Alle artikelen
Gekozen filters:
Voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid liggen nu drie delen van het dak op hun plek, onder de sporen. De bouwplaatsen zien er opgeruimd uit, maar schijn bedriegt. Op veler verzoek een vooruitblik op de komende werkzaamheden.
Station Amsterdam Zuid krijgt nieuwe metroperrons, tussen de bestaande passage en de nieuwe passage die we momenteel bouwen. Daar moeten we ruimte voor maken. Hoe gaat dit in zijn werk en wat merken reizigers en omwonenden er van?
Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) krijgt de opdracht voor het vernieuwen van station Amsterdam Zuid. Op 26 augustus 2021 tekenden de betrokken partijen voor de eerste fase van het contract.
Van donderdagavond 19 augustus tot maandagochtend 23 augustus veroorzaken werkzaamheden bij station Amsterdam Zuid hinder. Er is onder meer beperkt trein- en metroverkeer. En omwonenden moeten rekening houden met veel vrachtverkeer.
UPDATE: Wegens grote belangstelling extra sessies.
Op zaterdag 21 augustus 2021 schuiven we twee delen van het dak voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid op hun plek. Dwars door het trein- en metrospoor heen. U kunt zich nu aanmelden om dit live mee te maken. Wees er snel bij.
Zaterdag 21 augustus schuiven we pal naast station Amsterdam Zuid twee delen van het dak van de nieuwe stationspassage op hun definitieve plek. Samen wegen ze meer dan 2 miljoen kilo. ‘Het is een kwestie van centimeters, zelfs millimeters.’
50 vrachtwagens met ieder 10 kuub beton waren op 9 juni 2021 nodig voor het derde dakdeel van de nieuwe reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid. ‘Vooral logistiek was het een uitdaging’, zegt Frank van Klaren van bouwcombinatie ZuidPlus.
Een nieuw stuk fundering voor de extra stationspassage, een verbreed perron en een bochtje in treinspoor 4. Dat is de oogst van ruim 100 uur werk in het Paasweekend. Dinsdagochtend 6 april 2021 reden de trein en metro weer normaal.
De fundering voor twee dakdelen van de extra passage van station Amsterdam Zuid, zit in de grond. Zaterdag 3 april 2021 werden de wapeningskorven aangebracht en volgestort met beton. Vooralsnog verloopt het werk volgens schema. Een impressie van de werkzaamheden.
Na maanden voorbereiding stortten we op 1 december 2020 beton voor de extra reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage. De klus was in ijltempo geklaard. Maar indrukwekkend was het wel.
Nu in de krappe ruimte tussen de metrosporen een bouwterrein is aangelegd, zijn de bouwers van Zuidasdok gestart met het ‘echte werk’: de bouw van twee dakdelen voor de nieuwe stationspassage, die we in augustus 2021 op hun plek schuiven.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.