Alle artikelen
Gekozen filters:
Het fietspad van de Strawinskylaan was gisteravond even omgedoopt tot een wildwaterbaan. Veel pret beleefden we er echter niet aan. Het water was afkomstig uit een bluswaterleiding die -uiteraard per ongeluk- was beschadigd tijdens onze werkzaamheden. We zijn snel aan de slag gegaan met het oplossen van de situatie.
Afgelopen jaar werd het Gustav Mahlerplein ‘versierd’ door een fleurig bouwdoek. Gekleurde strepen onttrokken de werkzaamheden rondom de nieuwe fietsparkeergarage aan het oog. Inmiddels is de fietsparkeergarage een feit en zijn de bouwdoeken niet meer in gebruik, althans, niet meer op het Gustav Mahlerplein. Maar we hebben ze niet weggegooid, sterker nog, ze hebben een tweede leven gekregen… als tas. De organisatie Verdraaid Goed maakt onder de noemer Beat the Bag tassen van bouwdoeken en bannermateriaal. Het resultaat: vrolijke beachbags. En we geven er drie weg.
Het Concept Welstandskader Zuidasdok is gereed! Hierin staat beschreven aan welke welstandscriteria de bouwwerken van Zuidasdok moeten voldoen. Het kader schept onder andere voorwaarden voor de vormgeving, kwaliteit en omvang van de bouwsels. Deze eisen worden gesteld zodat de Zuidasdoktunnels, de verbrede A10 Zuid en het nieuwe station Amsterdam Zuid straks in harmonie zijn met de directe omgeving. Het Concept Welstandskader Zuidasdok ligt de komende zes weken ter inzage voor inspraak.
‘Kilometers kabels en leidingen, hier onder de grond? Daar wist ik niets van.’ Dat zegt de jonge vrouw die haar oppaskind komt ophalen van de school aan de Prinses Irenestraat. En ze is niet de enige. Wie je het ook vraagt – de zakenman op weg naar het station, de motoragent die staat te wachten op de hoek van de Minervalaan – ze hebben geen van allen van de MENZ-ring (Masterplan Energie en Nutsvoorzieningen Zuidas) gehoord. En dat is ook niet zo gek, want deze ring van ondergrondse kabels en leidingen ligt – heel verrassend – niet in het zicht. Na twee jaar is het werk onlangs afgerond.
De voorbereidende werkzaamheden voor Zuidasdok krijgen steeds meer vorm. Over enkele weken vragen we de kapvergunning aan voor het verwijderen van de bomen in het plangebied Zuidasdok. Omdat de zuidelijke A10 over een lengte van zo’n 7 kilometer wordt verbreed en deels ondergronds wordt gebracht, moeten we de bomen in de middenbermen en op de taluds verwijderen. De kap zal gefaseerd plaatsvinden, de eerste fase staat gepland voor september 2017.
Een volgende stap in de ontwikkeling van de Zuidas: op 20 april heeft de gemeenteraad van Amsterdam unaniem het Bestemmingsplan Zuidasdok vastgesteld en besloten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Het Tracébesluit Zuidasdok (wijziging 2016) is 10 november vastgesteld. Dit is een aanpassing op het in maart door de minister van Infrastructuur en Milieu vastgestelde Tracébesluit Zuidasdok.
Voor het project Zuidasdok verdwijnen niet een paar bomen, maar rond de 10.000, samen met veel struiken. Het gaat om bomen op een stuk van ruim 5 km langs de A10 en bij de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer. Na enkele jaren inventarisatie blijkt dat enkele nog kunnen worden verplaatst, maar dat zo’n 10.000 bomen niet kunnen worden gespaard. De kap zal overigens op zijn vroegst pas vanaf de herfst van 2017 gebeuren.
Voor het project Zuidasdok verdwijnen niet een paar bomen, maar rond de 10.000, samen met veel struiken. Het gaat om bomen op een stuk van ruim 5 km langs de A10 en bij de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer. Na enkele jaren inventarisatie blijkt dat enkele nog kunnen worden verplaatst, maar dat zo’n 10.000 bomen niet kunnen worden gespaard. De kap zal overigens op zijn vroegst pas vanaf de herfst van 2017 gebeuren.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.