skip to main content
Sloopwerkzaamheden op het Zuidplein dit weekend

We verwijderden afgelopen week de boom pal naast het glazen windscherm in de zuidwesthoek van het plein. Het verwijderen van de bak waarin de boom stond lukte alleen niet zoals gepland, en daarom gaan we deze nu slopen. Op zaterdag 4 maart is daarom vanaf 9 uur ’s ochtends een paar uur lang het geluid van een sloophamer te horen op het Zuidplein, naast de ingang van het station. Het werk is nodig om op die plek de ondergrond vrij te kunnen maken voor de bouw van de noordelijke snelwegtunnel in de toekomst.

Slopen in plaats van hijsen

We hebben geprobeerd de boombak van zijn plek te hijsen, maar daarvoor bleek de bak te groot en de constructie niet geschikt. En er is niet genoeg ruimte voor een grotere hijskraan. Wat overblijft is ‘jekkeren’; het stuk hakken van het beton met een sloophamer. We plaatsen spatschermen om voetgangers tegen wegschietend steen te beschermen en ook is er een verkeersregelaar aanwezig. Het werk doen we dit weekend, omdat de straat al open ligt en we dit zo snel mogelijk weer moeten herstellen. Daarbij komt dat de kantoren die er direct naast liggen te veel last van het geluid zouden hebben als we dit doordeweeks zouden doen. De woningen rond de Prinses Irenestraat liggen op grotere afstand van het werk, maar toch verwachten we dat het werk daar te horen zal zijn. Het werk begint om 9.00 uur en is rond 13.00 uur gereed. Op maandag 6 maart maken we de straat weer dicht, de hekken blijven nog even staan.

Waterleiding verleggen, damwanden aanbrengen

Onder de boombak bevinden zich luchtkanalen van het ventilatiesysteem van de parkeergarage van het World Trade Center Amsterdam (WTC). De uitblaasopening van dat systeem is nu nog weggewerkt in het windscherm naast het restaurant Wagamama. Zowel het windscherm als het ventilatiesysteem zitten de toekomstige bouw van de noordelijke snelwegwegtunnel van Zuidasdok, die vlak voor station Amsterdam Zuid komt, in de weg. WTC eigenaar CBRE gaat later dit jaar aan de slag met het aanpassen van het ondergrondse ventilatiesysteem. Maar daarvoor moet Waternet eerst een waterleiding in het gebied verleggen. Dat neemt zo’n twee à drie weken in beslag. De datums zijn nog niet bekend. Pas na het verwijderen van de waterleiding kan de aannemer van CBRE damwanden de grond inbrengen om een bouwkuip te maken. Vanuit de bouwkuip wordt vervolgens het ventilatiesysteem aangepast. Deze werkzaamheden zullen naar verwachting in de zomer plaatsvinden.

Tunnel Zuidasdok

De A10 Zuid brengen we in het centrum van Zuidas onder de grond. Op die manier kan station Amsterdam Zuid uitgroeien tot een openbaar vervoerknooppunt voor trein, metro, bus en tram. Aan de noordkant van het station ontstaat ruimte voor een busstation en groen. Aan de zuidkant komt op het dak van de tunnel een tramstation.

Geef uw mening