Alle artikelen
Gekozen filters:
Tussen de glazen perronkappen van station Amsterdam Zuid bouwen we aan (weer) een dakdeel. De gigantische betonnen plaat vormt straks een deel van het nieuwe dak van de bestaande reizigerspassage. In augustus 2024 schuiven we ‘m op zijn plek.
Benieuwd waar we aan bouwen in en rondom station Amsterdam Zuid? Op dinsdag 16 april 2024 om 16.00 uur organiseren we een rondleiding langs alle werkzaamheden. De wandeling gaat onder andere naar de extra reizigerspassage, de Brittenpassage.
Van april tot en met juli 2024 werken we bij de metroviaducten over de Parnassusweg. We treffen dan voorbereidingen om hier in de zomer een nieuw viaduct te kunnen bouwen. In deze periode sluiten we een aantal keer de oostelijke rijbaan (stad in).
Palen, palen en nog meer palen. Onder het dak van de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid staat alles in het teken van funderingswerk. In totaal gaan zo’n 350 palen de grond in voor de vloer van de nieuwe Brittenpassage.
Tussen 7 juli en 26 augustus 2024 rijden de metro’s bij station Amsterdam Zuid volgens een aangepaste dienstregeling. Metrolijnen 50 en 51 rijden dan in beide richtingen over één spoor in plaats van twee. Ger Walstra van het GVB vertelt erover.
Haar definitieve entrees krijgt de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, pas in 2036. Maar bij de opening in 2027 zijn ze al goed herkenbaar, laat een levensgrote impressie van de zuidelijke ingang zien.
Op donderdag 1 februari 2024 opent de nieuwe GVB Service & Tickets balie in de bestaande reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. De bestaande balie moet wijken om ruimte te maken voor de vernieuwing van het station.
De tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid krijgt vorm. In vier maanden tijd haalden we een enorme hoeveelheid zand weg onder de A10, trein- en metrosporen, waarmee de contouren van de nieuwe passage zichtbaar werden. Een terugblik in beeld.
Voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid werken we in een dijk die grotendeels uit zand bestaat. Wat doet het met de grond als we ons een weg naar de nieuwe Brittenpassage graven, duwen en trillen? De bouwmanager en een grondspecialist geven uitleg.
Onder het dak van de extra passage van station Amsterdam Zuid doen we veel meer dan alleen maar graven. Alexander Bor van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid vertelt ons er alles over. ‘Begin 2024 is de zuidkant van de Brittenpassage op diepte.’
Opnieuw een mijlpaal voor de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. Het intensieve bouwen aan het dak nadert zijn einde. We storten maar liefst 240 kuub beton voor het zevende en allerlaatste dakdeel van de nieuwe Brittenpassage.
UPDATE 21 oktober 13.00 uur: Sinds begin van de middag van 21 oktober rijden de metro’s 50 en 51 weer vanaf station Amsterdam Zuid in de richting van Amsterdam Centraal en Gein. We monitoren de situatie nu permanent.
Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.
Bedankt voor uw aanmelding.