Zuidas Leeft

Speurtocht in Zuidas voor basisscholen

hi speurtocht-op-de-zuidas-voor-basisscholen De Daltonschool uit Amsterdam deed als eerste school de avontuurlijke Zuidas-speurtocht. Met behulp van twee creatieve opdrachten ontdekten 24 leerlingen uit de bovenbouw hun omgeving en leerden ze al spelenderwijs kaartlezen.

‘s Morgens vroeg is het al een drukte van belang in het Amsterdam Zuidas Informatiecentrum. De leerlingen bewonderen er onder meer de enorme maquette van Zuidas. ‘Kijk, daar hockey ik!’ En: ‘Mijn huis staat er ook op!’ Zeker voor deze Amsterdamse leerlingen is zowel de maquette als de metersgrote kaart een feest der herkenning. Toch blijkt met name het kaartlezen soms moeilijker dan gedacht. Want waar kun je nou uit afleiden op welke plek dat ene gebouw staat? De leerlingen zoeken naar aanknopingspunten. Die ene ligt dicht bij de snelweg A10, op de foto staat een gracht afgebeeld.

Zelfstudie

De werkwijze past goed bij de Daltonschool, waar zelfstudie centraal staat. De speurtocht buiten is individueel. In het Amsterdam Zuidas Informatiecentrum is ruimte voor een groepsopdracht. In kleine groepjes bestuderen de leerlingen de maquette van de Zuidas, waarop ieder gebouw op schaal en in gedetailleerde wijze tentoongesteld staat. Ze worden uitgedaagd om kantoorgebouwen als The Edge en The Rock en wooncomplexen als Summertime en Ravel Residence te lokaliseren. Herkennen ze het gebouw op de maquette? En als dat lukt, waar staat deze dan op de grote landkaart die aan de muur is bevestigd?

Ook buiten werd er flink gewerkt
Ook buiten werd er flink gewerkt

Gustav Mahlerplein

Op het Gustav Mahlerplein beantwoorden de leerlingen vragen over wat zij zoal om zich heen zien. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Eén van de Symphony torens is een woongebouw, de ander een kantoorgebouw. Waaraan zie je dit?’* En: ‘Kijk eens goed om je heen naar de mensen. Wat doen de mensen allemaal op het plein?’ De leerlingen lopen enthousiast rond, analyseren het plein en de mensen, en vergelijken elkaars antwoorden.

Denken als omgevingsmanager

Door de opdrachten leren de leerlingen meer over dit bijzondere stukje Amsterdam, waar gewerkt, gewoond, geleefd en gebouwd wordt. Ze krijgen kennis mee van de werkzaamheden van een omgevingsmanager of een aannemer. Door opdrachten over zonnepanelen en fietsparkeergarages leren ze meer over duurzaamheid en mobiliteit.

Doet u ook mee?

Vol enthousiasme gaat iedere leerling aan het einde van de ochtend weg, ieder met een eigen bouwhelm als cadeau voor hun goede inzet. Ook benieuwd naar deze ‘speurtocht voor basisscholen’? Het Zuidas informatiecentrum verwelkomt je graag. Neem contact op met het Amsterdam Zuidas Informatiecentrum, of loop even binnen voor meer informatie.

(*De woontoren heeft bredere ramen dan de kantoortoren, waaraan je de woonfunctie van dit gebouw herkent.)

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

95%Nuttig
18 van de 19 mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel