skip to main content

Vanaf eind augustus is Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis, Van Gelder) in ijltempo begonnen met het weghalen van in totaal 50.000 kuub zand onder de A10, metro- en treinsporen. De bouwers zijn intussen al een heel eind – maar graven is lang niet het enige wat ze onderdeks doen. Om de nieuwe Brittenpassage te kunnen ontgraven, zijn aan weerszijden van de passage heel veel damwanden en buispalen de grond in gebracht. Die zijn nodig om te voorkomen dat het zand tijdens het graven naar ‘binnen’ valt. Het aanbrengen was geen sinecure: de buispalen moeten zo’n 23 meter de grond in en de damwanden zo’n meter of 6, terwijl de hoogte in de passage momenteel maar een meter of 3 bedraagt. En toch is het gelukt. ‘In het laatste weekend van november hebben we succesvol de laatste damwanden ingetrild’, zegt Alexander Bor, werkvoorbereider bij Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (BCNZ) trots. ‘Dat betekent dat we een nieuwe fase ingaan met ontgraven. Begin 2024 is de zuidelijke kant van de Brittenpassage op diepte.’

Combiwand van buispalen en damwanden
Brittenpassage buispalen combiwand
Het inbrengen van damwanden in delen van 1,80 meter
Brittenpassage damwanden

Zetting voorkomen

Aan weerszijden van de passage is vanaf de zuidkant tot aan metrospoor M1 (zie kaartje) een zogenaamde combiwand aangebracht. Dat is een gecombineerd systeem van stalen buispalen met damwandplanken, dat zwaarder kan worden belast dan een traditionele damwandconstructie. ‘We moesten zowel de palen als de damwanden in delen van 1,80 meter de grond in drukken. Daarna werd het volgende stuk er bovenop gelast, en zo door tot alles op diepte was.’ Een tijdrovende klus dus, en dan ben je er nog niet, legt Bor uit. ‘De combiwand mag niet naar voren klappen. Achter de damwand zit namelijk een laag grond, waarachter weer de landhoofden staan waarop de dakdelen van de Brittenpassage rusten. Deze grond mag niet inklinken – zetting noemen we dat. Om zetting te voorkomen moeten we de combiwand flink verstevigen, dat is waar we nu mee bezig zijn.’

kaartje Brittenpassage sporen
Groutankers inboren, november 2023
Brittenpassage inboren groutankers

Groutankers inboren

Het verstevigen van de combiwanden gebeurt door het aanbrengen van zogenaamde groutankers. Dat zijn een soort zijwaartse funderingspalen, die in de buispaal worden geboord waarna een mengsel van water en cement (grout) in de grond eromheen wordt geïnjecteerd. Nadat het grout is uitgehard, kunnen de ankers worden aangespannen. Bor: ‘Over de lengte van de combiwanden brengen we twee rijen groutankers aan. Een rij op maaiveldniveau (daar waar de vloer van de passage straks komt), en een rij op 2 meter daarboven.’ De rij op 2 meter is inmiddels aangebracht én aangespannen. Dat geeft de wanden voldoende stevigheid om de rij ankers op maaiveldniveau in te boren. ‘Voor de kerst willen we deze ankers allemaal hebben aangebracht. In de kerstvakantie kunnen ze uitharden, waarna we het laatste deel van de zuidkant kunnen ontgraven.’

Groutankers
In de week van 11 december 2023 boren we gedurende 4 avonden en nachten de rij groutankers op maaiveldniveau in de buispalen. De geluidshinder zal hierbij beperkt blijven.

Brittenpassage dwarsdoorsnede

Nog een paar meter afgraven

Hoe veel verder wordt er nog gegraven, nadat de laatste rij groutankers is aangespannen? ‘Zo’n anderhalve meter onder maaiveldniveau,’ zegt Bor. ‘Als we dat hebben bereikt, kunnen we vanaf daar funderingspalen voor de passage gaan boren.’ Op sommige plekken gaan de bouwers dieper: zo komt aan de kant van de Eduard van Beinumstraat een ondergrondse fietsparkeergarage, en wordt daar zo’n 3 meter onder maaiveldniveau afgegraven. Ook op andere plekken in de passage moet meer zand weg, bijvoorbeeld voor het bouwen van grote funderingspoeren die de kolommen van de passage zullen dragen.

Grondverstening bij de oude Amstelveenboog
Brittenpassage Amstelveenboog

Grondverstening
Onder treinperron 1 en spoor T2-3 (zie kaartje) bevindt zich een plek waar over de lengte van enkele meters geen damwanden of groutankers de grond in zijn gebracht. Dat komt omdat zich hierachter nog restanten van de vroegere Amstelveenboog bevinden, de tunnel waar tot begin 2019 metro- en tramlijn 51 doorheen reed. Wanneer je hier groutankers de grond in zou boren, zou je op de betonnen resten van die Amstelveenboog stuiten. Om hier toch te kunnen afgraven, is iets bijzonders bedacht: grondverstening. We injecteren een verhardende gel in de grond die de zandkorrels aan elkaar bindt. Bor: Op het blote oog zie je er niks van, maar bij het ontgraven zie je het zand rechtop staan.’

