Alle artikelen
Gekozen filters:
Voordat een groot project als Zuidasdok mag starten, moeten we eerst flink wat ruimtelijke procedures doorlopen. Dan wordt onder andere bepaald of het project wel veilig, haalbaar en noodzakelijk is. Ook belanghebbenden stellen we in de gelegenheid hun mening, zorgen of bezwaren ten aanzien van het project formeel te uiten door middel van een zienswijze of beroepsschrift.
Het is niet zo dat we hier echt álles weten over Zuidas, maar we weten wel veel (al zeggen we het zelf). Daarom krijgen we iedere dag weer uiteenlopende vragen over bijvoorbeeld autobereikbaarheid en parkeren, maar ook over bomenkap en muziek in de ondergrondse fietsparkeergarage. Onze communicatiemedewerker Cherie geeft antwoord.
Voor de realisatie van Zuidasdok moeten circa 14.400 bomen worden gekapt. In juni dit jaar berichtten we al dat we de aanvraag voor de kapvergunning aan het voorbereiden waren. De aanvraag is inmiddels ingediend en vanaf deze week ligt het ontwerpbesluit van de kapvergunning ter visie. Wat betekent dit? Waarom moeten de bomen weg? Komen ze terug? En ook belangrijk: wat vindt de boomdeskundige?
Lange conversaties, complexe vraagstukken en liters koffie. Het zijn de hoofdingrediënten van de reeks gesprekken die Zuidasdok en de twee geselecteerde aannemerscombinaties bijna een jaar met elkaar hebben gevoerd. Dit als onderdeel van de aanbesteding die is gericht op belangrijke thema’s als een slimme bouwlogistiek, hinderbeperkende maatregelen en het ontwerp van station Amsterdam Zuid. Vorige week is er een eind gekomen aan de zogenoemde dialoogfase.
Het Concept Welstandskader Zuidasdok is gereed! Hierin staat beschreven aan welke welstandscriteria de bouwwerken van Zuidasdok moeten voldoen. Het kader schept onder andere voorwaarden voor de vormgeving, kwaliteit en omvang van de bouwsels. Deze eisen worden gesteld zodat de Zuidasdoktunnels, de verbrede A10 Zuid en het nieuwe station Amsterdam Zuid straks in harmonie zijn met de directe omgeving. Het Concept Welstandskader Zuidasdok ligt de komende zes weken ter inzage voor inspraak.
Vooruitlopend op de bouw van Zuidasdok realiseren we bij station Amsterdam Zuid een tijdelijk gelijkrichterstation.
Een wat?
Een gelijkrichterstation. Dat is een gebouw dat de metro van stroom voorziet en vol staat met technische installaties. Het tijdelijke gelijkrichterstation vervangt het huidige, dat in de weg staat voor de werkzaamheden rondom Zuidasdok. We selecteerden VolkerRail/RailCom als winnende partij uit vier aannemers die zich hebben ingeschreven voor deze opdracht. Het door hen ingediende plan onderscheidde zich door de combinatie van een kwalitatief goed doordacht plan met een scherpe prijs. Vandaag hebben Zuidasdok en VolkerRail/RailCom de overeenkomst ondertekend.
De voorbereidende werkzaamheden voor Zuidasdok krijgen steeds meer vorm. Over enkele weken vragen we de kapvergunning aan voor het verwijderen van de bomen in het plangebied Zuidasdok. Omdat de zuidelijke A10 over een lengte van zo’n 7 kilometer wordt verbreed en deels ondergronds wordt gebracht, moeten we de bomen in de middenbermen en op de taluds verwijderen. De kap zal gefaseerd plaatsvinden, de eerste fase staat gepland voor september 2017.
Een volgende stap in de ontwikkeling van de Zuidas: op 20 april heeft de gemeenteraad van Amsterdam unaniem het Bestemmingsplan Zuidasdok vastgesteld en besloten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Het Tracébesluit Zuidasdok (wijziging 2016) is 10 november vastgesteld. Dit is een aanpassing op het in maart door de minister van Infrastructuur en Milieu vastgestelde Tracébesluit Zuidasdok.
Voor het project Zuidasdok verdwijnen niet een paar bomen, maar rond de 10.000, samen met veel struiken. Het gaat om bomen op een stuk van ruim 5 km langs de A10 en bij de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer. Na enkele jaren inventarisatie blijkt dat enkele nog kunnen worden verplaatst, maar dat zo’n 10.000 bomen niet kunnen worden gespaard. De kap zal overigens op zijn vroegst pas vanaf de herfst van 2017 gebeuren.
Voor het project Zuidasdok verdwijnen niet een paar bomen, maar rond de 10.000, samen met veel struiken. Het gaat om bomen op een stuk van ruim 5 km langs de A10 en bij de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer. Na enkele jaren inventarisatie blijkt dat enkele nog kunnen worden verplaatst, maar dat zo’n 10.000 bomen niet kunnen worden gespaard. De kap zal overigens op zijn vroegst pas vanaf de herfst van 2017 gebeuren.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.