skip to main content
Alle artikelen

Alle artikelen

2

Tweede dakdeel Minervapassage in de steigers

Tussen de glazen perronkappen van station Amsterdam Zuid bouwen we aan (weer) een dakdeel. De gigantische betonnen plaat vormt straks een deel van het nieuwe dak van de bestaande reizigerspassage. In augustus 2024 schuiven we ‘m op zijn plek.

Rondleiding langs werk station Amsterdam Zuid

Benieuwd waar we aan bouwen in en rondom station Amsterdam Zuid? Op dinsdag 16 april 2024 om 16.00 uur organiseren we een rondleiding langs alle werkzaamheden. De wandeling gaat onder andere naar de extra reizigerspassage, de Brittenpassage.

Afsluitingen Parnassusweg voor bouw metroviaduct

Van april tot en met juli 2024 werken we bij de metroviaducten over de Parnassusweg. We treffen dan voorbereidingen om hier in de zomer een nieuw viaduct te kunnen bouwen. In deze periode sluiten we een aantal keer de oostelijke rijbaan (stad in).

350 palen boren voor extra reizigerspassage

Palen, palen en nog meer palen. Onder het dak van de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid staat alles in het teken van funderingswerk. In totaal gaan zo’n 350 palen de grond in voor de vloer van de nieuwe Brittenpassage.
10

Zomer 2024: minder metro’s station Amsterdam Zuid

Tussen 7 juli en 26 augustus 2024 rijden de metro’s bij station Amsterdam Zuid volgens een aangepaste dienstregeling. Metrolijnen 50 en 51 rijden dan in beide richtingen over één spoor in plaats van twee. Ger Walstra van het GVB vertelt erover.
6

Oog in oog met de entree van de Brittenpassage

Haar definitieve entrees krijgt de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, pas in 2036. Maar bij de opening in 2027 zijn ze al goed herkenbaar, laat een levensgrote impressie van de zuidelijke ingang zien.
5

1 februari: nieuwe Service & Tickets balie open

Op donderdag 1 februari 2024 opent de nieuwe GVB Service & Tickets balie in de bestaande reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. De bestaande balie moet wijken om ruimte te maken voor de vernieuwing van het station.

Grondmonitoring cruciaal bij werk onder spoor

Voor de vernieuwing van station Amsterdam Zuid werken we in een dijk die grotendeels uit zand bestaat. Wat doet het met de grond als we ons een weg naar de nieuwe Brittenpassage graven, duwen en trillen? De bouwmanager en een grondspecialist geven uitleg.
13

23 meter diep boren in de Brittenpassage

Onder het dak van de extra passage van station Amsterdam Zuid doen we veel meer dan alleen maar graven. Alexander Bor van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid vertelt ons er alles over. ‘Begin 2024 is de zuidkant van de Brittenpassage op diepte.’
8

Betonstort voor laatste dakdeel Brittenpassage

Opnieuw een mijlpaal voor de nieuwe reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. Het intensieve bouwen aan het dak nadert zijn einde. We storten maar liefst 240 kuub beton voor het zevende en allerlaatste dakdeel van de nieuwe Brittenpassage.
7

Antigraffiti testen voor station Amsterdam Zuid

We hebben tests uitgevoerd om te kijken welke coating en welk verwijderingsmiddel het beste werken tegen graffiti in het nieuwe station Amsterdam Zuid. We hebben een middel gevonden dat het beste voldoet aan onze eisen.
10

Graven, graven, graven voor extra stationspassage

Na jarenlang bouwen buiten blikveld is het ontgraven begonnen van de tweede reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage. Onder de A10, metro- en treinsporen halen we 50.000 kuub zand weg. En dat is een spectaculair gezicht.
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 6
  6. Volgende

Er is iets misgegaan, probeer het later nog eens.

Bedankt voor uw aanmelding.

Blijf op de hoogte

Wilt u geïnformeerd blijven over de ontwikkeling van Zuidas en de bouw van Zuidasdok? Vul dan hieronder uw e-mailadres in. U kunt zelf aangeven waarover en hoe vaak u berichten ontvangt.

Hoe vaak wil je van ons horen:

Op de hoogte gehouden over:

Themas

Projecten