven voldoen. En tot slot zitten toekomstige ontwikkelingen als de tunnels, de twee extra treinsporen en het DokDakpark nog niet in deze concept-vergunningaanvraag. Daarvoor gaan we opnieuw een proces in met de Omgevingsdienst.’

Geef uw mening

Monique Disselhoff Gribnau

Een grote boog op het kale dek zou iconisch werken en verbinding leggen tussen Buitenveldert en Zuidas.

Zei ik toch.

Het is hier sinds mei groen. Van oktober tot mei is het kaal. Geen groene bomen.

Rutger

wat een vreselijk inspiratieloos ontwerp. gewoon een groen plat dak.

CX

Het concept ziet er wel ok uit. Een grote plus punt is al het groen dat te zien is. Echter vind ik wel dat het allemaal wat creatiever en ambitieuzer kon. Plaats er een mooi overkoepeling bovenop. Is het tegelijkertijd ook minder winderig voor de reizigers.

J.Homan

Dit wordt over 10 jaar dus helaas het internationale treinstation van Amsterdam en dus ook voor de internationale reizigers de eerste echt kennismaking met Amsterdam. Ze zullen het idee hebben dat ze in een provinciestad of in beste geval buitenwijk van Amsterdam te zijn beland . Station Bijlmer Arena heeft al veel meer allure. Het blijft nu helemaal eeuwig zonde dat het vanuit historisch en ook in internationaal perspectief indrukwekkende Amsterdam Centraal voor internationaal treinverkeer wordt ingeruild voor dit goedkoop uitziende B station. Kan er nog iemand op de rem trappen of in ieder geval ervoor zorgen dat de internationale treinen op CS blijven stoppen ?

thomas

Ik begrijp wel dat mensen dit een saai ontwerp vinden... want het is eigenlijk geen ontwerp... het is een halteplaats opgeleukt met wat groen (want dat doet het altijd goed...)

John van Zuid

Goede vrienden , de omgevings Cie zal wel een aanpassing maken met kleine letters en die komen pas boven water zodra alles klaar is en dan zeggen ze Sorry ,Kan niet Anders , Zo gaan alle besluiten bij dit B&W, En durven geen fiat te geven ,laten alles liggen voor volgend college ,er fout op fout gemaakt , Laten we afwachten

Amsterdammer

Zo zeg ... u bent zuur! Zoals u zelf al zegt ... AFWACHTEN, voordat u negatief gaat zijn ... wordt het leven ook dragelijker!

Lieneke Meurs

Het is een historische vergissing om voor fietsers en wandelaars geen verbinding tussen de 3 naastgelegen pleinen los van het station te maken. Dat er geen ruimte is bleek onzin, er is nu een fietsenstalling gepland op de plek waar het kon. Dat het niet veilig is: ook onzin, valt op te lossen. Voor de sociale veiligheid zou het juist stukken beter zijn als ook in de avond en nacht bewoners tussen Zuid en Buitenveldert hier langs kunnen zonder de dan gesloten commercie in de Minervapassage met fiets aan de hand te hoeven passeren. Pas dat ontwerp aan nu er nog tijd genoeg is! Bij het Centraal station duurde het 100 jaar voor men dit inzag. In Rotterdam kon het ook.

Amsterdammer

Historische vergissing ... HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, GROW UP! Je kan gewoon via de Beethovenstraat of Parnassusweg ... je bent sportief op de fiets dan kan je ook wel 100 meter verder fietsen, zeker als je een e-bike hebt! Je zeurt om te zeuren!

Daniel

Design of zuid station is little boring. They maybe need learn something from rdam CS.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Hi Daniel, part of our staff did work on Rdam CS, so we have that experience on board. Hopefully we will surprise you when it is finished.

Daan

Aan de noordkant een statig hoofdstation dat een chronische bouwput is. Aan de zuidkant een hoofdstation zonder uitstraling. Welcome to Amsterdam.

Amsterdammer

Simpele ziel!

Tim

Kunnen we de stukken al zien op de site van de omgevingsdienst? Of moeten we hier nog op wachten ?

