Alle artikelen
Gekozen filters:
De Raad van State buigt zich op 3 mei 2018 over twee bezwaren tegen het zogeheten Tracébesluit voor het project Zuidasdok. Vanwege de bezwaren is dit Tracébesluit nog niet onherroepelijk.
Het aanbod aan voorzieningen en winkels in het nieuwe station Amsterdam Zuid wordt vergelijkbaar met dat van Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal. Alle winkels krijgen een invulling die past bij de kwaliteit en internationale allure van Zuidas en het nieuwe station.
Zuidasdok is van plan aanpassingen te doen in het ontwerp van het nieuwe station Amsterdam Zuid. Deze aanpassingen leveren in en om het station verbeteringen op voor de reiziger en eveneens wordt hiermee geanticipeerd op een mogelijke uitbreiding van het aantal sporen.
Zuidasdok neemt aanvullende maatregelen om geluidsoverlast te verminderen en de veiligheid te verbeteren. Bij de Rozenoordbrug over de Amstel komt een extra geluidscherm en bij het knooppunt de Nieuwe Meer een zwaardere vangrail. Met deze maatregelen verwachten we tegemoet te komen aan bezwaren die bij de Raad van State zijn ingediend tegen het Tracébesluit ‘Zuidasdok’.
Waarom krijgt het nieuwe station Amsterdam Zuid geen gesloten overkapping? Die vraag is diverse malen gesteld, onder meer tijdens de informatiebijeenkomsten over het project Zuidasdok.
De werkzaamheden op de Strawinskylaan zitten er bijna op. De straat is in een nieuw jasje gestoken. De tram- en bushaltes zijn vergroot, de rijbanen zijn opnieuw geasfalteerd en er is een wisselspoor voor de tram aangelegd. Dit allemaal in voorbereiding op de werkzaamheden voor Zuidasdok en de nieuwe Amstelveenlijn.
ZuidPlus heet de combinatie van bedrijven die Zuidasdok gaat bouwen. Peter den Dekker is de projectdirecteur. Hij leidde al sinds april 2015 het team dat de aanbieding maakte voor de realisatie. Nu mag ZuidPlus het winnende plan gaan uitvoeren. En wel in nauwe samenwerking met het projectbureau Zuidasdok, dat opdrachtgever is. ‘De verstandhouding is zo goed, dat we een vliegende start kunnen maken’, zegt Den Dekker.
Vooruitlopend op de bouw van Zuidasdok realiseren we bij station Amsterdam Zuid een tijdelijk gelijkrichterstation.
Een wat?
Een gelijkrichterstation. Dat is een gebouw dat de metro van stroom voorziet en vol staat met technische installaties. Het tijdelijke gelijkrichterstation vervangt het huidige, dat in de weg staat voor de werkzaamheden rondom Zuidasdok. We selecteerden VolkerRail/RailCom als winnende partij uit vier aannemers die zich hebben ingeschreven voor deze opdracht. Het door hen ingediende plan onderscheidde zich door de combinatie van een kwalitatief goed doordacht plan met een scherpe prijs. Vandaag hebben Zuidasdok en VolkerRail/RailCom de overeenkomst ondertekend.
Het Tracébesluit Zuidasdok (wijziging 2016) is 10 november vastgesteld. Dit is een aanpassing op het in maart door de minister van Infrastructuur en Milieu vastgestelde Tracébesluit Zuidasdok.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.