skip to main content
Ron Bakker tekent al 25 jaar WTC-vernieuwing

‘Hoewel ik al 32 jaar in Londen woon, is Zuidas voor mij een speciale plek gebleven’, zegt Bakker. ‘Het masterplan voor WTC in 1996 was een van mijn eerste grote klussen. De uitrol duurde acht jaar. Ondertussen kreeg ik meer opdrachten in Zuidas.’ Op dit moment springt de bouw van Tower Ten in het oog, waarvoor Bakker eveneens het ontwerp maakte. En achter de schermen maakt hij schetsen voor een mogelijke uitbreiding van WTC aan het Mathijs Vermeulenpad. ‘Zuidas is een van de spannendste delen van Amsterdam. De ontwikkelingen staan hier nooit stil.’

WTC in 1988...
...en in 2001

Huidige en toekomstige eisen

Bakker vindt het een uitdaging om WTC, dat dateert uit 1985, steeds aan te passen aan huidige en toekomstige (duurzame) eisen. Daarbij staat niet het gebouw centraal, maar WTC als onderdeel van de veranderende Zuidas. ‘Aanvankelijk stond WTC in een niemandsland. Het zag eruit als een gesloten kantoorgebouw: functioneel voor de mensen die er werkten, zonder frivoliteit. Met de komst van beter openbaar vervoerverbindingen vestigden steeds meer bedrijven zich in Zuidas. Het gebied veranderde snel in een business district. De laatste jaren zie je een nieuwe omschakeling, waarop WTC inspeelt: Zuidas ontwikkelt zich van business district tot een volwaardige stadswijk, met ook woningen, cultuur en horeca.’

Architect Ron Bakker

Wuivende grashalm en orgel

Vooral in het ontwerp voor Tower Ten (zie de impressies op de bovenste afbeelding en hieronder) kon Bakker zijn creativiteit kwijt. Voor deze nieuwe toren, die met zijn neus naar de Prinses Irenebuurt en het Beatrixpark is gericht, waren wat zachtere vormen gewenst. Qua hoogte moet Tower Ten een vloeiende overgang vormen van de Prinses Irenebuurt naar de hogere torens nabij de A10. ‘Ik heb me laten inspireren door een wuivende grashalm en een orgel. De grashalm zie je terug in de wat gebogen vorm van de torens, de ‘orgelpijpen’ zijn de buizen die verticaal geplaatst zijn.’

Impressie van Tower Ten

Bestaande casco

De eigenaar van WTC, CBRE Global Investors, wenste dat de uitbreiding zou worden gerealiseerd met gebruikmaking van het bestaande betonnen casco van een van de oorspronkelijke torens. ‘Dat was best moeilijk, bijvoorbeeld omdat de verdiepingshoogte lager is dan we nu bouwen. De hele boel is gestript en de verdiepingen zijn opnieuw ingedeeld. En is er volume op en naast gebouwd.’ Inmiddels is Tower Ten vergevorderd. De oplevering staat gepland voor medio 2022.

Mogelijke plek voor uitbreiding WTC

Kantoor en omgeving

Daarmee zit het er voor Bakker zeker nog niet op. Hij schetst momenteel aan mogelijk drie nieuwe WTC-torens, aan het Mathijs Vermeulenpad (langs de A10). Hoewel het nog niet zeker is dat deze uitbreiding er komt, denkt Bakker dat de nieuwe torens noodzakelijk en wenselijk zijn. ‘Ondanks corona blijft er een tekort aan goed bereikbare, duurzame kantoorruimtes’, meent hij. ‘Wel moeten ze voldoen aan de huidige tijdgeest. Werknemers stellen andere eisen aan hun werkplek dan tien jaar geleden. Het werken staat er niet per se centraal. Ontmoeten, kennisdelen, creativiteit en een fijne omgeving rondom het kantoor zijn steeds belangrijker geworden. Er horen toegankelijke gebouwen bij, waar iedere Amsterdammer zich thuis voelt.’ Die omgeving moet ook een flinke upgrade krijgen. Pal voor WTC bevindt zich straks een van de grootste openbaar vervoerknooppunten van Nederland, met de A10 onder de grond. Dat biedt perspectief. ‘Het Mathijs Vermeulenpad kan een aantrekkelijke straat worden, met terrassen en veel groen. Een straat die naadloos aansluit op het vernieuwde stationsgebied.’

Impressie WTC en Mathijs Vermeulenpad

Transformatie

Bakker voorziet dat de transformatie van Zuidas door blijft gaan. ‘Over 50 jaar speelt werk een veel minder grote rol in ons leven. Ik denk dat we dan meer waarde hechten aan persoonlijk welzijn en persoonlijke ontwikkeling dan aan materiële zaken en status. Het zou mij niet verbazen als tegen die tijd veel kantoorgebouwen in Zuidas een andere functie hebben gekregen. Misschien is het een te romantisch toekomstbeeld, maar wel een beeld dat ik mijn kinderen toewens.’

Geef uw mening

Bert Bus

Als de A10-ZUID eenmaal onder de grond is verdwenen,en de vrijkomende ruimte is opgevuld met tig spoorrails zie ik nog wel uitbreidingsruimte over dat spooremplacement heen (RTL-Z Hudson Yard NYC uitzending impossible engineering 10/6/21).