De bouw van de nieuwe rechtbank aan de Parnassusweg 280 is al ver gevorderd, vanaf 1 maart 2021 vinden de zittingen plaats. De Amerikaanse kunstenaar Nicole Eisenman maakte voor de nieuwe rechtbank het kunstwerk ‘Love or Generosity’. Dit kunstwerk staat vanaf vrijdag 27 november 2020 op het plein bij de ingang van de nieuwe rechtbank. Bij dit openbare plein, dat door de toekomstige plannen voor Zuidas een centrale rol krijgt in het gebied, hoort een kunstwerk dat recht doet aan het gebouw, de rechtspraak zelf en het publiek.
‘Love or Generosity’
Het kunstwerk ‘Love or Generosity’ beeldt een poortwachter van de rechtbank uit: geen bewaker maar een zachtaardig persoon die even ontspanning en troost biedt. Het beeld is ruim vijf meter hoog waardoor het goed past bij het nieuwe gerechtsgebouw dat tien verdiepingen telt. Ondanks de hoogte van het beeld zorgt de vriendelijke houding van de ‘poortwachter’ ervoor dat het beeld niet afschrikt maar juist aantrekt en nieuwsgierig maakt.
Kunst voor de nieuwe rechtbank
Het is niet zomaar zo dat dit kunstwerk er staat. De ‘percentageregeling beeldende kunst bij rijksgebouwen’ was het startpunt voor de kunst voor de nieuwe rechtbank. In deze regeling staat dat bij nieuwbouw, verbouw of koop van rijksgebouwen door of in opdracht van het Rijksvastgoedbedrijf kunst in opdracht wordt toegepast. Vanwege de toekomstige ontwikkelingen in het gebied rondom de rechtbank en station Amsterdam Zuid, waren wij en het Amsterdams Fonds voor de Kunst betrokken bij deze keuze.
Nicole Eisenman
De maker van het beeld, Nicole Eisenman, is bij het grote (kunst)publiek vooral bekend om haar figuratieve schilderijen waarin ze verschillende stijlen, uiteenlopend van Renaissance schilderkunst tot moderne kunst, toepast. Sinds 2012 manifesteert Eisenman zich ook als beeldhouwer, onder andere met presentaties op de Venetië Biënnale en de Whitney Biennial. In haar werk komen actuele thema’s uit de hedendaagse samenleving naar voren, deze benadert zij met humor en liefde.
Artikel delen:
Geef uw mening
Denk ik ook, een beeld van Ineke van Dijk, de steenzetter, paar nieuwe schoenen, streep op de broek en inplaats van een steen een uiltje in de hand, en je bent er. Had graag iets origineels gezien.
Gaap.
zeker eerst even langs de steenzetter gereden
Wat ik zie is een jonge persoon die zeer geboeid, zelfs bezorgd een nest met een uil, een pijl en een eikel van de grond heeft opgeraapt en bekijkt. Is het nest door de pijl uit een boom geschoten (de uil is niet geraakt)? Dat moet wel, anders moest het nest niet opgeraapt worden. Een nest hoort in een boom. Hier ligt gevallen natuur kwetsbaar in een mensenhand; de pijl is het vreemde object hierbij. Alles van waarde is weerloos. Wat ik zie is een jonge persoon die zeer geboeid, zelfs bezorgd een nest met een uil, een pijl en een eikel van de grond heeft opgeraapt en bekijkt. Is het nest door de pijl uit een boom geschoten (de uil is niet geraakt)? Dat moet wel, anders moest het nest niet opgeraapt worden. Een nest hoort in een boom. Hier ligt gevallen natuur kwetsbaar in een mensenhand; de pijl is het vreemde object hierbij. Alles van waarde is weerloos. Uit dit gebaar van een bij de uil vergeleken machtige figuur spreekt ‘love or generosity’, zorg, liefde en grootmoedigheid. Het is een machtig mooi beeld. Dit beeld past uitstekend vóór een rechtbank, de laatste instantie waar in een zorgzame samenleving onrecht, misbruik van macht behandeld en hersteld moeten worden. Natuur is onze habitat, of we dat willen of niet. Zorgen we niet goed voor onze habitat, voor onze wereld, dan gaat het mis. Klimaatverandering is ons werk, onze verantwoordelijkheid, onze schuld. Alleen wij kunnen daar ook iets aan doen. Niet de uilen of de eikeltjes. We hebben net gezien in de Toeslagenaffaire dat ook de rechtspraak zich kan vergissen en gedreven door tijds- en personeelsdruk zich kan laten leiden door algoritmen waarin met de mens, de omstandigheden geen of niet voldoende rekening is gehouden. Het gaat bij rechtszaken vanzelfsprekend ook over wetten, regels en verdragen, maar ook om mensen en onze toekomst.
Best leuk beeld. It has a New York feel. Nederland heeft ook goede jonge kunstenaars die belangrijke opdrachten kunnen gebruiken.
Weggelopen uit een conference van Freek de Jonge; "Constand wil constant een kontstand".
Het doet me denken aan het 4,5 meter hoge beeld 'Boy' van de Australische kunstenaar Ron Mueck uit 1999 dat te zien is in het ARoS museum in Arhus, Denemarken.
... een liefdevol beeld dat juist op deze plek van macht en gezag een passend (monumentaal) is.
Afschuwlijk en dystopisch beeld. Dit beeld moet en zal verwijderd worden.
Mooi maar werkelijk totaal misplaatst. Laten we de rechtspraak in Nederland vooral niet te serieus nemen, en een beeld plaatsen dat oorspronkelijk was bedoeld voor een bibliotheek of lagere school. Dezelfde commissie gaat zich vast nu buigen over een nieuw 'frivoler' Nationaal Monument op De Dam.
Heel mooi beeld. Maar ik vind het echt niet passen op deze plek. Gaat vast nog gedoe opleveren in de toekomst.
Waarschijnlijk is dit een record voor grootste Adidas broek
Vreselijk vind ik dit beeld, qua vorm. En qua bedoeling die niet uit de vorm blijkt. Recht spreken gaat niet over Love en Generosity. Waarom is het wijze uiltje geketend? Eerbied voor en vertrouwen in de rechtstaat, daar zou dit plein aan kunnen bijdragen met een rustige uitstraling. En jammer dat het belastinggeld niet naar een Nederlandse kunstenaar is gegaan.
Vooral dat laatste inderdaad. Want reken maar dat dit beeld iets met 5 nullen heeft gekost.
Mooi zo’n groot beeld op deze plek. Toegankelijk beeld ook passend bij een rechtbank die er voor iedereen is, en contrastrijk met de strakke architectuur. Goed dat het rijk een percentage regeling heeft!
Mooi beeld zo prominent op het plein
Prachtig!
wel een leuke schoen om rond sinterklaas bij de kachel te zetten.
Super
GEWELDIG!!