Alle artikelen
Gekozen filters:
14400 bomen kappen, er niet meer dan 2500 tot 4000 voor terug planten en dan zeggen dat je 10 miljoen investeert in vergroening van Zuidas. Op de social media was de boot aardig aan. Leiden wij mensen om een niet-bestaande Zuidas-tuin?
In de Duivendrechtse Polder voegen we 5000 m2 aan nieuw wateroppervlak toe. Door nieuw water aan te leggen in het gebied compenseren we een deel van het water dat we op andere plekken onttrekken om de bouw van Zuidasdok te realiseren.
Wat gebeurde er in het eerste half jaar van 2017 in Zuidas? Daarover brachten we op woensdag 13 december verslag uit aan de Amsterdamse gemeenteraad. Samengevat: er gebeurde veel. Maar de tweede helft van 2017 was ronduit spectaculair.
Zuidasdok is van plan aanpassingen te doen in het ontwerp van het nieuwe station Amsterdam Zuid. Deze aanpassingen leveren in en om het station verbeteringen op voor de reiziger en eveneens wordt hiermee geanticipeerd op een mogelijke uitbreiding van het aantal sporen.
Aan de zuidgrens van het Beatrixpark verdwijnt straks een groenstrook voor de verbreding en ondertunneling van de A10 Zuid. Welke bomen daar wanneer omgaan, dat is aannemer ZuidPlus nog aan het bestuderen. De Vereniging Vrienden van het Beatrixpark heeft zich al eerder neergelegd bij de houtkap, maar zit nu zeker niet stil. Voorzitter Marleen Munniksma licht toe.
Zuidasdok neemt aanvullende maatregelen om geluidsoverlast te verminderen en de veiligheid te verbeteren. Bij de Rozenoordbrug over de Amstel komt een extra geluidscherm en bij het knooppunt de Nieuwe Meer een zwaardere vangrail. Met deze maatregelen verwachten we tegemoet te komen aan bezwaren die bij de Raad van State zijn ingediend tegen het Tracébesluit ‘Zuidasdok’.
Waarom krijgt het nieuwe station Amsterdam Zuid geen gesloten overkapping? Die vraag is diverse malen gesteld, onder meer tijdens de informatiebijeenkomsten over het project Zuidasdok.
De werkzaamheden op de Strawinskylaan zitten er bijna op. De straat is in een nieuw jasje gestoken. De tram- en bushaltes zijn vergroot, de rijbanen zijn opnieuw geasfalteerd en er is een wisselspoor voor de tram aangelegd. Dit allemaal in voorbereiding op de werkzaamheden voor Zuidasdok en de nieuwe Amstelveenlijn.
ZuidPlus heet de combinatie van bedrijven die Zuidasdok gaat bouwen. Peter den Dekker is de projectdirecteur. Hij leidde al sinds april 2015 het team dat de aanbieding maakte voor de realisatie. Nu mag ZuidPlus het winnende plan gaan uitvoeren. En wel in nauwe samenwerking met het projectbureau Zuidasdok, dat opdrachtgever is. ‘De verstandhouding is zo goed, dat we een vliegende start kunnen maken’, zegt Den Dekker.
Het is niet zo dat we hier echt álles weten over Zuidas, maar we weten wel veel (al zeggen we het zelf). Daarom krijgen we iedere dag weer uiteenlopende vragen over bijvoorbeeld autobereikbaarheid en parkeren, maar ook over bomenkap en muziek in de ondergrondse fietsparkeergarage. Onze communicatiemedewerker Cherie geeft antwoord.
Het fietspad van de Strawinskylaan was gisteravond even omgedoopt tot een wildwaterbaan. Veel pret beleefden we er echter niet aan. Het water was afkomstig uit een bluswaterleiding die -uiteraard per ongeluk- was beschadigd tijdens onze werkzaamheden. We zijn snel aan de slag gegaan met het oplossen van de situatie.
Afgelopen jaar werd het Gustav Mahlerplein ‘versierd’ door een fleurig bouwdoek. Gekleurde strepen onttrokken de werkzaamheden rondom de nieuwe fietsparkeergarage aan het oog. Inmiddels is de fietsparkeergarage een feit en zijn de bouwdoeken niet meer in gebruik, althans, niet meer op het Gustav Mahlerplein. Maar we hebben ze niet weggegooid, sterker nog, ze hebben een tweede leven gekregen… als tas. De organisatie Verdraaid Goed maakt onder de noemer Beat the Bag tassen van bouwdoeken en bannermateriaal. Het resultaat: vrolijke beachbags. En we geven er drie weg.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.