skip to main content

De nieuwe woonbuurt Ravel komt niet uit de lucht vallen. Zes jaar gelden al presenteerden we tijdens een informatiebijeenkomst een ontwikkelplan (ook wel stedenbouwkundig plan geheten). En in 2016 stelde gemeenteraad een bestemmingsplan vast. Sindsdien is er wel wat veranderd. Zo zag in juli 2017 de Woonagenda 2025 (pdf) het licht. Daarin staat dat iedere Amsterdamse wijk voortaan moet bouwen in de verhouding 40-40-20: 40% sociale huurwoningen, 40% woningen in het middensegment en 20% in de vrije sector. Dit nieuwe beleid had consequenties voor de bouwdichtheid en de bouwhoogte in de woonbuurt Ravel. Daarnaast kwam er in de loop der jaren meer aandacht voor leefbaarheid, duurzaamheid en groen. Dit alles vergde een nieuw ontwikkelplan (pdf) en een nieuw bestemmingsplan. Zo kwam het dat we in april en mei 2020 opnieuw spraken met de bedrijven en bewoners in de omgeving van de nieuwe woonbuurt. Met de directe buren, waaronder AFC, de Kindercampus Zuidas en Ravel Residence (studentenhuisvesting) deden we dat een op een. En een bredere groep belangstellenden informeerden we eind april 2020. Ook organiseerden we een telefonisch spreekuur.

Gezinnen en studenten

Omgevingsmanager Maarten van Ettekoven was nauw betrokken bij het nader informeren van de buren van Ravel. ‘We kregen vooral veel complimenten’, zegt hij. ‘Over de parkachtige uitstraling van deze stedelijke woonbuurt, maar ook over de verbinding die de buurt gaat bewerkstelligen tussen het centrumgebied van Zuidas en het oostelijk deel.’ Maar natuurlijk waren er ook vragen en zorgen. De vragen gingen onder meer over de bouwplanning, over voorzieningen in de buurt en over de woningtypen. De meesten onderschreven het belang van woningen die geschikt zijn voor huishoudens met kinderen, maar er waren ook vragen over studentenhuisvesting. Krijgt die ook een plek in het plan? ‘We realiseren ook kleinere woningen in Ravel, geschikt voor eenpersoonshuishoudens en dus ook voor studenten’, zegt Van Ettekoven. ‘Maar studentenhuisvesting krijgt een zwaarder accent in Kenniskwartier, het deel van Zuidas in de buurt van de Vrije Universiteit. Kenniskwartier wordt een compleet nieuwe wijk waar de academische wereld, innovatieve bedrijvigheid en dus ook studenten en wetenschappers samenkomen.’

Locatie van de nieuwe woonbuurt
YourCaptain Luchtfotografie

Parkeren

De grootste zorgen gingen over parkeren. Ravel wordt een autoluwe buurt waar kinderen fijn kunnen spelen en volwassenen prettig kunnen verblijven. Wat betekent dat voor parkeren, het verkeer, de bevoorrading en de bereikbaarheid? Van Ettekoven: ‘Autoluw werd zeer gewaardeerd, maar hoe krijg je dan je postpakketje? Hoe moet dat met verhuizen? En voor de Kindercampus Zuidas is een kindvriendelijke buurt natuurlijk ideaal, maar hoe gaat het straks met het halen en brengen van kinderen? Allemaal logische vragen. We gaan daar nog naar kijken. Daarvoor hebben we nog de tijd bij de verdere uitwerking van het ontwikkelplan. Natuurlijk zijn er voor de hand liggende oplossingen als beweegbare paaltjes, maar misschien zijn er nog betere.’ Daarnaast waren er zorgen over het beperkte aantal parkeerplaatsen: 500, in twee ondergrondse garages langs de toekomstige Maurice Ravellaan, op een wijk met 1.350 woningen en daarnaast ook kantoren en voorzieningen. Is dat niet vragen om een parkeerproblemen in het nabijgelegen Buitenveldert? Van Ettekoven denkt dat het meevalt. ‘In het algemeen geldt: hoe minder parkeerplaatsen, hoe minder auto’s en dus hoe beter de bereikbaarheid. Wat betreft parkeren weten we dat kantoorpersoneel en bewoners van Zuidas niet of nauwelijks parkeren in Buitenveldert. Dat komt door de parkeerduurbeperking die daar geldt: maximaal 3 uur. Dat maakt Buitenveldert een oninteressant parkeergebied voor werknemers en bewoners van Zuidas. Wel weten we dat bezoekers die korter dan 3 uur blijven hun auto graag in Buitenveldert zetten. Dat gaat ook gelden voor bezoekers aan bewoners en kantoren in Ravel en waarschijnlijk voor mensen die met de auto naar een voetbalwedstrijd van AFC komen. Maar of dat tot parkeeroverlast leidt, is de vraag. Op dit moment kennen de Buitenveldertse buurten die grenzen aan Ravel de laagste parkeerdruk van stadsdeel Zuid: gemiddeld is minder dan 59 procent van de parkeerplaatsen momenteel bezet. Daarnaast onderzoeken we nog of we een deel van de twee parkeergarages openbaar moeten maken. Want ik zie nog wel problemen wanneer op woensdagmiddagen zowel de ouders komen om hun kinderen van de Kindercampus op te halen als ouders die hun kinderen naar voetbal brengen. Dan zou het handig zijn als je het kort parkeren deels kunt oplossen in een van de garages. We vinden dubbelgebruik van parkeerplekken heel belangrijk. Maar dat kan dus alleen als de gemeente beheerder is van een garage aan de Maurice Ravellaan. Daar studeren we nog op.’

Terrassen en winkels

Tot slot was een belangrijke aanbeveling uit de gesprekken met bedrijven, bewoners en omwonenden om in de buurt voldoende ruimte te bieden aan levendigheid. ‘Mensen willen vooral graag horeca met terrassen en winkels. In het ontwikkelplan voor de buurt hebben we daarmee rekening gehouden. Vooral op het centrale buurtplein van Ravel willen we daar ruimte aan bieden. Ook is het de bedoeling dat er een buurtsupermarkt komt. Voor het grotere winkelen kunnen mensen terecht op het Gelderlandplein.’

Geef uw mening

Pinokkio

wellicht kunnen we wat moois verwarchten ,zal nog lang gaan duren , heb idee dat er op de schaduw tekening ook een windmolen gepland is , B&W willen hier op inzetten in/rondom de stad , zelf wonen we elders dus een ander kan er van genieten , a.s. bewoners houdt de zaken goed in de gaten ,aub

Patricia

Fantastisch initiatief, maar wordt er rekening gehouden met ‘ouderen’ (50 ) qua huisvestingsmogelijkheden? Of zijn nieuwe wijken op Zuid niet voor hen😉