skip to main content

Er liggen drie proefvlakken: één op het perron, één net voor de ingang van het station op het Mahlerplein en één in de huidige stationspassage. Zo kunnen we zien hoe de stenen zich gedragen op verschillende locaties. Elk vlak meet ongeveer 3 bij 5 meter en is op het perron en in de passage onderverdeeld in stroken waarin we steeds meerdere van de gekozen steensoorten bij elkaar plaatsen, zodat we makkelijk kunnen vergelijken. Alle stenen liggen ook meteen in het toekomstige patroon.

Het team van Zuidasdok maakt uiteraard gebruik van ervaring die op andere stations is opgedaan. Dat er evengoed uitgebreid getest wordt, heeft als reden dat de eisen die aan een steensoort worden gesteld, hoger zijn komen te liggen en verschoven zijn. Zo moet de steensoort niet alleen uitstraling hebben, maar is het tegenwoordig ook belangrijk dat de gekozen steensoort duurzaam is. In een eerder testproces werd de selectie natuursteen al getoetst op technische eigenschappen als sterkte en stroefheid en werd er gekeken naar het effect van vaak gemorste zaken zoals cola, koffie en ketchup.

Over een tijdje hebben we een goed beeld hoe onze selecte zich houdt en kunnen we een weloverwogen keuze maken welke tegels we op de grond en wanden van de twee stationspassages gaan plaatsen.

Geef uw mening

Gita

Tijdens onze vertraging met te trein hebben we alle vlakken nagelopen rondom het station. In de basis een goede keuze volgens mij. Redelijk stroef (ook bij nat weer) en een speels vlakken patroon. Let wel op dat de tegels niet gaan kantelen. Dit gebeurd vaker bij dit type als het zand eronder weg spoelt. Verder moet het contrast van de ribbel tegel hoger. Ook mensen met een verminderd zicht kunnen met hoog contrast makkelijker de lijnen naar het perron volgen. Goed werk en fijn dat u de gebruiker mee laat denken!

Saskia Blaas I Zuidasdok

Hi Gita, wat fijn deze betrokkenheid bij ons project, dankjewel! De stroefheid van onze vloeren testen we met gecertificeerde bedrijven. We toetsen dan op stroefheid, reinigbaarheid en stootvastheid. Wat het wegspoelen betreft, in zandperrons ligt het zand goed opgesloten tussen keerwanden en het wordt verdicht zodat het zand niet kan wegspoelen. Boven de passages ligt de vloer op beton en op de overgangen tussen beton en zand mogen ook geen kieren of valrandjes ontstaan, hier besteden we veel aandacht aan in het ontwerp en de uitvoering. De ribbeltegel die nu nog te zien is in de stationspassage is afgekeurd, omdat hij te snel verkleurde en het door jou benoemde contrast niet lang bleef. Dit is precies waarom we deze proefvlakken zo vroeg hebben neergelegd. We hebben nu de tijd gehad om tijdig te constateren dat deze tegel op termijn niet de goede keuze zal zijn. Hartelijk dank voor het meedenken!

William

In de kern een prima tegel. MAAR, in het kader van ons streven naar een inclusieve, diverse en multiculturele samenleving, gaat het mij aan het hart dat: de patronen niet symmetrisch gelegd zijn. En het aan alle vlakken ontbreekt van een Amsterdams/LHBTQI karakter. Ik vind het gebrek aan deze bovenstaande karakters stuitend

Helene

Natuursteen is een hype. Je ziet het ook veel in tuinen. Het is te glad, te grijs. En het past niet bij ons land. Wij zijn een land van hardgebakken tegels of eerlijk beton. Ik waardeer de poging om het station te upgraden maar ben hier geen liefhebber van.

Jan Pieterse

Denk eens aan mensen met een loop bespreking en of gebruik moeten maken van een rolstoel etc. Wie heeft dit bedacht 😪

Saskia Blaas, Zuidasdok

Dag Jan, help me even, waar gaan we de fout in? We hebben nu ook al tegels met geleidetegels. Er komen nu alleen andere, grotere tegels ook weer met geleidetegels.

Rianna

Tip: vraag ook eens advies aan mensen met een beperking in de breedste zin. En geef ze ontheffing van de mondkapjesplicht op het station voor het doel van testen.

Silvie

Helemaal mee eens . Vraag ook aan de mensen met een audiovisuele beperking! Zij delen ook mee in de maatschappij!