skip to main content
Oog in oog met de entree van de Brittenpassage

De zuidelijke entree van de Brittenpassage, die tussen 2027 en 2036 dienstdoet, is direct te herkennen aan de grote blauwe constructie boven de ingang – net zoals nu het geval is boven de bestaande Minervapassage. Hij is te bereiken via een stenen plein, met daarop een groen perk afgezet met houten palen. Ook ruimen we genoeg plek in voor het stallen van fietsen. Aan de noordzijde van de Brittenpassage, in de Eduard van Beinumstraat, komt een vergelijkbare entree.

Klaar voor gebruik

De Brittenpassage is bij de opening in 2027 van binnen volledig klaar voor gebruik, met in de passage onder andere winkels, (rol)trappen, liften, een ticketservice en een interne fietsenstalling voor 2.000 fietsen met toegang vanaf de Parnassusweg. Zo blijft station Amsterdam goed bereikbaar – ook als we de bestaande Minervapassage flink gaan verbouwen.

Tijdelijk karakter

De binnenkant van de passage is dus vanaf 2027 gereed, maar de entree van de Brittenpassage (vanaf het plein tot enkele meters na de toegangspoortjes) heeft een tijdelijk karakter. Zo herbergt de gele wand aan de voorkant van de passage, links naast de ingang, de komende jaren ruimtes voor stationspersoneel en installaties. Die verhuizen uiteindelijk naar een plek in de nog aan te leggen plint tussen de passages in.

Fietsenstalling

De fietsenstalling aan de andere kant, naast het groen, is een aanvulling op de inpandige stallingsplekken. De stalling in de buitenlucht verwachten we hard nodig te hebben totdat in de toekomst ook de tweede inpandige fietsenstalling (2.400 plekken) gebouwd is – precies achter de gele wand waar eerst de tijdelijke ruimtes komen. De hele gevel groeit uiteindelijk ook nog eens een stuk richting het plein. Met een volledig nieuwe look voor zowel de entree als het plein.

Impressie definitieve zuidelijke entree met plint tussen de passages

Definitieve entree na oplevering A10-tunnel

Maar waarom bouwen we niet direct een entree zoals hij bedoeld is? Dat heeft te maken met het ondergronds brengen van de A10 in de A10-tunnel, waarvoor de werkzaamheden zeer waarschijnlijk starten in datzelfde jaar 2027 en in 2035 klaar zijn. Nu is het zo dat de definitieve ingang van de stationspassage tot boven de tunnel reikt, en die ruimte hebben we (vooral ondergronds) juist jarenlang nodig om de tunnel te kunnen bouwen. Daarom komt er niet gelijk een ingang van hoge kwaliteit die we vervolgens voor het tunnelwerk weer deels moeten afbreken, maar kiezen we tot 2036 voor een makkelijk te demonteren tijdelijke entree. En ook nog eens goed herkenbaar.

Levensgrote impressie

Neem vooral een kijkje aan de zuidkant van het station, op de hoek van de Benjamin Brittenstraat. Daar installeerden we een wand van 2,40 bij 12 meter op ons werkterrein in de Arnold Schönberglaan, met daarop een haarscherp beeld van de tijdelijke entree van de Brittenpassage. Op de hoek van de Benjamin Brittenstraat en de Arnold Schönberglaan is een grondsticker aangebracht, die de plek markeert waarvandaan de impressie vanuit het juiste perspectief te zien is.

Ga op de gele stip staan voor het juiste perspectief

Virtuele wandeling door nieuwe Brittenpassage
U bent ook van harte welkom in ons Informatiecentrum Zuidas-Zuidasdok voor een virtuele wandeling door het toekomstige station Amsterdam Zuid, inclusief een kijkje in de nieuwe Brittenpassage.
• WTC, Toren A, Centrale Hal
• Strawinskylaan 59
• Maandag t/m donderdag
• 10.00 tot 16.00 uur

Geef uw mening

Mitchel

Moeilijk voor te stellen dat dit met minimale meerkosten niet iets aantrekkelijker gemaakt had kunnen worden. Het blauwe zeil (of wat het ook is) dat we ook al jáááren van de huidige hoofdingang kennen gaat inmiddels nogal tegen staan. We moeten er toch - áls alles naar plan verloopt - een kleine 10 jaar tegenaan kijken.

Lola

Ik kan mij ook niet voorstellen dat dat vreselijke lompe, blauwe vlak behouden blijft in de nieuwe situatie. De zuidelijke ingang ziet er beter uit. Krijgen de entrees niet hetzelfde materiaal, dezelfde opzet?

Carlo | Redactie

Dag Lola, beide plaatjes laten dezelfde ingang zien, aan de zuidkant van de Brittenpassage. Vanaf de opening in (uiterlijk) 2027 zult u dat blauwe vlak boven de ingang van de passage zien hangen. Tot 2036, want dan is de zuidelijke A10 Tunnel opgeleverd en is er ruimte voor de definitieve ingang zoals deze te zien is op het winterse plaatje.

Tim

Op de tekening zie ik ook de treinperronkappen al boven de nieuwe ingang ingetekend. Klopt het dat we deze ook op korte termijn zullen zien verschijnen? Voor de metroperrons verwacht ik dat sowieso, maar benieuwd of dat hier ook zal zijn.

Carlo | Redactie

Dag Tim. Dat wordt zeker niet dit jaar. We gaan namelijk eerst aan de slag met het vervangen van het treinperron zelf, dat nu nog deels uit (tijdelijke) steigerperrons bestaat. Daarmee beginnen we in november dit jaar (2024). In 2025 starten we dan met de plaatsing van de treinperronkappen, en ook met de kappen boven de metroperrons (niet op het plaatje). Zo zijn ze bij de opening van de Brittenpassage in 2027 gereed. In ieder geval aan die kant van het station - de kappen rond de Minervapassage zijn aan de beurt zodra die passage verbouwd wordt.

Ruben

Ik begrijp helemaal dat het zonde is om twee keer geld uit te geven, maar mijn persoonlijke mening is dat deze tijdelijke invulling wel heel onaantrekkelijk is en een heel erg laagwaardige uitstraling heeft. Dat gigantische blauwe vlak is wel erg veel veel primaire kleur bijvoorbeeld.