Kistdamconstructie bij het meest noordelijke metrospoor
Brittenpassage kistdam dakdeel 7

Niet rucksichtslos naar beneden

Aan de noordkant loopt het met graven nog niet zo’n vaart. ‘We kunnen daar niet rucksichtslos naar beneden, omdat het meest noordelijke metrospoor nog op een kistdamconstructie ligt’, aldus Bor. Die kistdam bestaat uit damwanden aan weerszijden van het spoor, die onder het spoor door middel van grote ankers aan elkaar verbonden zijn. Zo blijft het spoor op zijn plek terwijl er wordt afgegraven. Bor: ‘De kistdamconstructie dankt zijn stabiliteit weer aan een steunberm, dus die moet voorlopig blijven liggen. In de zomer van 2024 gaan we de kistdam verwijderen, waarna we hier ook kunnen afgraven.’ Zodra de eerste damwand van de kistdam is getrokken, gebeurt er iets bijzonders. ‘Dan ontstaat de eerste doorgang van noord naar zuid. Op die dag moet ik erbij zijn. Ik wil dolgraag als eerste door de nieuwe Brittenpassage lopen.’

Geef uw mening

Herman Stiekema

Zou het een optie zijn om een webcam in de Brittenpassage op te hangen. Het is zo interessant om de werkzaamheden te volgen! De verslagen zijn al prima, maar live meekijken voelt nog beter:)

Imce, Zuidasdok

Beste Herman, Wat leuk dat je zo enthousiast bent. Binnenkort komt er een beeldverslag op de website met een timelapse van het werk dat we afgelopen maanden in de Brittenpassage hebben gedaan. Het is niet live, maar wel een kijkje in de keuken van de Brittenpassage. Ik hoop dat dat ook een goed gevoel geeft. :-)

HH

We hadden beter de Boelelaan een jaar als A10 gebruikt. Dat sporen niet bruikbaar zijn is het OVee wel gewend. Was je allang en beter klaar geweest.

Voltaire

kennelijk zijn er ambtenaren die nooit op Schiphol komen om met vakantie te gaan , deze heren hebben totaal geen interesse in de roltrap , wellicht worden ze nog met een speciale taxi direct naar de vliegtuig trap gereden , een schande !! het is maar weer afwachten wat ze verder nog aan onzin verzinnen

Imce, Zuidasdok

Beste Voltaire, Zie onderstaande reactie van ProRail of lees de website: https://www.prorail.nl/projecten/multimodale-knoop-schiphol

Jozias

Mijnheer Voltaire, in het onvolprezen Candide leert u ons dat er in deze wereld maar weinig reden tot optimisme is. Als u hier nu toch ook zelf eens lering uit zou trekken, dan zou u dat, zeker wanneer het over stationsroltrappen gaat, een hoop frustratie schelen. Dat gezegd hebbende, heb ik nog een onverwacht optimistische noot, in de afgebouwde Brittenpassage zult u straks gewoon de roltrappen naar de perrons kunnen nemen.

bob happy

Hoop toch echt dat er weer roltrappen zullen komen. Ze zijn se nu ook aan het weghalen op Schiphol. Lekkere actie - ga nu al met de uber - want dit werkt dus echt niet als je met koffers bezig bent. Ook geen zin om 20 minuten voor gebrekkige liften te gaan staan. De fysio Nederland heeft een sterke lobby om dit gedaan te krijgen, of er is een pas afgestudeerde student met 0 ervaring of inzicht opgezet. Eén ding wel mooi... steeds minder mensen willen van schiphol gebruikmaken en Nederland wordt ook door toeristen natuurlijk vermeden. Deze "britten passage" is een mooi idee, maar er zullen steeds minder mensen komen om er gebruik van te maken als het zo door gaat.

Imce, Zuidasdok

Beste Bob Happy en Marnix, Ik heb contact opgenomen met ProRail en deze reactie kreeg ik terug: Op station Schiphol is het druk. Crowd controll wordt ingezet vanwege de drukte op de treinperrons. Om de verwachte reizigersgroei op te kunnen vangen, maakt ProRail ruimte door lange hellingbanen (ofwel rolbanden) te vervangen door roltrappen. De trap/roltrapcombinatie is een dubbele roltrap geworden. Om van en naar de treinperrons te komen, is er nog steeds de keuze tussen een lift, de roltrap of de trap. Zie ook de website: https://www.prorail.nl/projecten/multimodale-knoop-schiphol

Marnix

Ik vind het ook een rare en onnodige trend. Het geeft een paar m2 extra op het perron. Niet nodig wmb

HvI

Goede update. Waar komt de (ingang van de) fietsparkeergarage precies? Ten westen of ten oosten van de Brittenpassage?

Imce, Zuidasdok

Beste Hvl, De Brittenpassage krijgt twee nieuwe fietsenstallingen. Bij de opening van de Brittenpassage - uiterlijk 2027) gaat de stalling aan de noordkant (van Beinumstraat) open. Deze is vanaf de Parnassusweg bereikbaar en geeft ruimte aan 2000 fietsen. Na afbouw van het station (2036) komt er een tweede stalling bij aan de zuidwest kant. Daar kunnen 2600 fietsen gestald worden.

Paul van Doornewaard

Heel goed, dat we zo uitgebreid zijn geïnformeerd; de foto's zijn een goede aanvulling op de tekst. Dank voor deze update. N.B. is er al een (voorlopige) plattegrond van de onderdoorgang beschikbaar; niet bedoeld om jullie te controleren, maar gewoon uit belangstelling.

Imce, Zuidasdok

Beste Paul, leuk dat je zo nieuwsgierig bent. Nog even geduld met de plattegrond, komt er zsm aan.