Alle artikelen
Gekozen filters:
In het gebied rondom de VU (het zogeheten Kenniskwartier) gaat de komende jaren veel gebeuren. Vlak daarnaast richten we een werkterrein in voor Zuidasdok. Op 9 juli 2018 organiseren we twee bijeenkomsten om u bij te praten.
Wat hebben vogels, kikkers en dotterbloemen in de Duivendrechtsepolder te maken met het project Zuidasdok? Veel. Vanwege Zuidasdok hebben we sloten in de polder verbreed en verrijkt met onderwaterbermen en drassige oevers. De dotterbloemen komen eraan.
14400 bomen kappen, er niet meer dan 2500 tot 4000 voor terug planten en dan zeggen dat je 10 miljoen investeert in vergroening van Zuidas. Op de social media was de boot aardig aan. Leiden wij mensen om een niet-bestaande Zuidas-tuin?
In de Duivendrechtse Polder voegen we 5000 m2 aan nieuw wateroppervlak toe. Door nieuw water aan te leggen in het gebied compenseren we een deel van het water dat we op andere plekken onttrekken om de bouw van Zuidasdok te realiseren.
Wat gebeurde er in het eerste half jaar van 2017 in Zuidas? Daarover brachten we op woensdag 13 december verslag uit aan de Amsterdamse gemeenteraad. Samengevat: er gebeurde veel. Maar de tweede helft van 2017 was ronduit spectaculair.
‘Een verhoogde fietsverbinding, die loopt van het Beatrixpark naar de Parnassusweg.’ Dat idee, de Daklaan geheten, blijkt na onderzoek onhaalbaar. Wat nu? We bekijken, in opdracht van de gemeenteraad, een alternatief.
Aan de zuidgrens van het Beatrixpark verdwijnt straks een groenstrook voor de verbreding en ondertunneling van de A10 Zuid. Welke bomen daar wanneer omgaan, dat is aannemer ZuidPlus nog aan het bestuderen. De Vereniging Vrienden van het Beatrixpark heeft zich al eerder neergelegd bij de houtkap, maar zit nu zeker niet stil. Voorzitter Marleen Munniksma licht toe.
In het deelgebied Kop Zuidas (tussen de RAI, de A10 en de Amstel) wordt op de strook langs de A-10 ontwikkeld. Die krijgt een gemengde bestemming van kantoren, woningen en voorzieningen.
Voor het project Zuidasdok is onlangs een ontheffing op de wet Natuurbescherming aangevraagd. Dit heeft betrekking op werkzaamheden die voor het project uitgevoerd moeten worden en impact hebben op flora en fauna. In de digitale Staatscourant, Stadsblad de Echo en Weekblad voor Ouder Amstel is te lezen dat deze ontheffing vanaf 26 januari ter inzage ligt. Deze kennisgeving was echter voorbarig aangezien er over het ontwerpbesluit ontheffing Wet Natuurbescherming nog overleg plaatsvindt.
Het is niet zo dat we hier echt álles weten over Zuidas, maar we weten wel veel (al zeggen we het zelf). Daarom krijgen we iedere dag weer uiteenlopende vragen over bijvoorbeeld autobereikbaarheid en parkeren, maar ook over bomenkap en muziek in de ondergrondse fietsparkeergarage. Onze communicatiemedewerker Cherie geeft antwoord.
Voor de realisatie van Zuidasdok moeten circa 14.400 bomen worden gekapt. In juni dit jaar berichtten we al dat we de aanvraag voor de kapvergunning aan het voorbereiden waren. De aanvraag is inmiddels ingediend en vanaf deze week ligt het ontwerpbesluit van de kapvergunning ter visie. Wat betekent dit? Waarom moeten de bomen weg? Komen ze terug? En ook belangrijk: wat vindt de boomdeskundige?
Voor het project Zuidasdok verdwijnen niet een paar bomen, maar rond de 10.000, samen met veel struiken. Het gaat om bomen op een stuk van ruim 5 km langs de A10 en bij de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer. Na enkele jaren inventarisatie blijkt dat enkele nog kunnen worden verplaatst, maar dat zo’n 10.000 bomen niet kunnen worden gespaard. De kap zal overigens op zijn vroegst pas vanaf de herfst van 2017 gebeuren.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.