skip to main content
Bouwen van Crossover is heuse balanceeract

We staan voor wat de ingang van het multifunctionele Crossover moet worden. Paul Spaargaren, projectleider bij aannemer BAM, kijkt omhoog. Boven ons zien we geen blauwe lucht, maar de vloeren van de eerste kantoorverdiepingen van het gebouw. De kantoortoren van Crossover leunt namelijk speels over de ingang van het complex. ‘Dat noemen we een overkraging’, aldus Spaargaren. Het oogt hiervandaan nonchalant, eenvoudig bijna. Toch is het bouwen van zo’n overkraging een heuse balanceeract, zegt Spaargaren. ‘We hebben een ingenieuze staalconstructie moeten bouwen die de krachten goed verdeelt. Enerzijds heb je stevigheid nodig, maar je wilt ook licht kunnen bouwen. Het staal mag namelijk niet doorbuigen.’

Spannende mix aan functies

Binnen Kop Zuidas vormt Crossover inmiddels een mooi ensemble met het naastgelegen Terrace Tower. Maar de functie van Crossover is een heel andere: het gebouw krijgt naast de negen kantoorverdiepingen aan de ene kant, zes woonverdiepingen aan de andere. In de verdieping op de begane grond – die het kantoordeel met het woongedeelte verbindt – komen horeca en ruimte voor maatschappelijke voorzieningen. Van de 120 sociale huurwoningen in Crossover zijn er 60 voor startende studenten en 60 voor statushouders. Eerder berichtten we al uitgebreid over dit concept. Ook komen er 10 koopappartementen in het complex.

De kantoortoren

Niet rechttoe rechtaan

Wanneer we in de woontoren staan, valt op dat ook hier al flinke voortgang is geboekt. Van de in totaal zes woonverdiepingen is het grootste deel al gebouwd. In tegenstelling tot het kantoorgedeelte, is voor het woondeel een betonconstructie gebruikt. ‘Qua bouwtechniek is dit deel van het gebouw minder ingewikkeld. Toch wordt het ook niet rechttoe rechtaan’, zegt Spaargaren. ‘Het woondeel verspringt op verschillende plekken, waardoor het aan iedere kant anders oogt. Verrassend, speels. Aan de zijde van de Gaasterlandstraat krijg je drie woonlagen, aan de kant van de A10 worden dat er zes.’ Spaargaren loodst ons over een galerij van een van de woonverdiepingen. De kozijnen zitten er al voor een groot deel in en hier en daar zien we zelfs de scharnieren voor de voordeuren al zitten. Wanneer Spaargaren bij een van de woningen naar binnen stapt, loopt hij de ruimte rond. ‘Kijk, hier komt de badkamer. Een wc, hier een keukentje. De woningen zijn compact, zo’n 27 vierkante meter per stuk. Maar alles zit erin – het is slim ingedeeld.’

Bakstenen uit gerecycled afval

Eenmaal weer op de galerij kijken we uit op een soort binnenplaats. Deze staat nu nog volgebouwd met steigers, maar zal in een later stadium transformeren tot een groene patio. Daarmee wordt het overigens niet de enige groene ruimte in, of beter gezegd op Crossover. Op de daken van de verspringende delen in het woongedeelte komen stadstuintjes die toegankelijk zijn voor de bewoners van het pand. De kantoortoren krijgt per verdieping zelfs een ruim terras, en ook op de verdieping die de twee delen met elkaar verbindt komt veel groen. ‘Die verschillende terrassen dienen mede als buffer en opslagplaats voor water’, zegt Spaargaren. ‘Er zit veel aandacht in de details die bijdragen aan de duurzaamheid van het gebouw. Zo krijgt de gehele gevel stenen die speciaal voor Crossover gebakken worden. Ze bestaan voor meer dan de helft uit gerecycled afval. Denk aan keramiek afkomstig uit oude toiletten, dakpannen en tegels.’

Duurzaamheid

Niet voor niets streeft Crossover naar de hoogst haalbare BREEAM-score, het vijfsterren Outstanding-certificaat. Zo’n label is in Nederland uniek voor een multifunctioneel gebouw – meestal zijn het kantoren die zo’n hoge score behalen. Dat betekent dat er ruimte is voor groen, maar ook voor veel daglicht en een uitstekende luchtcirculatie. ‘Ook in de bouwfase gaan we zo duurzaam mogelijk te werk’, zegt Spaargaren. ‘Zie je de slagboom daar, bij de ingang van de bouwplaats?’ Hij wijst naar zo’n vijftig meter verderop, waar vanuit een kleine keet de slagboom bediend wordt. ‘Van ieder transport dat de bouwplaats op of af rijdt, houden we netjes de CO2-uitstoot bij.’

Planning en cijfers

De bouw van Crossover is gestart in februari 2021. Naast 120 sociale huurwoningen en 10 koopwoningen, krijgt het gebouw zo’n 9.000 vierkante meter aan kantooroppervlakte. Op de benedenverdieping is 453 vierkante meter gereserveerd voor horeca en 537 vierkante meter voor maatschappelijke voorzieningen. In de ondergrondse parkeergarage is plek voor zo’n 80 auto’s, waaronder deelauto’s van de toekomstige bewoners. Naar verwachting is de oplevering in het voorjaar van 2023.

Geef uw mening

fred

IRIS, allemaal mooi beschreven , nu afwachten wat de werkelijkheid gaat worden , een woning van 27mtr is wel verdraaid klein en dan wordt die prijs zeker 800euro??? zal weinig animo hebben , wat gaat de horeca worden is daar al meer over bekend : een junk food of een aardig rest ?? Ik kijk uit op de bouw , zie inderdaad vordering maar alles naar wens verloopt kan ik niet zien , als we niet opletten zitten er straks vluchtelingen in en die krijg je er niet meer uit !

Marlies | Amsterdam Zuidas

Beste Fred, de 120 woningen zijn sociale huurwoningen voor starters en statushouders. In dit artikel lees je meer over dit bijzondere concept: https://zuidas.nl/blog/2021/10/11/iedereen-welkom-in-gebouw-crossover/. Op dit moment is nog niet bekend welke horeca-ondernemer in Crossover komt. Dat volgt in een later stadium.