‘We zijn eigenlijk met een kunstwerk bezig.’ Hoofduitvoerder Ron Janssens loopt zichtbaar te genieten op de bouwplaats van het Van der Valk hotel. Hij heeft al een lange bouwgeschiedenis in Zuidas – zo was hij erbij toen de Symphony-torens werden neergezet. Ook voor hem is de manier waarop dit hotel wordt gebouwd nieuw. ‘Normaal gesproken stort je betonnen vloeren met onder en boven wapening, maar dat maakt vloeren dik. Dat is niet erg als ze daarna uit het zicht verdwijnen, maar dat gebeurt bij dit hotel niet.’ Om esthetische redenen moeten de vloeren dun zijn. In plaats van traditionele bewapening gaan er nu spankabels het beton in. Die kabels worden aangespannen als het beton op sterkte is. Zo ontstaat een supersterke vloer, slank en in het zicht door de volledig glazen gevel. De naspanning is een techniek die in Nederland vrij onbekend is. ‘Ook voor de jongens hier. Mijn onderaannemer Van Muijen Bouw heeft hier mede zijn nek voor uitgestoken. En gelukkig hebben we Billy’, zegt Janssens. Billy is uit Australië overgevlogen, omdat deze bouwtechniek daar wel vaker wordt toegepast.
‘Prachtig stukkie betonwerk’
De vloer is niet alleen fragiel, maar moet voor de 4 parkeerlagen boven de grond ook spiegelglad worden afgewerkt. De grillige vorm is nu al goed herkenbaar, onder meer aan de vlijmscherpe hoeken in de vloeren. Zo’n 40 bouwvakkers zijn er momenteel aan het werk. Ze zetten ondersteunende steigers neer, waarop balken worden geplaatst. Bovenop die balken spijkeren ze houten platen en daarbovenop storten ze het beton. Een tijdrovende klus. ‘Een prachtig stukkie betonwerk voor het nageslacht”, zegt Janssens. ‘We doen dit tot de zevende verdieping met uiteindelijk een vloer van 900 mm dik, daarna bouwen we met prefab beton de zevende tot de veertiende bouwlaag.’
Indrukwekkend uitzicht
Op de begane grond van het hotel komt horeca met de entree van het hotel. Daarboven vier parkeerlagen. Die konden niet onder de grond, omdat daar enorme hoeveelheden kabels en leidingen liggen, zowel van energiebeheerder Liander als telecombedrijf KPN die beide pal naast de bouwplaats zijn gevestigd. Bovenop de parkeerlagen komen de vijfde en zesde verdieping, met onder meer restaurants. Vanaf de zevende verdieping komen de kamers. Het hele bouwwerk wordt uiteindelijk 55 meter hoog. ‘De kamers kijken boven het talud van de A10 uit. Vanuit de kamers wordt het best een indrukwekkend uitzicht. Maar ook vanaf de weg, met al het glas en de vloeren in het zicht’, zegt Janssens.
Snel de lucht in
Maar vooralsnog is het precisiewerk daaronder gaande. Het gebouw is gevorderd tot en met parkeerlaag 3, het uit timmeren van de vierde verdieping vindt nu plaats. Volgens de planning moet in maart 2019 de zevende verdieping zijn bereikt. ‘Daarna gaan we heel snel de lucht in. Binnen een half jaar moet de ruwbouw klaar zijn.’ Als het goed is kan Van der Valk in de zomer van 2020 de eerste gasten verwelkomen.
Artikel delen:
Geef uw mening
het zal vermoedelijk wel aardig worden maar nooit klaar zoals de direct wenst, dat zijn immers maar bar weinig gebouwen, wellicht vallen de buren in de prijs voor een openings borrel ??
laat maquette en visuals zien van het ontwerp. ontwerp collages van architectuur en interieur.
Zie artikel hieronder.