skip to main content
Houten hoofdkantoor voor BNP Paribas en Arcadis

De kavel op de hoek van de Parnassusweg en de Claude Debussylaan bleef jarenlang – als laatste stukje van het hart van Zuidas – onbebouwd. Sinds enkele maanden is er ineens bedrijvigheid te zien op de zogenaamde Boogkavel, die is ‘vernoemd’ naar de boog die de Amstelveenlijn er tot 2019 maakte richting station Amsterdam Zuid. Bouwcombinatie Visser & Smit Bouw en Homij is hier begonnen met het bouwen van de fundering van The CubeHouse, die deels bovenop de bestaande Mahlergarage wordt aangelegd. ‘Bovengronds is er nog weinig te zien, maar ondergronds is er van alles gaande’, zegt bouwplaatsmanager Arnold Petermeijer.

Logistieke uitdaging

We spreken Petermeijer in een kleine pipowagen, want op dat moment is de keet die de aannemer op het terrein heeft neergezet nog niet in gebruik. ‘Elke vierkante meter telt hier’, lacht hij. ‘Aan de ene kant grenst de kavel aan het werkterrein van Zuidasdok (waar wordt gebouwd aan de nieuwe reizigerspassage voor station Amsterdam Zuid, redactie). Aan de andere kant is daar de drukke Parnassusweg en we zitten ook nog eens pal naast kantoorgebouw The Rock.’ Dan wijst Petermeijer naar beneden. ‘De Mahlergarage hieronder moet open blijven terwijl we daarbovenop de fundering bouwen. En vergeet de aanvoer van materialen niet in dit drukke stuk Zuidas. Je kunt wel zeggen dat dit project logistiek gezien een flinke uitdaging vormt.’

Boogkavel vanaf de Parnassusweg

75 procent bio-based materiaal
De constructie van The CubeHouse bestaat voor 75 procent uit bio-based materiaal en de toepassing van circa 13.000 m3 hout draagt bij aan de opslag van maar liefst 9.000 ton CO2. Duurzaamheid gaat hand in hand met energie-efficiëntie in The CubeHouse. Zonnepanelen geïntegreerd in het dak en de gevel genereren jaarlijks ruim 138.000 kWh, wat overeenkomt met 80 procent van het verwachte energiegebruik van het gebouw. Het hemelwater wordt op het dak opgevangen en opgeslagen, terwijl het grijswatersysteem regenwater benut voor het spoelen van toiletten en de irrigatie van de groene daktuin.

Artist Impression The CubeHouse

Betonconstructie

Petermeijer verwacht tot de zomer 2024 nodig te hebben voor de bouw van de fundering en de plint (begane grond) van The CubeHouse, welke uit een betonnen constructie bestaat. De afgelopen periode zijn er onder andere uitstekende delen van het dak van de Mahlergarage vermorzeld, en is de ondergrond vrijgemaakt van kabels en leidingen. Vanaf half januari begint de aannemer met het (trillingsvrij) boren van funderingspalen en het maken van poeren (ondersteuningsconstructie van beton). Ook moeten in de Mahlergarage bestaande kolommen worden opgedikt, omdat ze straks een groter gewicht te dragen krijgen. ‘Op de begane grond bouwen we straks schuine kolommen die taps toelopen’, zegt Petermeijer als hij op zijn beeldscherm naar een impressie van het gebouw wijst. ‘De betonconstructie wordt in het werk gestort, niets is prefab. Dat neemt relatief meer tijd in beslag.’

Legopakket

De overgang van de begane grond naar de eerste verdieping wordt gemaakt met een 60 ton wegend stalen spant, dat in delen wordt aangeleverd en ter plekke in elkaar wordt gezet. ‘Vanaf de eerste verdieping begint de houtbouw, dan wordt het een soort legopakket’, legt Petermeijer uit. ‘Het hout komt in kant-en-klare delen van een leverancier in Oostenrijk, tegen die tijd zullen er zo’n 4 à 5 vrachtwagens per dag aanrijden.’ Vloeren, kolommen en balken: vrijwel alles in The CubeHouse wordt straks opgetrokken uit het zogeheten Cross Laminated Timber, ofwel kruislings verlijmde lamellen van vurenhout. Petermeijer: ‘In het midden zorgt een betonnen kern voor de stabiliteit. Dat wordt een soort superkolom die we bouwen met klimbekisting. Hierin komt ook de lift.’