Redactie

Hoi Tim, een correctie op onze eerdere reactie: ook de aanvraag van de omgevingsvergunning wordt gepubliceerd. Sorry voor de onjuiste informatie.

Redactie

Beste Tim, Dat duurt nog even. Als de gemeente de omgevingsvergunning heeft verstrekt, worden de stukken openbaar. Naar verwachting gebeurt dat nog dit jaar.

Fred van Ommeren

Ja, ben het wel eens met de soberheid die troef is in het nieuwe station. Maak er iets iconisch van zoals inderdaad Groningen of Arnhem. Een eigentijds station dat ook de ambitie, creativiteit en gedrevenheid uitstraalt die Amsterdam en haar bewoners en ondernemers hebben. Hoeft niet duur te zijn, maar wel duurzaam in de zin van een landurige zeggingskracht en impact op reizigers en passanten.

Freerk Stienstra

Minister van Staat, mevrouw Sybilla Dekker, plaatste in haar verkenning nut en noodzaak van Zuidasdok de aantekening dat het ontwerp van het station wel een tandje ambitieuzer mag zijn. Het vernieuwde station gaat er heel sober uitzien. Het station heeft weinig allure en geen uitstraling. Het station wordt omringd door spectaculaire architectuur en daarbij hoort ook een opvallend station. Het niet gekozen ontwerp van Barcode Architects/Wax, The Cloud, voor het hoofdstation van Groningen, zou een spectaculaire aanblik geven. Iconische dakvormen met internationale uitstraling.

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Fred en Freerk, een reactie, al valt over smaak natuurlijk niet te twisten. Juist vanwege dit gebied met al zijn iconische gebouwen is gekozen voor dit ontwerp met een hoge kwaliteit in materiaalgebruik, een carré waar je steeds beschut kunt lopen en veel ruimte voor groen. Zeker dat laatste aspect is altijd zeer welkom in dit dichtbebouwde gebied.

Floris de Graaf

Het plaatje ziet er aardig uit, maar ik vrees dat het in de praktijk een winderig perron zal blijven; totaal niet de allure van een hoofdstation. Investeren in een statige perronkap zou al veel schelen!

Floris de Graaf

Dank voor je reactie, Saskia. Ik wacht vol spanning af!

Izak

helemaal mee eens Floris, het blijft op de perrons nog vele jaren guur en winderig - tijd voor een innovatieve stationskap!

Saskia Blaas, Zuidasdok

Die zorg hebben meer mensen. We gaan daar binnenkort wat meer over vertellen Floris.

Frans Nieuwenhuis

De artist impression toont 4 metro perrons en 4 stationsperrons. Er zouden toch nog een spoor 5 en 6 bijkomen?

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Frans, klopt helemaal, in de toekomst komt er een derde treinperron met een 5e en 6e spoor zodat de internationale treinen van en naar Zuid gaan rijden in plaats van Centraal. In ons project Zuidasdok maken we hiervoor de fundering en treindekken. ProRail realiseert dat derde perron en alles wat daarbij hoort zoals douanefaciliteiten. Dus de strook groen aan de rechterzijde van het station zal smaller worden in werkelijkheid.

Peter Oudenes

Ik kan niet wachten tot het zover is... als NS collega van dit station mag ik zo onwijs trots zijn als ik dit station mag bedienen met al haar reizigers die hier zullen aankomen en vertrekken dan wel als kruis station naar en van de stad wandelen....

JanKees Lampe

De impressie bovenaan dit artikel ziet er veelbelovend uit! Heel erg mooi. Veel groen en het knoopt Buitenveldert echt aan de stad. Gas erop! Ik kan niet wachten!

jan

Ik heb zelf slechte ervaringen met de omgevingsvergunningen. Wat in 2020 goed was is ineens in 2021 niet meer goed. Bijvoorbeeld een glasophangingssysteem met berekening werd in 2020 goedgekeurd en voor hetzelfde systeem eiste de gemeente in 2021 ineens een nieuwe berekening met nieuwe eisen met dito extra kosten daarbij. Ik hoop dat jullie hier niet mee te maken krijgen want dat kan vertraging betekenen en ook extra kosten en daar zitten wij als Nederlanders niet op te wachten.