Bereikbaarheid Duurzaamheid

EBuurthubs in Zuidas, denkt u mee?

Zuidas wil graag, samen met de buurt, elektrisch deelvervoer aanbieden in eBuurthubs. Diederik Basta: ‘We roepen buurtbewoners op om hun mening te geven, zodat wij een eBuurthub op maat kunnen leveren.’

In de eBuurthub vind je fietsen, bakfietsen, scooters of auto’s voor gezamenlijk gebruik. ‘Je kunt dan altijd het vervoermiddel pakken dat het best bij je reis past’, zegt Diederik Basta van het innovatieteam van de gemeente Amsterdam. ‘De bedoeling is dat de ehub door en voor bewoners gecreëerd wordt.’

Aanmelden

Belangstellenden kunnen zich aanmelden voor een online bewonersavond op 7 juli 2020, om 19.00 uur door een mail te sturen naar ebuurthubs@amsterdam.nl met naam en adres. ‘Samen met bewoners willen we dan in kaart brengen aan welke vervoermiddelen behoefte is, zodat we hier in kunnen voorzien’, zegt Basta. Belangrijke voorwaarde is wel dat het vervoer elektrisch is en dat buurtbewoners er samen gebruik van maken en elkaar enthousiasmeren.

In de eBuurthub vind je fietsen, bakfietsen, scooters en/of auto’s. Foto: Kees Winkelman

Voordelen

Er zitten veel voordelen aan een eBuurthub. Basta: ‘Je beschikt altijd over vervoer, maar hoeft er niet de volle mep voor te betalen of over stallingruimte te beschikken. Ook ontlasten ehubs Zuidas, waar het steeds drukker wordt. En daarbij is het duurzaam.’ Bewoners kunnen zelf stemmen welke betaalvorm – bijvoorbeeld een abonnement of juist een ritprijs – hun voorkeur heeft en welke aanbieder daarbij hoort.

Locaties

Amsterdam Zuidas heeft alvast 3 locaties geselecteerd waar de eBuurthubs kunnen komen: aan de Parnassusweg, tussen de rechtbank en de Stadionkade; aan de De Boelelaan, ter hoogte van de Antonio Vivaldistraat; en aan de De Boelelaan ter hoogte van de Lex van Deldenbrug (de brug van de De Boelelaan naar het Gershwinplein).

Reacties

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Geef uw mening

Hou me op de hoogte van reacties op dit artikel

29 juni 2020 | 12:11

Marjoleine Oppenheim

Wat een goed en nuttig initiatief! En fijn dat de buurt / bewoners / gebruikers uitgenodigd is om mee te denken Zou een vierde locatie, ter hoogte van de Beethovenstraat-ingang Beatrixpark nog een optie kunnen zijn? Nu lijken de voorgestelde locaties vooral ten goede te komen aan toekomstige gebruikers rondom de werklocatie – woon locatie Zuidas richting Parnassusweg en Buitenveldert en minder ten goede te komen aan de werklocaties rondom Station Zuid richting kantorencomplexen rondom begin Beethovenstraat en de bewoners/gebruikers rondom juist die locatie
Groet!

Schrijf een reactie
1
+1
1 juli 2020 | 17:02

Saskia Blaas I Amsterdam Zuidas

Dank je wel Marjoleine, goed om te weten dat hier behoefte aan is. Voor nu wordt het lastig er één bij te plaatsen maar zie het als een pilot. Bij groot succes zullen we kijken hoe we ook op andere plekken aan de slag kunnen gaan.

Schrijf een reactie
0
+1
25 juni 2020 | 12:06

Foppe van der Heide

En hoe zit dat dan met de oplaadpunten op de Gustav Mahlerlaan, die zijn per 15 juni allemaal toegewezen aan Amber en Greenwheels? Waar laad ik dan mijn ShareNow, Fetch, Sixt Share op of mijn bezoekers hun elektrische auto? Is hier gewoon een deal gesloten en zijn die plekken naar de hoogste bieders gegaan?