Alles is licht in The CubeHouse

The CubeHouse klimt uiteindelijk op tot dertien verdiepingen en krijgt een gevel van aluminium elementen die simpel in elkaar te klikken zijn. ‘Die hebben uiteraard heel veel glas. Het wordt in meerdere opzichten een licht gebouw: vanwege de houtbouw blijft The CubeHouse licht in gewicht, en vanwege het glas van de gevel komt er veel daglicht binnen. Het houten skelet van het gebouw zie je er straks aan alle kanten echt goed doorheen.’

Artist Impression The CubeHouse

Partijen en planning
The CubeHouse is ontworpen door het New Yorkse architectenbureau SO-IL. Het kantoorgebouw van ca. 16.360 m2 krijgt een openbare daktuin en een ruime overdekte fietsenstalling. The CubeHouse is BREEAM Excellent en WELL Gold gecertificeerd. Advies- en ingenieursorganisatie Arcadis en BNP Paribas verhuizen met hun hoofdkantoor naar verwachting eind 2025 naar The CubeHouse, dat is aangekocht door a.s.r. real estate voor het ASR Dutch Mobility Office Fund.

Geef uw mening

T.

Helemaal eens met Aron. Echt geen toegevoegde waarde voor Zuidas, geen verbinding met omliggende gebouwen, niks. En qua plinten niet geleerd van vroegere fouten in dit gebied. Erg jammer, wat een gemiste kans voor de Boogkavel.

Aron

Ik heb de bouwtekeningen ingezien (vergunningaanvraag) en daar stonden geen hellingbaan op. Ook nergens te zien op de renders. Zeer vreemd. Caroline, kan je ook beloven dat de rest van de gebreken aan dit ontwerp vals zijn weergegeven op de renders en bouwtekeningen? Dat er eigenlijk stiekem toch wél een goede plint komt en niet eentje die eruit ziet alsof het bij net als de omgeving in 2004 in aanbouw ging? Weer zo'n gebouw dat aan drie kanten niks toevoegt aan een hoogstedelijke omgeving. 100% glaslobbywand slaat de straat dood. En ik las iets over een museum maar ook dat is een functie die precies 0 toe voegt aan een plint. Kijk maar even bij Akzonobel hoe het niet moet. Er wordt telkens door de Zuidas-directeuren op presentaties gehamerd op de fouten uit het verleden waar lering uit is getrokken, primair de plinten, die Zuidas in nieuwe projecten aan het herstellen is. Maar juist bij deze AAA-locatie lijkt dat totaal losgelaten. Ik snap dat niet. In Kenniskwartier en Ravel gaat het wel goed als je de tendereisen leest.

Caroline de Vries

Beste Aron, ik ga dit uitzoeken en kom zsm bij je hierop terug. groet Caroline

Ele van der Hoek

Het verbaast me dat de houtbouw uit Oostenrijk wordt aangevoerd; dat doet veel CO2 besparing teniet.

Aron

Erg leuk. Heel duurzaam. Super inclusief. Mag ik erop wijzen dat om dit gebouw een betonnen rand komt van twee traptreden hoog en er nergens een hellingbaan is ingetekend. Beleefd gezegd is dat nogal apart, plat gezegd is dat volkomen idioot. De gehele plint is gewoon ruk te noemen. Lobby achter glas, dat hadden we nog niet op de Zuidas hoor. Die 45-graden kolommen ogen visueel ook niet uitnodigend maar juist streng en in het onderbewuste afschrikwekkend. En de aansluiting op The Rock gaat ook nergens over. De afwerking is een en al armoe troef als je de tekeningen ziet. Het is zeg maar echt alles wat dit gebied en deze locatie NIET nodig heeft. Doodzonde op zo'n prominente locatie aan drie kanten. Maar ja houtbouw. Duurzaam. En leuk en zo.

Caroline de Vries

Beste Aron, Dank voor je reactie. De randen zijn nodig om hoogteverschillen met het omliggende terrein te kunnen overbruggen. Op twee plekken komt een hellingbaan.

Ferry Wienneke

Nooit om 1 minuut over middernacht reageren. Het onderbewuste is dan dominant.