Alle artikelen
Gekozen filters:
Wat gebeurde er in het eerste half jaar van 2017 in Zuidas? Daarover brachten we op woensdag 13 december verslag uit aan de Amsterdamse gemeenteraad. Samengevat: er gebeurde veel. Maar de tweede helft van 2017 was ronduit spectaculair.
Zuidasdok is van plan aanpassingen te doen in het ontwerp van het nieuwe station Amsterdam Zuid. Deze aanpassingen leveren in en om het station verbeteringen op voor de reiziger en eveneens wordt hiermee geanticipeerd op een mogelijke uitbreiding van het aantal sporen.
Zuidasdok neemt aanvullende maatregelen om geluidsoverlast te verminderen en de veiligheid te verbeteren. Bij de Rozenoordbrug over de Amstel komt een extra geluidscherm en bij het knooppunt de Nieuwe Meer een zwaardere vangrail. Met deze maatregelen verwachten we tegemoet te komen aan bezwaren die bij de Raad van State zijn ingediend tegen het Tracébesluit ‘Zuidasdok’.
Waarom krijgt het nieuwe station Amsterdam Zuid geen gesloten overkapping? Die vraag is diverse malen gesteld, onder meer tijdens de informatiebijeenkomsten over het project Zuidasdok.
Het fietspad van de Strawinskylaan was gisteravond even omgedoopt tot een wildwaterbaan. Veel pret beleefden we er echter niet aan. Het water was afkomstig uit een bluswaterleiding die -uiteraard per ongeluk- was beschadigd tijdens onze werkzaamheden. We zijn snel aan de slag gegaan met het oplossen van de situatie.
Afgelopen jaar werd het Gustav Mahlerplein ‘versierd’ door een fleurig bouwdoek. Gekleurde strepen onttrokken de werkzaamheden rondom de nieuwe fietsparkeergarage aan het oog. Inmiddels is de fietsparkeergarage een feit en zijn de bouwdoeken niet meer in gebruik, althans, niet meer op het Gustav Mahlerplein. Maar we hebben ze niet weggegooid, sterker nog, ze hebben een tweede leven gekregen… als tas. De organisatie Verdraaid Goed maakt onder de noemer Beat the Bag tassen van bouwdoeken en bannermateriaal. Het resultaat: vrolijke beachbags. En we geven er drie weg.
‘Kilometers kabels en leidingen, hier onder de grond? Daar wist ik niets van.’ Dat zegt de jonge vrouw die haar oppaskind komt ophalen van de school aan de Prinses Irenestraat. En ze is niet de enige. Wie je het ook vraagt – de zakenman op weg naar het station, de motoragent die staat te wachten op de hoek van de Minervalaan – ze hebben geen van allen van de MENZ-ring (Masterplan Energie en Nutsvoorzieningen Zuidas) gehoord. En dat is ook niet zo gek, want deze ring van ondergrondse kabels en leidingen ligt – heel verrassend – niet in het zicht. Na twee jaar is het werk onlangs afgerond.
Het Tracébesluit Zuidasdok (wijziging 2016) is 10 november vastgesteld. Dit is een aanpassing op het in maart door de minister van Infrastructuur en Milieu vastgestelde Tracébesluit Zuidasdok.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.