Schrijf een reactie
7
+1
25 juni 2020 | 16:27

Renske |

Beste Foppe, hierbij het antwoord van Diederik Basta: ‘
Fetch, Share Now en Sixt hebben een ‘freefloating-autodeelvergunning’ wat betekent dat ze overal in de stad mogen parkeren tegen een vast bedrag per maand. Zij maken gebruik van openbare laadpalen, net als particulieren. Amsterdam beschikt over het meest dichte laadpunten netwerk ter wereld, dus er is altijd wel een laadpunt vrij.’ Groet, Renske, Zuidas.nl

Schrijf een reactie
0
+1
24 juni 2020 | 16:41

Anna

Weten jullie dat er al ontzettende veel deelplatformen/share hubs zijn op de Zuidas?

We hebben al elektrische deelauto’s, deelfietsen en deelbakfiets (oa via Hely) in het Zuidas gebied. Dit gaat ten koste van daadwerkelijke parkeerplekken voor bewoners/bezoekers waardoor de leefbaarheid juist minder wordt. Hely heeft zelfs 3 parkeerplekken toegewezen gekregen in een van de gebouwen waar de wachtlijst voor een parkeerplek bestaat uit tientallen mensen.

Ook zien we als bewoners dat er wéér twee van de zeldzame plekken op de Gustav Mahlerlaan (de enige plek met bovengrondse) openbare parkeerplekken naar nóg een deelplatform gaan: Amber. Terwijl er ook al een deel-Audi staat en 200 meter verderop twee Greenwheelsplekken. Ook qua fietsen/scooters is er dus al Hely, OV fiets, Felyx en de rode campus fietsen.
Genoeg is genoeg, voordat het een allegaartje en rommeltje wordt aan deelplatformen.

De wildgroei aan deelplatformen levert eerder irritatie en frustratie op dan gebruiksgemak. En dit zeg ik terwijl ik zelf vaak gebruik maak van Hely. Als mensen via een deelplatform willen reizen op en rondom de Zuidas, is die mogelijkheid er al. Waarom nog meer aanbod neerzetten als de vraag minimaal is?

Wat mij betreft kan de gemeente het geld beter besteden aan het vergroenen van de zuidas en zorgen dat snelle pronk auto’s/motoren kids niet meer ‘s avonds de stuipen op het lijf jagen door hun uitlaten te laten knallen.

Schrijf een reactie
12
+1
25 juni 2020 | 09:43

Peter Wessels

Helemaal mee eens Anna

Schrijf een reactie
0
+1
25 juni 2020 | 12:00

David

Helemaal eens met Anna! Het is wel mooi geweest met die wildgroei aan deelplatformen op de Zuidas, het begint er een aardig zooitje te worden. En de vraag ernaar is minimaal.

Schrijf een reactie
0
+1
25 juni 2020 | 12:34

Renske |

Beste Anna, dank voor uw uitgebreide reactie. Hierbij het antwoord van Diederik Basta: ‘We hebben zorgvuldig gekeken welke gebieden in Zuidas hiervoor het meest geschikt zijn. Het uitgangspunt is wel dat openbare parkeerplekken worden getransformeerd naar eBuurthub plekken. Echter doen we dit alleen in gebieden waar de parkeerdruk dat toelaat. Wat betreft het groen, dat is iets wat veel meer mensen willen. Het indelen van de openbare ruimte is een ingewikkelde puzzel. Wij hopen dat door het plaatsen van de eBuurthub bewoners misschien wel hun eigen auto weg kunnen doen waardoor we juist extra ruimte creëren.’ Groet, Renske, Zuidas.nl

Schrijf een reactie
+1
25 juni 2020 | 15:15

Renske, Zuidas.nl

Beste David, hierbij het antwoord vanuit het innovatieteam: ‘Doel van hubs is juist om deelmobiliteit beter te structureren en verrommeling van de openbare ruimte en een grote hoeveelheid verschillende aanbieders te voorkomen.’ Groet, Renske, Zuidas.nl

Schrijf een reactie
0
+1
29 juni 2020 | 10:12

Ferry Wienneke

De prachtige term ‘pronk auto’s’ kan zo in van Dale worden opgenomen. Blij mee.

Schrijf een reactie
0
+1
24 juni 2020 | 15:30

Kimberley

Super goed idee!

Schrijf een reactie
2
+1
25 juni 2020 | 09:13

Marie

Duidelijk verhaal…….. maar waaróm vind jij dit een goed idee?
Want zoals Anna schrijft er is al voldoende aanbod, zelfs verzadiging. Dus ik ben heel benieuwd wat jij dat mist?

Schrijf een reactie
0
+1