skip to main content
Garage onder A10 Zuid verder gesloopt

De Atrium-garage, aan de Eduard van Beinumstraat, is al jaren buitengebruik, maar nog niet helemaal verwijderd. Dat kan ook niet zomaar, omdat de A10 erboven loopt. De tweelaagse garage doet daarmee nog dienst als fundering. Toch gaan we het resterende bouwwerk, 144 meter lang en 21 meter diep, in fases slopen. Hier komt namelijk de toegang van de tweede reizigerspassage die we bouwen, de Brittenpassage. Het werk dat we nu uitvoeren is het slopen van de vloer tussen de twee parkeerlagen.

Dakdelen

Een groot deel van het dak voor deze nieuwe passage is inmiddels in delen gebouwd. Tussen 5 en 14 augustus schuiven we nog twee enorme dakdelen naar hun plek. Het laatste (zevende) dakdeel van de nieuwe Brittenpassage moet komen onder het meest noordelijke metrospoor (waarover de metro’s 50 en 51 rijden richting Isolatorweg). Dit dakdeel bouwen we tussen de metrosporen en schuiven we volgens de huidige planning in de zomer van 2024 onder het metrospoor.

Damwand aanbrengen

Tot die tijd moet er nog veel gebeuren. Het loodzware dakdeel heeft uiteraard zeer stevige steunpunten nodig. Om die te kunnen bouwen, brengen we eerst damwanden in de grond aan. Aan één kant van het betreffende metrospoor – de zuidkant – hebben we die damwand al gemaakt. In september 2023 bouwen we een damwand aan de noordkant: tussen het metrospoor en de A10. Om de damwandplanken in de grond te krijgen, plaatsen we groot materieel op de A10. Daarom gaat de A10 Zuid in de richting van A4 Schiphol/Den Haag en de A10 West in september 2023 twee weekenden dicht.

Sloop vloer garage

Als aan beide zijden van het metrospoor damwanden zijn aangebracht, verbinden we die twee met elkaar door zogeheten ankerstangen: horizontale ijzeren buizen die ervoor zorgen dat beide damwanden stabiel blijven als we de bouwkuip hebben uitgegraven. De oude Atrium-garage ligt nu nog in de weg om deze horizontale ankerstangen aan te brengen. ‘We kunnen niet die hele garage slopen, want dan zakt de A10 in’, zegt Stephan Keizer, hoofduitvoerder van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid die de klus moet klaren. ‘Door de vloer van de eerste verdieping van de garage te verwijderen, kunnen we wel de ankerstangen met materieel aanbrengen.’ De voorbereidingen voor deze sloop zijn inmiddels in volle gang. Keizer: ‘Je kunt je voorstellen dat we die vloeren er niet met een sloopkogel kunnen uitslaan. Er rijdt verkeer overheen, dus alles moet heel voorzichtig. We hebben die betonnen vloeren inmiddels ingezaagd. In de eerste week van augustus rijden we er met karretjes naar binnen die we op afstand besturen. Ze duwen de liggers waaruit de vloer bestaat een beetje omhoog en rijden die dan naar buiten. We voeren die liggers af naar ons werkterrein op de Eduard van Beinumstraat. Daar slopen we ze tot brokstukken die kunnen worden getransporteerd.’

Volledig gerecycled

Het puin van de Atrium-garage gaat vervolgens naar het bedrijf Urban Mine, in Zaanstad. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het recyclen van slooppuin: het maakt er weer beton van. Sterker nog: van dit beton wordt later het dakdeel gemaakt dat onder het metrospoor komt. Wat nu uit de Atrium-garage komt is daarmee daadwerkelijk circulair. Urban Mine werkt bovendien op een energiearme manier, namelijk met zonne-energie en regenwater. Voor het geproduceerde beton is 80 procent minder CO2-uitstoot nodig dan voor betonproductie op de traditionele manier.

Wat merkt u ervan?

We maken gebruik van de stilst mogelijke technieken. Het verwijderen van de betonnen vloeren en het verwerken tot puin gebeurt met een betonschaar. Tijdens het inzagen van de vloeren maakte de aannemer gebruik van geluidwerende doeken. Deze werkzaamheden duren tot eind augustus, op werkdagen tussen 9 en 19 uur.

Geef uw mening

Artur

Gaaf om te lezen zeg! Mooi dat we op deze circulaire manier te werk gaan, sterk staaltje werk!

Pim

Wat een ingewikkelde en zeer kostbare klus weer. Maar wel leuk om te lezen.